Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-03-08, 23:08
  #145
Medlem
En fråga: Är det riskfritt att koppla i en dator som har Cryptowall i mitt trådlösa nätverk? Det smittar inte via nätverket eller?
Citera
2016-03-08, 23:26
  #146
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stjo57
En fråga: Är det riskfritt att koppla i en dator som har Cryptowall i mitt trådlösa nätverk? Det smittar inte via nätverket eller?


Det går inte att bestämt säga, beter det sig som det brukar så ja men.... . Du tar en risk.
Citera
2016-03-08, 23:27
  #147
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stjo57
Är det riskfritt att koppla i en dator som har Cryptowall i mitt trådlösa nätverk?

Nej. Inte om du har mappade enheter.
Citera
2016-03-08, 23:31
  #148
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Nej. Inte om du har mappade enheter.

Sorry vad menar du med mappade enheter?
Citera
2016-03-08, 23:35
  #149
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Det går inte att bestämt säga, beter det sig som det brukar så ja men.... . Du tar en risk.

Tack för svar! Den risken ska jag nog inte ta.
Men så länge jag inte loggar in med lösenord på mitt trådlösa nätverk är det väl ingen fara att använda datorn? Förmodligen jättekorkad fråga men....
Citera
2016-03-08, 23:45
  #150
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stjo57
Tack för svar! Den risken ska jag nog inte ta.
Men så länge jag inte loggar in med lösenord på mitt trådlösa nätverk är det väl ingen fara att använda datorn? Förmodligen jättekorkad fråga men....


Använder du samma router så... . Allt som är ihop eller inkopplat på samma av något är i potentiell riskzon. Om inte - nej.

Vad har du tänkt att göra samt åstadkomma?
Citera
2016-03-09, 00:09
  #151
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Använder du samma router så... . Allt som är ihop eller inkopplat på samma av något är i potentiell riskzon. Om inte - nej.

Vad har du tänkt att göra samt åstadkomma?

Ok men om jag inte alls ansluter till nätverket/Internet med den smittade datorn så borde det väl vara riskfritt?
Jag läste någonstans att det som Cryptowall gör är att radera alla originalfiler och ersätta dom med krypterade kopior och att det finns en liten möjlighet att få fram dom igen med t.ex. Recuva.
Citera
2016-03-09, 06:59
  #152
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stjo57
Ok men om jag inte alls ansluter till nätverket/Internet med den smittade datorn så borde det väl vara riskfritt?
Jag läste någonstans att det som Cryptowall gör är att radera alla originalfiler och ersätta dom med krypterade kopior och att det finns en liten möjlighet att få fram dom igen med t.ex. Recuva.

Det var SKITLÄNGE sen som det funkade. Alla moderna varianter av ransomware skriver över originaldatat.
Citera
2016-03-09, 09:27
  #153
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stjo57
Ok men om jag inte alls ansluter till nätverket/Internet med den smittade datorn så borde det väl vara riskfritt?
Jag läste någonstans att det som Cryptowall gör är att radera alla originalfiler och ersätta dom med krypterade kopior och att det finns en liten möjlighet att få fram dom igen med t.ex. Recuva.


Ja är du inte inkopplad eller uppkopplad emot något så är det såklart säkert.

Har du tur och det inte är original CW så kan det gå. Kolla in de guider på nätet som finns/föreslår hur man gör. Gör en ordentlig efterforskning.
Citera
2016-03-18, 14:36
  #154
Medlem
Hej,

En kollega har ramlat över Cryptoware krypterat med RSA4096 på sin dator. Jag har använt all min kunskap för att försöka hjälpa honom, men jag lyckas inte. Det handlar om semesterbilder, arbete mm. som är omgjorda till .mp3 filer.

Min kollega är villig att betala dem för att dekryptera filerna, men jag ser helst att de inte får ett jävla öre. Finns det något alternativ än att ge med sig och betala och får man dem dekrypterade om man betalar? Alla tips uppskattas!!

(De kräver 2,6 Bitcoin ca. 1000 USD.)
Citera
2016-03-18, 14:57
  #155
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peethaa
Hej,

En kollega har ramlat över Cryptoware krypterat med RSA4096 på sin dator. Jag har använt all min kunskap för att försöka hjälpa honom, men jag lyckas inte. Det handlar om semesterbilder, arbete mm. som är omgjorda till .mp3 filer.

Min kollega är villig att betala dem för att dekryptera filerna, men jag ser helst att de inte får ett jävla öre. Finns det något alternativ än att ge med sig och betala och får man dem dekrypterade om man betalar? Alla tips uppskattas!!

(De kräver 2,6 Bitcoin ca. 1000 USD.)

Det beror på vilken typ och version det är. Lite fakta och info - http://www.bleepingcomputer.com/viru...re-information.

Mer generellt gäller att det inte brukar gå att få tillbaka de data man vill utan att betala och det i sig är även ett lotteri. Ibland funkar det ibland inte. Återställa själv kan resultera i total förlust av alla data förutom om man har en backup att återställa med.
Citera
2016-03-24, 16:35
  #156
Medlem
Virus på min pappas dator , hjälp

Min pappa har åkt på något riktigt skitvirus
Som krypterat allt. Går det att rädda? Se https://imgur.com/a/0A2rX
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback