Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-30, 11:24
  #1
Medlem
(Hittade faktiskt inget om detta i den stora frågetråden så skapar en ny, flytta in denna tråd i den stora om ni vill.)


Jag har en enskild firma, godkänd för FA-skatt, som har fastighetsskötsel angivet som huvudsaklig verksamhet.

Är det tillåtet för mig att även utföra och fakturera helt andra typer av uppdrag genom samma enskilda firma, trots att det är fastighetsskötsel som står som huvudsaklig verksamhet? Exempelvis grafisk design, webdesign eller konsultarbete i helt andra typer av branscher?

OM verksamhetsbeskrivningen måste ändras för att kunna göra det, finns det några nackdelar med att lägga till flera nya verksamheter till den befintliga i min enskilda firma (förutom ev kostnader att göra det)?
__________________
Senast redigerad av Max Seaman 2013-10-30 kl. 11:28.
Citera
2013-10-30, 11:50
  #2
Medlem
Bara fakturera och kör på!
Ändra det löpande vad verksamhet ska bestå av, inget som är ristat i sten!
Citera
2013-10-30, 12:20
  #3
Medlem
Joangels avatar
Du kan ha en firma med olika marknadsföringsnamn till och med! Det är väl bäst att registrera att du har en till verksamhet, men det blir det nog inga problem med bara det inte är ett ämne som kräver stor utbildning som du inte har för då kan skatteverket börja undra.
Citera
2013-10-30, 14:04
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max Seaman
OM verksamhetsbeskrivningen måste ändras för att kunna göra det, finns det några nackdelar med att lägga till flera nya verksamheter till den befintliga i min enskilda firma (förutom ev kostnader att göra det)?

en enskild firma har många fördelar jämfört med ett aktiebolag. det kostar t.ex. inget att lägga till fler verksamheter. det är bara att logga in på verksamt.se och ändra.

( f.ö. är det precis som redan svarats inte så noga med vad som egentligen står i verksamhetsbeskrivningen för en enskild firma. )
Citera
2013-10-30, 14:14
  #5
Medlem
Så länge man sköter moms och skatter korrekt så kan man utföra vilken typ av jobb som helst, det är ingen som bryr sig. Jag pysslar med massor av olika saker som inte står med i min verksamhetsbeskrivning. Revisorn bryr sig inte, skatteverket bryr sig inte, bolagsverket har inte en aning ändå.
Citera
2013-10-30, 14:37
  #6
Medlem
Exakt. Det är bara att köra på. Skulle dock, precis som många säger här, registrerat den nya typen av verksamheten. Är den andra verksamheten en verksamhet som berörs av annan momssats kan det vara fördelaktigt att den finns reggad någonstans, så att inga frågeställningar uppstår vill säga.
Citera
2013-10-30, 15:47
  #7
Medlem
Tack för era svar, skönt att det verkar lugnt. Ska nog ändå regga fler verksamheter, låter bra att det inte kostar nåt att lägga till fler verksamheter i "huvudsaklig verksamhet".
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback