Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-12-11, 15:53
  #25
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yarrah
Hej

Jag "bumpar" en gammal tråd, någon som fortfarande har intresse av detta? Råkar ofta ut for fel på vikt på mat och har klagat, men de bryr sig inte så mycket om det verkar det som. Mojligen om fler driver på kan man kanske få kommunen och SLV att ta tag i det.
Själv har jag nästan aldrig haft fel vikt på maten jag köper. Brukar nästan alltid väga det. Faktiskt oftare det väger mer ( i vissa fall såklart beroende på förpackning men även andra gånger utan). Tror den enda gången jag fått för lite är när jag köpte en ica basic tonfisk. Var 30-40 gr mindre då. Men man får vad man betalar för kanske.
Citera
2017-12-11, 19:39
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yarrah
Hej

Jag "bumpar" en gammal tråd, någon som fortfarande har intresse av detta? Råkar ofta ut for fel på vikt på mat och har klagat, men de bryr sig inte så mycket om det verkar det som. Mojligen om fler driver på kan man kanske få kommunen och SLV att ta tag i det.

eftersom alla affärer har en våg kan ju ni som nojar över vikt kolla detta innan ni betalar

att fuska med vikten är inte så tungt matfusk... tråden spårade ur redan för 4 år sen

Att trycka in vatten i kött, att servera häst som ko, att säga att en kaka är bakad på äkta smör och glömma att det bara är 1% av fettet som är "äkta smör", att säga att ett bröd är bakat på "äkta surdeg" när det alldeles uppenbart har jäst upp på 10 minuter som alla andra industribröd... såna grejer.
Citera
2017-12-12, 07:59
  #27
Medlem
Ingen tvekan om att de allra flesta gör rätt. Men det finns ett antal företag och butiker som systematiskt tjänar lite extra genom att bortse från reglerna och myndigheterna gör inte ens någonting när man som konsument klagar, det är det som jag tycker är irriterande.
Citera
2017-12-12, 17:42
  #28
Medlem
maxorrs avatar
Alla konstiga E-märken som deklareras, konstgjort fett eller palmolja, malet kött som innehåller vad från vilka djurkroppsdelar och varsifrån?

Är tex 3 punkter som är basen till mycket fusk eller tom farligt att förtära under längre perioder fast det smakar finnemang

https://www.livsmedelsverket.se/livs...r/sok-e-nummer
Citera
2017-12-16, 18:20
  #29
Medlem
Sant, det är också ett stort problem. Har du källor?
Citera
2020-11-14, 07:04
  #30
Medlem
OnyxxonOs avatar
Ledsen för att jag bumpar en gammal tråd men jag tyckte denna passade bättre för mitt inlägg än att skapa en helt ny tråd. Om jag gjort något fel så får mod komma hem o spöa skiten ur mig

Det är så här att jag nyligen läste på nyheterna att EU har idéer på att ta bort falukorven och hushållsosten från det som kallas "garanterad traditionell specialitet" förkortat GTS.

Citat från SVT:
Falukorven och hushållsosten är Sveriges enda två produkter som går under ursprungsbeteckningen
”Garanterad traditionell specialitet”, som reglerar vilket recept som gäller.
Men den beteckningen vill EU-kommissionen ta bort, rapporterar ATL.
Såväl den älskade osten som korven kan därmed förlora sitt skydd, slut citat..
Självklart tycker jag att detta vore en stor skandal.

Detta fick mig att intressera mig för just falukorven som jag råkar ha en riktigt fin ring av i mitt kylskåp.
Det är ingen märkvärdig falukorv utan icas egna märke med 59% kötthalt, till saken hör att jag för några dagar sedan köpte en (gud förbjude) fryst färdigrätt av fabrikatet Dafgårds. "Korv Stroganoff" 400g". Jag vet, jag får skämmas men jag var stressad och mitt omdöme sviktade.

Efter lite efterforskningar så har jag läst om vilka ingredienser som måste finnas i en sk bräckkorv för att få kallas just falukorv. Bland det viktigaste var att den måste innehålla minst 45% kött och max 23% fett.

På Dafgårds frysta korv stroganoff förpackning står det på 5 av dess förpacknings sex sidor att den innehåller "strimlad falukorv".
Dock så var den allmänt sladdrig och rejält otrevlig i både konsistens och smak
På baksidan kan man läsa att hela denna embarmliga anrättning består utav:

"Ris, vatten, fläsk*- och nötkött*(13%), brytbönor, lök, GRÄDDE,fett från gris*, tomatpuré, kycklingfond (vatten, kyckling, salt), modifierad stärkelse,
salt, potatismjöl, socker, kryddor, rapsolja, vitvinsvinäger, paprika, druvsocker, vitlök, stabiliseringsmedel E450, antioxidationsmedel E300,
konserveringsmedel E250. Tillagad i köket i Källby. *Ursprung: EU."
Länk till Dafgårds egna beskrivning: https://www.dafgards.se/sortiment-/korv-stroganoff/

Är detta verkligen okej? Jag menar att om man adderade köttmängden med den maximalt tillåtna mängden fett så kommer man ju upp i totalt 36%,
kanske räknar Dafgårds in vatten eller något, jag fattar inte riktigt men enligt mig är detta ett rejält matfusk

Jag blev i alla fall upprörd över detta i-lands problem och anmälde det till livsmedelsverket, bara för att få klarhet
Citera
2020-11-14, 07:48
  #31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av OnyxxonO
Ledsen för att jag bumpar en gammal tråd men jag tyckte denna passade bättre för mitt inlägg än att skapa en helt ny tråd. Om jag gjort något fel så får mod komma hem o spöa skiten ur mig

Det är så här att jag nyligen läste på nyheterna att EU har idéer på att ta bort falukorven och hushållsosten från det som kallas "garanterad traditionell specialitet" förkortat GTS.

Citat från SVT:
Falukorven och hushållsosten är Sveriges enda två produkter som går under ursprungsbeteckningen
”Garanterad traditionell specialitet”, som reglerar vilket recept som gäller.
Men den beteckningen vill EU-kommissionen ta bort, rapporterar ATL.
Såväl den älskade osten som korven kan därmed förlora sitt skydd, slut citat..
Självklart tycker jag att detta vore en stor skandal.

Detta fick mig att intressera mig för just falukorven som jag råkar ha en riktigt fin ring av i mitt kylskåp.
Det är ingen märkvärdig falukorv utan icas egna märke med 59% kötthalt, till saken hör att jag för några dagar sedan köpte en (gud förbjude) fryst färdigrätt av fabrikatet Dafgårds. "Korv Stroganoff" 400g". Jag vet, jag får skämmas men jag var stressad och mitt omdöme sviktade.

Efter lite efterforskningar så har jag läst om vilka ingredienser som måste finnas i en sk bräckkorv för att få kallas just falukorv. Bland det viktigaste var att den måste innehålla minst 45% kött och max 23% fett.

På Dafgårds frysta korv stroganoff förpackning står det på 5 av dess förpacknings sex sidor att den innehåller "strimlad falukorv".
Dock så var den allmänt sladdrig och rejält otrevlig i både konsistens och smak
På baksidan kan man läsa att hela denna embarmliga anrättning består utav:

"Ris, vatten, fläsk*- och nötkött*(13%), brytbönor, lök, GRÄDDE,fett från gris*, tomatpuré, kycklingfond (vatten, kyckling, salt), modifierad stärkelse,
salt, potatismjöl, socker, kryddor, rapsolja, vitvinsvinäger, paprika, druvsocker, vitlök, stabiliseringsmedel E450, antioxidationsmedel E300,
konserveringsmedel E250. Tillagad i köket i Källby. *Ursprung: EU."
Länk till Dafgårds egna beskrivning: https://www.dafgards.se/sortiment-/korv-stroganoff/

Är detta verkligen okej? Jag menar att om man adderade köttmängden med den maximalt tillåtna mängden fett så kommer man ju upp i totalt 36%,
kanske räknar Dafgårds in vatten eller något, jag fattar inte riktigt men enligt mig är detta ett rejält matfusk

Jag blev i alla fall upprörd över detta i-lands problem och anmälde det till livsmedelsverket, bara för att få klarhet

Dafgårds påstår inte att produkten är falukorv, utan bara att den innehåller falukorv. Tydligen har du problem med svenska språket, det kan inte livsmedelsverket hjälpa dig att lösa
Citera
2020-11-14, 08:17
  #32
Medlem
OnyxxonOs avatar
Ja, du kanske har rätt
Tycker dock att om någon påstår att deras anrättning innehåller just falukorv så borde det finnas någon sanning i det. De kunde till ex kallat det för lantkorv, skitkorv eller vad som helst
Enligt mig är det vilseledande i alla fall.
Citera
2020-11-14, 08:23
  #33
Medlem
OnyxxonOs avatar
Då Dafgårds hävdar att denna frysrätt innehåller strimlad falukorv så fann jag detta hos livsmedelsverket: https://fragor.livsmedelsverket.se/o...frukostkorv-n/
Citera
2020-11-14, 10:10
  #34
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnyxxonO
Ja, du kanske har rätt
Tycker dock att om någon påstår att deras anrättning innehåller just falukorv så borde det finnas någon sanning i det. De kunde till ex kallat det för lantkorv, skitkorv eller vad som helst
Enligt mig är det vilseledande i alla fall.

Den innehåller säkert falukorv om de skriver det. I den innehållsförteckningen du postade framgår ju inte kötthalten i korven alls, det enda som framgår är kötthalten i rätten som helhet (inklusive ris, sås och allt annat). Falukorv är inte direkt lyxmat, ser inte riktigt poängen med att fuska där, att producera en billig falukorv med 45 % kötthalt klarar de nog av på Dafgårds om det är så.
Citera
2020-11-14, 10:47
  #35
Medlem
OnyxxonOs avatar
Ok, rotadent. Det jag menar är att det inte finns någon annat kött än korven i denna förpackning?
Kanske skulle kunna vara någon buljong som såsen är baserad på, hmm?

Ahh!! Nu fattar jag haha
Kanske innehåller korven allt den ska men innehållsförteckningen gäller allt där i.
Korven är ju bara en liten del av helheten alltså.
Såklart att det är, förlåt för att min hjärna ej vaknat riktigt ännu, snälla slå till mig eller nåt ;/
Citera
2020-11-17, 09:55
  #36
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnyxxonO
Då Dafgårds hävdar att denna frysrätt innehåller strimlad falukorv så fann jag detta hos livsmedelsverket: https://fragor.livsmedelsverket.se/o...frukostkorv-n/

Man ska dock noga granska och förstå innehållsdeklarationen, som expempel om jag kokar ett ton korv stroganoff och har i 499.90kg fulkorv och 10g falukorv, så kan jag hävda att den innehåller äkta falukorv.

'Gjord med'
'Gjord av'
'Innehåller'
'Består av'

är ordlekar som tillverkare älskar.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback