• 1
  • 2
2013-10-29, 11:10
Medlem
Jag har varit svullen halsmandlarna i 2 mån nu mest på högra sidan.. jag var till läkaren 2 gånger , en gång för 2-3 veckor sen då läkaren sa att det"kan bli så ibland när mab är förkyld" och att jag ska gå hem och köra en kur med ipren 3 ggr/dag i 7 dagar... Efter 5 dagar sväller min hals upp ännu mer och nu även på utsidan av halsen på högra sidan.. jag kör klart kuren och går några dagar senare tillbaka till vc där läkaren konstaterar att det troligen bara är ett vanligt virus men att det hade spridit sig till lymfkörtlarna/knutarna(minns inte vilken han sa) så att han skrev ut penicillin med tanke på det och att jag hade haft det så länge.
Nu har jag alltså gått igenom en penicillin kur på 7 dagar.. och ingen skillnad ? Förstår inte vad der beror på man kan väl inte vara svullen i halsen hur länge som helst.
Nån som har varit med om liknande eller kan tänka sig vad det är eller beror på ?
Kan tillägga att jag förutom lite huvudvärk ocj trötthet inte direkt har några förkylningssymtom inhen hosta eller nått sånt.
Ska testa om det går att skicka bild så man fattar hur det ser ut
https://dl-web.dropbox.com/get/h/201...EWWMbNuhUzBeFw

https://dl-web.dropbox.com/get/h/201...JHSIatwsMH05tQ

https://dl-web.dropbox.com/get/h/201...LnKWfSv6DszQ_Q
Citera
2013-10-29, 11:12
Medlem
nnnipzs avatar
Körtelfeber? Har läkarn kollat efter det? Annars låter det som en trolig orsak.
Citera
2013-10-29, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nnnipz
Körtelfeber? Har läkarn kollat efter det? Annars låter det som en trolig orsak.

Hmm nej det har har inte men man ska väl ha kraftig feber då ?
Har ju inte varit till läkaren igen efter penicillonkuren
Citera
2013-10-29, 11:23
Medlem
nnnipzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjjeeennn
Hmm nej det har har inte men man ska väl ha kraftig feber då ?
Har ju inte varit till läkaren igen efter penicillonkuren

Nej, det är inte säkert. När jag hade det för många år sen hade jag ont i halsen, svullna körtlar, och var bara allmän trött. Alla reagerar inte exakt lika.

Det som talar för att ju att det pågått så pass länge, du har de symptomen och penicillin biter ju inte på körtelfeber. Kan ju vara värt att kolla upp.

Hur gammal är du?
Citera
2013-10-29, 11:27
Medlem
Citat:
Nej, det är inte säkert. När jag hade det för många år sen hade jag ont i halsen, svullna körtlar, och var bara allmän trött. Alla reagerar inte exakt lika.

Det som talar för att ju att det pågått så pass länge, du har de symptomen och penicillin biter ju inte på körtelfeber. Kan ju vara värt att kolla upp.

Hur gammal är du?

Jassåå.. men det är väl ett virus som går över av sig själv då om några mÅnader till ? Hur länge hade du det ? Såg du 1a o 3dje bilden på halsen är de så det brukar se ut ?
Jag är 22 snart
Citera
2013-10-29, 11:36
Medlem
nnnipzs avatar
Citat:
Jassåå.. men det är väl ett virus som går över av sig själv då om några mÅnader till ? Hur länge hade du det ? Såg du 1a o 3dje bilden på halsen är de så det brukar se ut ?
Jag är 22 snart

Juste, bilderna funkar inte

Ja, det går över av sig själv. Tror man brukar säga 3-6 månader. Okej, ja du är i "rätt" ålder också.
Citera
2013-10-29, 11:39
Medlem
Citat:
Juste, bilderna funkar inte

Ja, det går över av sig själv. Tror man brukar säga 3-6 månader. Okej, ja du är i "rätt" ålder också.
Jaha de va ju skit. Men det är som hela sidan av halsen är svullen..inte en pytteliten knöl som har blivit e liten bula..
Menmen. Får väl vänta ett tag till då
Citera
2013-10-29, 11:42
Medlem
nnnipzs avatar
Citat:
Jaha de va ju skit. Men det är som hela sidan av halsen är svullen..inte en pytteliten knöl som har blivit e liten bula..
Menmen. Får väl vänta ett tag till då

Ring och fråga om de kan göra ett test. Om det inte är körtelfeber kanske det är något jobbigare
Citera
2013-10-29, 11:43
Bannlyst
Antagligen inget farligt, men kolla med läkare såklart. Hur är det annars, blek, blåmärken, trött, yr, ont i leder, näsblod?
Citera
2013-10-29, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hektorjoa
Antagligen inget farligt, men kolla med läkare såklart. Hur är det annars, blek, blåmärken, trött, yr, ont i leder, näsblod?

Jo men der det jag har ju varir där 2 ggr. Men dom gillar ju att skicka hem en och be en att komma tillbaka.
Är ganska trött, börjar blo trött runt 17 men vet inre om det berodde på penicillinet. Och huvudvörk nångång då och då. Inga blåmärkeb men blir lätt röd när jag känner på halsen men det är nog inget ovanligt.
Citera
2013-10-29, 13:06
Bannlyst
Citat:
Jo men der det jag har ju varir där 2 ggr. Men dom gillar ju att skicka hem en och be en att komma tillbaka.
Är ganska trött, börjar blo trött runt 17 men vet inre om det berodde på penicillinet. Och huvudvörk nångång då och då. Inga blåmärkeb men blir lätt röd när jag känner på halsen men det är nog inget ovanligt.

Skönt, ville utesluta nån leukemi ... Men åter igen, ta inte mina ord för sanning, jag är bara lekman, väldigt påläst lekman, hypokondriker, men Läkarens ord är viktigast.

Väldigt dåligt att vården i Sverige är/har blivit så dålig. Pengarna finns ju, men är öronmärkta till annat. Min sambo hon hade körtelfeber, eller kyss-sjukan som den kallades då, och hon var svullen i körtlarna i typ 3-4 månader. Inte jättesjuk, utan lite lätt feber, och i halsen osv. Trött, samt ont i magen, tror det är mjälten som svullnar, det är väldigt viktigt att inte motionera vid körtelfeber. lycka till, och tjata dig till fler tester för att få en diagnos.
mvh. Hektor
Citera
2013-10-29, 13:08
Bannlyst
Virus botas inte av penicillin förresten, antibiotika har ingen verkan mot virus
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in