• 9
  • 10
2020-01-13, 16:27
Medlem
Tycker personligen att broccoli smakar förjävla äckligt men, som TS skriver, så är det nyttigt och billigt. Därför brukar jag lösa mitt intag av broccoli genom att koka den, finhacka och blanda med ris de gånger ris är kolhydratkällan på tallriken.
Citera
2020-01-13, 16:29
Medlem
ArgusOnes avatar
Woka den, kör den i en gratäng eller i en gryta/soppa.
Citera
2020-01-13, 17:18
Medlem
Buffedbygods avatar
Gör en broccoligratäng är mitt tips. Dels gör det broccolin god och dels så har man i mycket ägg = gains.
Citera
2020-01-13, 17:54
Medlem
Tycker att broccoli blir godast råstekt i olja med chili, vitlök och kanske lite citron mot slutet. Tillsammans med andra grönsaker i en wok kan vara ett annat tips.

Den som inte är så förtjust i broccoli ska nog undvika att bara koka den och servera den som den är.
Citera
2020-01-14, 19:11
Medlem
Proras avatar
Sedan jag upptäckte ångkokning för några år sedan föredrar jag att tillaga broccoli på detta vis. Behåller näringsämnen i högre grad och blir inte urlakad på det vis den gärna blir om man kokar på traditionellt vis. Kokar man för länge blir givetvis broccolin väldigt mjuk, men blir aldrig förvandlad till ren sörja.

Annars kan man bryna broccoli i stekpannan och därefter hälla på grädde och krydda med dragon och steka i några minuter. Smaskens, även om jag tror det tämligen ålderstigna förstainlägget handlade om att deffa och då kanske inte grädde är ett förstahandsval. Men för andra nyfikna, så.
Citera
2020-01-16, 11:06
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Sedan jag upptäckte ångkokning för några år sedan föredrar jag att tillaga broccoli på detta vis. Behåller näringsämnen i högre grad och blir inte urlakad på det vis den gärna blir om man kokar på traditionellt vis. Kokar man för länge blir givetvis broccolin väldigt mjuk, men blir aldrig förvandlad till ren sörja.

Annars kan man bryna broccoli i stekpannan och därefter hälla på grädde och krydda med dragon och steka i några minuter. Smaskens, även om jag tror det tämligen ålderstigna förstainlägget handlade om att deffa och då kanske inte grädde är ett förstahandsval. Men för andra nyfikna, så.
Jodå, gräddsås tillsammans med stekta broccoli är ju en perfekt kombination.

Det går ju enkelt att slänga hop en snabb "Alfredo" på det sättet.
Stekta svampar och stekta broccoli-buketter i bitar passar jättebra till det.
Allt hoprört i spagettin till sist såklart.

Viktigt bara att se till så att broccollin verkligen blir färdigstekt.
Dvs mjuk och inte "krispig."
Citera
2020-01-25, 20:03
Medlem
koka färsk broccoli, ringla över olivolja, salt och citron
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto