Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2013-10-29, 23:09
  #37
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tion
Det finns ju ett experiment där resultatet blir helt olika om man observerar det jämfört med om man inte gör det.

http://www.youtube.com/watch?v=DfPeprQ7oGc
Jo, jag vet.
Citera
2013-10-29, 23:46
  #38
Medlem
adventualthorizons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Entr0pi
Nej, usch, det kan man inte säga, sluta prata nonsens.

Sen finns det ingenting som pekar på att medvetandet har en speciell roll i kvantmekaniken. Det som betyder något är mätningar/observationer, men de kan lika gärna göras av en kamera, ett par vattenmolekyler eller ett mänskligt öga. Världen fungerade precis likadant som idag innan det fanns nakna apor på Tellus. Det är så irriterande med folk som pekar på kvantmekaniken utan att veta någonting om den, och hävda att det stödjer deras flummiga new-age teorier.
Hur skulle du beskriva det som sker i ett så kallat "tomt vakuum"?

Du har nog uppfattat mig fel eller blandat ihop mig med någon annan. Eller så kanske andra stycket inte var riktat till mig. Hursomhelst så tror jag enbart på vetenskap och små skrattar när jag läser igenom tråden.
Citera
2013-10-29, 23:52
  #39
Medlem
Jimbos avatar
Materia är medvetande och medvetande är materia.
Citera
2013-10-30, 00:24
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adventualthorizon
Hur skulle du beskriva det som sker i ett så kallat "tomt vakuum"?

Du har nog uppfattat mig fel eller blandat ihop mig med någon annan. Eller så kanske andra stycket inte var riktat till mig. Hursomhelst så tror jag enbart på vetenskap och små skrattar när jag läser igenom tråden.
Ja, andra stycket var mer allmänt om diskussionen om kvantmekanik i tråden, inte riktat åt dig. Sen, det "sker" ingenting i ett tomt vakuum (bilden av virtuella partiklar som skapas och förstörs är ganska felaktig och bara just en bild), däremot har vakuumet egenskaper, och en av dem är en viss energi-täthet. Det som störde mig var mest att du jämförde med Big bang, vilket det inte finns någon bra orsak att göra; det låter som du säger att det skapas små universum hela tiden i vakuumet.
Citera
2013-10-30, 00:57
  #41
Medlem
adventualthorizons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Entr0pi
Ja, andra stycket var mer allmänt om diskussionen om kvantmekanik i tråden, inte riktat åt dig. Sen, det "sker" ingenting i ett tomt vakuum (bilden av virtuella partiklar som skapas och förstörs är ganska felaktig och bara just en bild), däremot har vakuumet egenskaper, och en av dem är en viss energi-täthet. Det som störde mig var mest att du jämförde med Big bang, vilket det inte finns någon bra orsak att göra; det låter som du säger att det skapas små universum hela tiden i vakuumet.
Jag har inte fördjupat mig i kvantmekanik och använder mig av populärvetenskap som källa. Antar att det är det du syftar på när du säger "en bild". Jag kanske uttryckte mig fel när jag sa att det skapades och förstördes, tror det snarare är så att partiklar dyker upp och blir synliga för att sedan inte bli osynliga. Men detta är också en felaktig bild eller?

Vad är det för egenskaper vakuumet har? Det finns ingenting där, men det finns en vis energi-täthet? Kan du expandera här och förklara?
Citera
2013-10-30, 07:15
  #42
Medlem
tions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daudodidi
Detta är osäkerhetsprincipen jag nämnde på förstasidan. Det har dock inget med medvetande att göra. Det är ordet "observera" som orsakar missuppfattningen.

Jag måste bli bättre på att läsa hela tråden! My bad.
Citera
2013-10-30, 12:24
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adventualthorizon
Jag har inte fördjupat mig i kvantmekanik och använder mig av populärvetenskap som källa. Antar att det är det du syftar på när du säger "en bild". Jag kanske uttryckte mig fel när jag sa att det skapades och förstördes, tror det snarare är så att partiklar dyker upp och blir synliga för att sedan inte bli osynliga. Men detta är också en felaktig bild eller?

Vad är det för egenskaper vakuumet har? Det finns ingenting där, men det finns en vis energi-täthet? Kan du expandera här och förklara?
Okej, hela alltet är ju så klart aningen tekniskt eftersom vi ändå pratar om kvantmekanik. En ordentlig diskussion kräver också kvantfältteori, och för att förstå det behöver man typ en kandidat i fysik. Så enkelt uttryckt kan man säga så här: i kvantmekaniken beskrivs system med matematiska objekt vi kallar tillståndsvektorer. Dessa låter oss beräkna olika saker om systemet, så fort vi har ett sånt objekt kan vi beräkna en massa olika saker mha. kvantmekanikens regler. Så t.ex. om vi tittar på en liten volym av rummet, så beskrivs att volymen är tom av en viss tillståndsvektor (eller kortare, ett visst tillstånd), precis på samma sätt som tillståndet att en partikel är där beskrivs av ett annat tillstånd. Tillståndet att volymen är helt tom är vad vi kallar vakuum, så klart. Och vi kan nu använda vakuumets tillståndsvektor för att matematiskt beräkna olika saker om vakuumet, som t.ex. dess energitäthet, och vi hittar då att denna inte är noll.
Citera
2018-07-12, 01:16
  #44
Medlem
Skogismyras avatar
Materia är medvetande.
Citera
2018-07-16, 02:44
  #45
Medlem
Skogismyras avatar
"Consciousness cannot be accounted for in physical terms. For consciousness is absolutely fundamental. It cannot be accounted for in terms of anything else."

- Erwin Schrödinger
Citera
2018-07-16, 08:09
  #46
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogismyra
Materia är medvetande.

Nej men medvetandet påverkar materia, tom möjligen skapar den.
Citera
2018-08-07, 16:53
  #47
Medlem
Jag är mer inne på linjen att materia skapar medvetande och att medvetande är en illusion. Det låter mer rimligt än de andra teorier jag läst om.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback