Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-28, 23:20
  #1
Medlem
Hej flashbackare!

Jag har ett litet dilemma som jag skulle vilja ha hjälp att reda ut..

Sedan några år tillbaka driver jag eget företag som frilansande fotograf / producent och för några månader sedan så roddade jag ett projekt där jag behövde ta hjälp av en del andra frilansare med olika expertis.

Jag/vi fick kontaktuppgifter till en person som också arbetar på frilansbasis (F-skatt registrerad, eget företag) och kontaktade därför denna person för att få hjälp. I mailet/meddelandet som vi skickade så klargjorde vi att budgeten var tight men att vi kunde erbjuda en summa för arbetet (säg 2000:- för enkelhetens skull)

Personen i fråga hjälpte oss men när fakturan väl dök upp så var beloppet avsevärt högre än de 2000:- som vi hade erbjudit varpå jag ifrågasatte detta.

Svaret jag fick var att personen hade förutsatt att summan som vi erbjöd var A-skatt, i.e löneutbetalning (brutto.. ) och fakturerar sedan därefter för att "kunna få ut sina 2000:- i lön". Vi har nu tvistat en del fram och tillbaka ang. detta och jag anser fortfarande att normen för arvode frilansare emellan gäller total-belopp ex. moms och ingenting annat, medan "hen" tvärsäkert anser att det inte alls är så..

Fakturan i fråga förfaller snart och jag skulle bara vilja ha en second opinion om vem som egentligen har mest rätt här? Under de 10 år som jag har frilansat så har jag själv aldrig ens tänkt den tanken när kunder har erbjudit arvoden så därför är jag en aning förvirrad..
Citera
2013-10-28, 23:41
  #2
Medlem
hooomers avatar
Ignorera bara om du vet att du handlat rätt.
Tror du att det finns en enda åklagare i landet som vill sätta sina tänder i 2000-3000 kr målet, där också sunt förnuft talar emot ens mål..

Hade jag varit du så hade jag kontrat med en polisanmälan om försök till bedrägeri och skickat kopian av anmälan till personen i frågan. Detta skulle kyla ned saken, i att börja med.

I dessa fall behöver du inte ens kopiorna av email'en, men om du också har dessa så har du inget att oroa dig över. Du kan också kontra med stämningen om stress och utebliven arbetstid om du har emailen kvar.

Jag skulle säkert kunna också fixa dig 30 dagars sjukskrivning med 100% betalt, där förövaren står för 20% under stressmoment, och 80% under sjukersättning/försäkring.
__________________
Senast redigerad av hooomer 2013-10-29 kl. 00:02.
Citera
2013-10-29, 06:24
  #3
Medlem
Sapphiruss avatar
Eller så gör TS det vuxna och bestrider fakturan om TS upplever den som felaktig.
Citera
2013-10-29, 08:04
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sapphirus
Eller så gör TS det vuxna och bestrider fakturan om TS upplever den som felaktig.

Precis det jag tänkte rekommendera, inget annat att göra, sedan så kan du ödmjukt med bestämt informera om att du fört en dialog med en F-skattesedel innehavare och har därför ansett att dialogen har handlat om arvode ex moms. Vid annat fall bör frilansaren ha informerat dig om A-skattesedel upplägget. Det skulle jag vara bransch standard! Är frilansaren OK med detta så kan du be om en kredit på ett visst belopp så det blir 2000 kr ex moms. Är den inte OK med det så har du igentligen 3 alternativ.
1. hålla fast vid att du har helt rätt och låta den bestrida fakturan ligga och plaska 3 - X veckor efter förfallo, den är ju bestrid och kan därför inte gå iväg till inkasso eller kronofogden, utan endast till tingsrätten: Sannolikhet för positivt utfall är rätt stor, hen kommer tröttna till slut och bara vilja ha betalt för sitt arvode. Skulle hen ta det till rätten, så skulle hen förlora gissar jag på!!!

2. kompromissa, så betalning blir något mitt emellan? 2000 kr ex moms trodde du, hen vill t.ex. ha 4000 kr ex moms, kommer överens om 3000 kr ex moms.

3. betala hens faktura och avsluta ärendet. (Känns inte som ett alternativ tycker jag dock...)
Citera
2013-10-29, 09:49
  #5
Medlem
Joangels avatar
Självklart brukar man prata exkl. moms mellan företagare. Fick du ingen offert? Om inte så är det något du borde kräva för då har du alltid på papper vad ni kommit överens om. Svårt att bevisa något muntligt. Väldigt dåligt beteende av frilansaren måste jag säga.
Citera
2013-10-29, 10:58
  #6
Medlem
Jag vet inte hur det fungerar mellan frilansare men mellan företag är det alltid exkl moms man diskuterar. Sedan ska man ALLTID begära in en offert då detta framgår där klart och tydligt.
Citera
2013-10-29, 11:43
  #7
Medlem
Jag har aldrig varit med om att någon fakturerar sina egna arbetsgivar-/egenavgifter eller någon överenskommelse där man godkänner detta. Om man två företagare kommer överens om ett pris så är det underförstått att det är den summan + moms som ska faktureras. Det är ju leverantörens ansvar att räkna på priset för att se vad denne kan få ut efter alla skatter och avgifter.
Står det förresten något om F-skatt på fakturan? I så fall anses det underförstått att den som fakturerar själv ska betala arbetsgivaravgifter.

Enda alternativet är enligt mig att bestrida fakturan.
__________________
Senast redigerad av pekz0r 2013-10-29 kl. 11:47.
Citera
2013-10-29, 11:45
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Jag vet inte hur det fungerar mellan frilansare men mellan företag är det alltid exkl moms man diskuterar. Sedan ska man ALLTID begära in en offert då detta framgår där klart och tydligt.
Frilansare med F-skatt klassas ju som näringsidkare så det är ju givetvis ingen skillnad mot ett företag när man diskuterar pris.
__________________
Senast redigerad av pekz0r 2013-10-29 kl. 11:48.
Citera
2013-10-29, 11:54
  #9
Medlem
Inget dilemma och ingen tvekan. Ett momsregistrerat företag som handlar upp tjänst av ett annat momsregistrerat företag offererar och fakturerar pris exklusive moms. Inget annat. Din frilansare är uppenbarligen väldigt oerfaren i att driva eget.

Om du vill vara "snäll" och om du har intresse att arbeta vidare med denna person så kan du ju gå med på att betala en extra slant på fakturan mot överenskommet framtida garantiarbete eller prisreduktion. Eller så bestrider du fakturan och betalar vad ni kom överens om och informerar din frilansare att om/när ni arbetar tillsammans igen så får han/hon räkna efter lite bättre i sina offerter så ni slipper dylika, meningslösa konflikter.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback