Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-28, 11:42
  #1
Medlem
Hej,

Jag går i start-up-tankar men är inte helt säker på vilken bolagsform som skulle passa. Det kommer antingen vara jag själv och en person till, eller så blir vi fyra. Vi pluggar allihop så det skulle mer vara en rolig grej och innebära lite extra cash, säg att företaget skulle ha ca 50 000 i inkomster om året. Vilken bolagsform skulle innebära att vi kunde ta ut mest pengar?

Jag har funderat (speciellt om vi bara är två) på om ett enkelt bolag där vi har varsin enskild firma skulle kunna vara något? Då anställer man ju ingen i företaget och betalar inga arbetsgivaravgifter och sånt. Det är inte svårt att starta och innebär inga utgifter där i början. Har inte full koll, men vad tror ni om enkelt bolag jämfört med handelsbolag i det här scenariot?
Citera
2013-10-28, 16:44
  #2
Medlem
Är det ens värt att starta företag om ni ska dela på 50 000:- om året på 2-4 pers?
Det blir ju knappt en tusenlapp per person per månad, oskattat. Inte värt det om man tänker på all administration/bokföring som kommer krävas.
Citera
2013-10-29, 13:41
  #3
Medlem
Hej, det finns inget som heter enkelt bolag, ni har att välja på enskild firma, Handelsbolag eller Aktiebolag, ska ni fakturera kunderna från samma bolag så är det Handelsbolag eller aktiebolag som gäller. Handelsbolaget är billigare att köra igång men innebär mer risker/person då man är solidariskt ansvarig för bolagets skulder, aktiebolaget kostar 50tkr i aktiekapital men är bättre ur risksynpunkt då bolaget är den juridiska personen.
Citera
2013-10-29, 14:15
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hansa40
Hej, det finns inget som heter enkelt bolag, ni har att välja på enskild firma, Handelsbolag eller Aktiebolag, ska ni fakturera kunderna från samma bolag så är det Handelsbolag eller aktiebolag som gäller. Handelsbolaget är billigare att köra igång men innebär mer risker/person då man är solidariskt ansvarig för bolagets skulder, aktiebolaget kostar 50tkr i aktiekapital men är bättre ur risksynpunkt då bolaget är den juridiska personen.

Jo, det finns faktiskt något som heter enkelt bolag. Dock inte i form av företagande.

Om du t.ex. tippar ihop med några vänner så har ni ett enkelt bolag ihop.

Men när det är företag man pratar om så är det, mycket riktigt, Enskild Firma man brukar prata om.
__________________
Senast redigerad av Urmelkotten 2013-10-29 kl. 14:17.
Citera
2013-10-29, 16:58
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urmelkotten
Jo, det finns faktiskt något som heter enkelt bolag. Dock inte i form av företagande.

Om du t.ex. tippar ihop med några vänner så har ni ett enkelt bolag ihop.

Men när det är företag man pratar om så är det, mycket riktigt, Enskild Firma man brukar prata om.

Nej okej är medveten om att enkelt bolag inte är en faktisk företagsform, men tror du det skulle kunna vara en bra lösning i detta fallet, istället för handelsbolag? Just med det att man slipper att en är arbetsgivare och andra arbetstagare kanske löser en del?
Citera
2013-10-29, 19:09
  #6
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jhed
Nej okej är medveten om att enkelt bolag inte är en faktisk företagsform, men tror du det skulle kunna vara en bra lösning i detta fallet, istället för handelsbolag? Just med det att man slipper att en är arbetsgivare och andra arbetstagare kanske löser en del?
Varför fungerar inte ett HB som ni alla äger samt är anställda i?
Citera
2013-10-29, 19:47
  #7
Medlem
TobiasBeechers avatar
Litar du tillräckligt ekonomiskt på polarna? Om någon gört bort sig och drar på sig skulder som ni inte kan betala i bolaget så blir även du solidariskt betalningsansvarig med handelsbolag, även efter att du eventuellt lämnat.
Citera
2013-10-29, 20:15
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jhed
Hej,

Jag går i start-up-tankar men är inte helt säker på vilken bolagsform som skulle passa. Det kommer antingen vara jag själv och en person till, eller så blir vi fyra. Vi pluggar allihop så det skulle mer vara en rolig grej och innebära lite extra cash, säg att företaget skulle ha ca 50 000 i inkomster om året. Vilken bolagsform skulle innebära att vi kunde ta ut mest pengar?

Jag har funderat (speciellt om vi bara är två) på om ett enkelt bolag där vi har varsin enskild firma skulle kunna vara något? Då anställer man ju ingen i företaget och betalar inga arbetsgivaravgifter och sånt. Det är inte svårt att starta och innebär inga utgifter där i början. Har inte full koll, men vad tror ni om enkelt bolag jämfört med handelsbolag i det här scenariot?

Undvik bara SUF som pesten.
Citera
2013-10-30, 14:41
  #9
Medlem
I enskild firma betalar ni inga arbetsgivaravgifter, korrekt. Men tänk på att ni då kommer betala egenavgifter som är i princip motsvarande. Har för mig att denna är ett fåtal procentenheter lägre.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback