Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2017-11-04, 21:47
  #37
Medlem
För mig var också alkoholen Allt när jag var yngre och jag minns hur jävla besviken jag blev första gången jag testade cannabis och inte fick samma "självförtroende-boost" liksom.. Tvärtom istället nästan..

Det var ett helvete att sluta med alkohol och benso samtidigt men jag var så jävla trött på skiten och behövde "lyckas" med något, så jag slutade tvärt med både benso och alkohol.

Efter två år hade jag inget sug kvar alls, tvärtom så är jag bara så jävla glad att jag slutade dricka och röka tobak redan innan 35 .

För mig är att en fylla som att spela rysk roulette. Jag mår kanon efter en öl och har inget dåligt ölsinne heller, men jag utsätter mig själv för risker jag aldrig skulle gjort annars.. Och när man supit varje dag i några veckor så är det fan inte mycket med en längre - man orkar ju knappt sköta sin hygien...

Jag har absolut inget emot folk som klarar av att hantera alkoholen, tvärtom så är jag avundsjuk - men jag tycker man ska sluta hymla om alkoholen och börja tala klarspråk om alla droger, förklara att alkoholen kan få dig att fatta beslut du kommer ångrs för resten av livet.

Herregud, bara i min ungdom så var det en som blev handikappad efter att ha kört omkull med cross och bröt nacken, själv slog jag ut framtänderna på trimmad moppe (på fyllan) och en dök i en grund swimingpool och spräckte hela jävla skallen.. Det här hände under högstadiet och med folk i min umgängeskrets. Ändå fick man höra att man "såg ett hav av eld" när man tände en holk och dom tycks fortfarande lära ut att folk som rökt kan kasta sig ut genom fönster osv, osv..

Jag är stolt nykterist och kommer så förbli resten av mitt liv, har sett för mycket och jag har sett alla sorters missbruk på nära håll, alkoholen är den mest destruktiva - till slut orkar alkisarna inte sköta hygienen ens, mycket mindre städa eller laga mat...

På romar-tiden var cannabis och opium väl integrerat i samhället, staten subventionerade opium och cannabis så att alla hade råd med det, rik som fattig. Det fanns inget ord för "Narkomani" men det fanns ett ord för alkoholist.. Bara det förklarar ju en hel del..
Citera
2017-11-04, 22:04
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halfyellow
Det dricks väldigt mycket i min ungängeskrets, mina vänner påstår att alkohol inte tar någon skada på varken hjärnan eller kroppen ifall man håller sig till typ två gånger i veckan, jag är också osäker därför vänder jag mig till fb. Låt oss säga att man blir dyngrak en kväll varje helg och även lite berusad någon lillördag varje vecka, säg att man dricker 4 starköl och två drinkar på onsdagen och 6 starköl och 2 drinkar på lördagen och håller på såhära i 3-4 år vilket dom har gjort nu, oftast blir dom dyngraka. Vad tror ni, sätter det några spår tror ni? Och hur såfall?
--------------------------------

Klart att det sätter spår, speciellt om de du pratar om är unga - jag söp så mycket i min ungdom att jag hade väldigt lätt att tappa minnet när jag drack som vuxen, därför jag slutade helt för några år sedan.

Första sidan jag hittade på google:
-------------------------------------
Vilka skador kan alkoholmissbruk ge?
HJÄRNSKADOR - är relativt vanliga hos människor som druckit stora mängder alkohol under många år i följd. Först brukar närminnet - det vill säga förmågan att komma ihåg saker som ligger nära i tiden - drabbas. Minnesluckor i samband med alkoholförtäring kan vara ett tidigt symptom på hjärnskada.

LILLHJÄRNAN - balanssvårigheter och nedsatt förmåga att samordna muskelrörelser kan uppträda.

MAGSÄCKEN - alkohol ger ofta magkatarrer med smärtor och kräkningar. Också magsår är relativt vanligt.

LEVERN - är det organ i kroppen som ser till att alkoholen förbränns och försvinner ur kroppen. Redan efter några dagars alkoholdrickande kan levern bli svullen och öm. Cellerna skadas och fungerar sämre. Denna typ av skada är mycket vanlig.

BENSTOMMEN - risken för benbrott ökar. Dels råkar man oftare ut för olycksfall, dels blir benstommen skörare.

NERVSYSTEMET - kan drabbas vilket ger smärtor, känselbortfall och förlamningar.

MATSTRUPEN - i samband med leverskador kan man få åderbråck i nedre delen av matstrupen med livshotande blödningar som följd.

HJÄRTAT - regelbundet alkoholdrickande skadar hjärtmuskeln med hjärtsvikt som följd. Alkohol ökar risken för förmaksflimmer, risken för förmaksflimmer är störst dagarna efter en större fylla/berusning.

BUKSPOTTKÖRTELN - drabbas av inflammationer, med svåra buksmärtor och försämrad förmåga att tillgodogöra sig födan, likaså risk för en form av diabetes.

HUDEN - risken för olycksfall och sår ökar. Alkohol försämrar läkningen av sår samt
förvärrar psoriasis och andra eksem . Vid sårskador fås ökad blödningsbenägenhet.

SEXUALDRIFTEN - hormonpåverkan och störd sexuell funktion.

MUSKLER - alkohol orsakar en särskild sjukdom (myopati) som medför att hela muskler kan förstöras.

FOSTER – får samma alkoholhalt i blodet som mamman och kan få skador på hjärnan och andra organ.
--------------------------------------------------

Vetenskapen har länge pekat på att Alkohol och Tobak vållar mer skador än alla andra droger tillsammans och att Politikerna bör lägga sin energi på det istället men varannan svensk är ju alkohol-beroende och man skyddar alltid det man använder - det gör ju även jag som försvarar mitt vallmo-te och min holk, men jag vet att jag kommer ha fungerande organ när jag blir gammal - min hepatit har tom. självläkt sedan jag slutade med alkohol..

Sen kan man bruka och missbruka allt, men faktum kvarstår - Alkohol är ingen "lätt" drog, tvärtom!
Citera
2017-11-21, 01:00
  #39
Medlem
Alkohol+Benzo! Där har ni en riktigt jävla go kväll med avslutning i anhållningscellen för man hittat på något dumt.
Helt seriöst så är fan alkoholen boven i de flesta idiot grejer man gör i livet. Rena rama giftet. Men det går ju inte och låta bli det heller fylle svensk som man är!
Citera
2017-11-27, 02:26
  #40
Avstängd
Senaste studien säger att alkohol även i moderata mängder skadar kognitionen. NÄÄ men vad jag är förvånad, är det inte bra att inta sådana här droger. VAA

7*175ml vin per vecka räknades som moderat drickande.

Missuppfatta mig inte, jag tar själv lugnande vid behov och det är ju inte bra för kognitionen men de angriper båda GABA så att alkohol skulle vara safe är ju ett stort skämt. Förmodligen skapat av alkoholälskande individer.
Citera
2017-12-08, 20:42
  #41
Medlem
Gammaray68s avatar
Vågar påstå att om alkohol hade "upptäckts idag" så hade den klassats som narkotika och därmed totalförbjuden
Citera
2017-12-08, 23:04
  #42
Avstängd
ännu ett område med feltänk av politiker och medborgare jaja
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback