Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-27, 18:45
  #1
Medlem
När man är ute och handlar kläder så lägger dem oftast kvittot i påsen. Nu har jag kommit på en teori varför dom gör detta. Dem kanske inte är medvetna om det själva, men ledningen är eller han/hon som började med det.

Jag tror att meningen är att man ska slänga påsen och glömma att ta ur kvittot. Sedan så har man mindre chans att returnera varan eller har garanti på produkten.


Vad tror ni?
Citera
2013-10-27, 18:51
  #2
Medlem
kalkys avatar
Visst kan det vara så, men jag tycker att det låter lite väl långsökt.
Citera
2013-10-27, 18:51
  #3
Medlem
usb3s avatar
Butiken måste enligt lag erbjuda kvitto. Istället för att fråga varje gång om kunden vill ha kvitto så slänger de med det i påsen bara för att spara tid.
Citera
2013-10-27, 18:56
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av usb3
Butiken måste enligt lag erbjuda kvitto. Istället för att fråga varje gång om kunden vill ha kvitto så slänger de med det i påsen bara för att spara tid.
Kanske, men då kan dem ju lika gärna bara ge kvittot i handen tar ju lika lång tid.
Citera
2013-10-27, 18:59
  #5
Medlem
usb3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toalettdykare
Kanske, men då kan dem ju lika gärna bara ge kvittot i handen tar ju lika lång tid.

Nej, för då ska kunden börja fippla med kvittot för att få ner det i plånboken. Kunden vill man ha iväg så fort som möjligt för att kunna ta emot nästa kund.
Citera
2013-10-27, 19:10
  #6
Moderator
Gordon Blixts avatar
Butikspraxis för placering av kvitton är inte en juridisk fråga. Vi provar ett annat forum.

Juridik -> Företagande och företagsekonomi

/Mod
Citera
2013-10-27, 19:13
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toalettdykare
När man är ute och handlar kläder så lägger dem oftast kvittot i påsen. Nu har jag kommit på en teori varför dom gör detta. Dem kanske inte är medvetna om det själva, men ledningen är eller han/hon som började med det.

Jag tror att meningen är att man ska slänga påsen och glömma att ta ur kvittot. Sedan så har man mindre chans att returnera varan eller har garanti på produkten.


Vad tror ni?

Håller inte med, i alla fall inte om det är något som kostar lite pengar. Jag kollar alltid i påsen när jag packar upp varan och föredrar att personalen lägger det där så jag slipper stressa och skrynkla ihop det i min plånbok.
Citera
2013-10-31, 15:14
  #8
Medlem
Min teori är att hålla samman kläderna och kvittot så att man har de på samma plats och inte förlägger kvittot någon annanstans. Så tror snarare att det är för att slippa tjatandes bytesvilliga kunder som hävdar att kunden alltid har rätt och kräver att få byta utan kvitto. De blir ju besvärligare för företaget då byteskvittona backar upp bokföringen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback