Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-10-29, 19:45
  #1
Medlem
Hej!

Som rubriken avslöjar har jag problem med att min dator krashar regelbundet. Jag har haft problemet sedan datorn var ny.

Datorn krashar endast när jag spelar dataspel, beroende på vilket spel jag spelar tar det allt ifrån 5 minuter till 2 timmar innan datorn krashar - men den krashar alltid. När själva krashen inträffar så stänger datorn helt enkelt av sig, skärmen blir svart, och allt blir tyst. Efter datorn stängt av sig så kan jag omedelbart starta den igen, och burken är inte det minsta varm - vilket får mig att dra slutsatsen att felet inte beror på överhettning.

En detalj som kanske bör nämnas är att (i runda svängar) var tredje gång jag startar datorn så blir skärmen svart och lampan på skärmen blinkar gult som om datorn var avstängd - men datorn är igång. Det inträffar ofta efter att halva uppstartsprocessen är avklarad, att skärmen helt enkelt stänger av sig, men det händer även att skärmen är svart redan från början. Jag har testat att koppla datorn till min tv med en hdmi-kabel men även tv-skärmen blir svart. När detta inträffar stänger jag av datorn genom att hålla in "knappen" tills datorn stängt av sig och sedan starta den igen, och då fungerar det som det ska. Problemet inträffar aldrig två gånger i rad.

Folk jag har pratat med har sagt att det kan bero på nätagget, men de jag pratat med är inga experter, och ingen verkar säker.

Allt detta är så klart extremt frustrerande så jag vore väldigt tacksam för all hjälp jag kan få! Dock bör nämnas att jag mycket väl kan vara den mest tekniskt okunnige på hela flashback så om vi kan hålla terminologin så simpel som möjligt så skulle jag bli glad!

Mvh
Citera
2013-10-29, 19:49
  #2
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Det är en stationär dator om jag förstår dig rätt?
Citera
2013-10-29, 20:27
  #3
Medlem
Stämmer, det är en stationär dator!
Citera
2013-10-29, 20:36
  #4
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Ok, vad för hårdvara har du i datorn? Har du garanti kvar på datorn?
Citera
2013-10-29, 21:23
  #5
Medlem
frank_pes avatar
Kollat så du inte har virus?
Har du senaste drivrutinerna och BIOS?
Citera
2013-10-30, 00:47
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Ok, vad för hårdvara har du i datorn?

Processor AMD FX(tm)-4100 Quad-Core Processor 3.60 GHz
Grafikkort NVIDIA GeForce GTX 570 (1280 MB)
Bildskärm BenQ GL2440H (Analog) [NoDB] (K9B08865SL0)
Hårddisk ST500DM0 02-1BD142 SATA Disk Device (465 GB)
Internminne(?) DIMM1: Corsair CMZ8GX3M2A1600C9 4 GB DDR3-1333 DDR3 SDRAM (9-9-9-24 @ 666 MHz) (8-8-8-22 @ 592 MHz) (7-7-7-19 @ 518 MHz) (6-6-6-16 @ 444 MHz)

BIOS typ AMI (01/12/12)

Eftersom jag som sagt är helt okunnig när det gäller datorer vet jag inte riktigt vilken hårdvaruinformation du är ute efter. Laddade ner Everest och det jag skrev här verkade vara det som var väsentligt. Ingen garanti kvar tyvärr.
Citera
2013-10-30, 00:50
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Kollat så du inte har virus?
Har du senaste drivrutinerna och BIOS?

Jag använder ESET antivirus och när jag scannar datorn hittar programmet inga virus. Angående drivrutiner o.s.v. så är jag osäker men en kompis till mig brukar hjälpa mig att uppdatera datorn regelbundet och han har förbjudit mig att pilla på drivrutiner eftersom han vet precis hur okunnig jag är
Citera
2013-10-30, 01:12
  #8
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apapapa136
Jag använder ESET antivirus och när jag scannar datorn hittar programmet inga virus. Angående drivrutiner o.s.v. så är jag osäker men en kompis till mig brukar hjälpa mig att uppdatera datorn regelbundet och han har förbjudit mig att pilla på drivrutiner eftersom han vet precis hur okunnig jag är
Ladda ner bluescreen view eller liknande program. Däri finns information om vad som orsakar bluescreens, för det får du väl också?
Citera
2013-10-30, 03:30
  #9
Medlem
moecaffes avatar
Jag gissar på att du har ett för svagt nätaggregat. Vad jag förstår brukar en dator med svag agg krascha under tyngre session som spel etc om el tillförseln är för liten.

Hur många watt är den på?

edit: när jag overklockade för mycket en gång på mitt grafikkort fick jag samma problem, sedan startade inte datorn längre på samma sätt. Jag var tvungen att göra en BIOS reset och sedan fungerade det. Det är ganska enkelt och finns i manualen på ditt moderkort hur man gör. Jag vet dock inte om det hade något att göra med mitt aggregat i samband med överklockningen men det är värt tanken.
__________________
Senast redigerad av moecaffe 2013-10-30 kl. 03:35.
Citera
2013-10-30, 06:09
  #10
Medlem
När du misstänker nätagget så förväntar man sig att du skriver EXAKT vad det är för nätagg och hur gammal den är. Att bara titta på antal är förresten totalt meningslöst för det är stor skillnad mellan bra, budget och dåliga nätagg.

Vem har byggt datorn? Du? butik? Märkesdator?
Citera
2013-10-30, 14:10
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
När du misstänker nätagget så förväntar man sig att du skriver EXAKT vad det är för nätagg och hur gammal den är. Att bara titta på antal är förresten totalt meningslöst för det är stor skillnad mellan bra, budget och dåliga nätagg.

Vem har byggt datorn? Du? butik? Märkesdator?

Nätagget heter Corsair CX600 v2 max power: 600W
Datorn är byggd av Inet

OT: Ber om ursäkt för dåligt med info i tråden, jag kan som sagt ingenting om datorer
Citera
2013-10-30, 14:11
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Ladda ner bluescreen view eller liknande program. Däri finns information om vad som orsakar bluescreens, för det får du väl också?

Jag har aldrig fått en bluescreen. Vet inte om det är relevant för att lösa problemet
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback