Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-29, 22:32
  #229
Avstängd
interasistmens avatar
Sverige är ett av världens rikaste länder baserat på (GDP) och inkomst per capita.
Det har aldrig slagit er att invandrare i sverige har råd att handla märkeskläder. Att de hellre lägger pengar på kläder än alkohol,snus,husvagnoch fritidsbåtar?
Citera
2013-10-29, 23:08
  #230
Medlem
weeedarrns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andykaufman
Självklart behöver man inte ta på sig ett par finputsade skor från Churchs för 4999kr när man drar ner till ica för att köpa mjölk. Men befinner man sig på universitetet eller ute på stan för att t.ex. handla kläder är det alltid snyggare att köra med en ledig skjorta, kombinerat med jeans och ett par rena sneakers istället för mjukisbyxor och t-shirt. Det behöver ju inte ens vara dyrt, huvudsaken är att du ser hel och ren ut.
Du är kanske för ung eller dum (eller båda) för att förstå vikten av att klä sig propert. Det ger ut signaler om din personlighet till andra. Är du vuxen ska du klä dig som en vuxen.

PS. Vad definierar du som "finkläder"? Är tex. en rutig skjorta under en stickad tröja kombinerat med jeans att vara "finklädd" för dig?

Alla har olika stilar, vad som är fint och snyggt i mina ögon kanske är fult i dina. Vi kan vara överens om att mjukisbrallor är uteslutet som "fint".

När jag är inne i stan dvs när jag åker till jobbet eller på helgerna då klär jag mig i jeans, docs och någon t-tröja eller skjorta. Men om jag t.ex. går ner på ica så skiter jag i om jag har rutiga kortbrallor på mig.. medans babben mostafa tar på sig en kostym och spatserar genom ica som en jävla shejk

Finkläder för mig är kostym, kostymbrallor och vit skjorta, kostymbrallor skjorta och väst osv och några lackskor till detta.

En fråga, hur klär sig en vuxen?
Citera
2013-10-29, 23:47
  #231
Medlem
Andykaufmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weeedarrn
medans babben mostafa tar på sig en kostym och spatserar genom ica som en jävla shejk

En fråga, hur klär sig en vuxen?

Tror ingen orkar ta på sig en kostym bara för att dra ner till ica. Folk som har på sig kostym på ICA har nog precis slutat jobbet och åker förbi ica på vägen hem.

Min definition av vuxna kläder/stil är att det ska se helt och rent ut (dvs man ska inte se huden under jeansen), inga hoodies eller T-shirtar med "JC-tryck" på som man hade i högstadiet, ingen keps (undantag om man har det av praktiska skäl) osv.

Men det behöver ju inte vara tråkigt och grått för det. Jag kör personligen oftast rutig skjorta med pullover, jeans, tygskor/sneakers, och en laptopväska i canvas från sandqvist.
Jag vill att min stil ska vara snygg och stilren men samtidigt ska det se ledigt och "slappt ut". Viktigast är passformen så att kläderna inte sitter som en säck potatis. Små diskreta loggor eller inga loggor är också viktigt för mig så att det inte ska se ut som att man försöker flasha med märkena man bär.

Jag bor i centrala stockholm, och "babbarna" här som jag umgås med har en liknande stil som mig. Mycket inspiration från sandqvist, herr judit, grandpa osv...
__________________
Senast redigerad av Andykaufman 2013-10-29 kl. 23:58.
Citera
2013-10-30, 07:29
  #232
Medlem
weeedarrns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andykaufman
Tror ingen orkar ta på sig en kostym bara för att dra ner till ica. Folk som har på sig kostym på ICA har nog precis slutat jobbet och åker förbi ica på vägen hem.

Min definition av vuxna kläder/stil är att det ska se helt och rent ut (dvs man ska inte se huden under jeansen), inga hoodies eller T-shirtar med "JC-tryck" på som man hade i högstadiet, ingen keps (undantag om man har det av praktiska skäl) osv.

Men det behöver ju inte vara tråkigt och grått för det. Jag kör personligen oftast rutig skjorta med pullover, jeans, tygskor/sneakers, och en laptopväska i canvas från sandqvist.
Jag vill att min stil ska vara snygg och stilren men samtidigt ska det se ledigt och "slappt ut". Viktigast är passformen så att kläderna inte sitter som en säck potatis. Små diskreta loggor eller inga loggor är också viktigt för mig så att det inte ska se ut som att man försöker flasha med märkena man bär.

Jag bor i centrala stockholm, och "babbarna" här som jag umgås med har en liknande stil som mig. Mycket inspiration från sandqvist, herr judit, grandpa osv...

Det är många blattar som klär sig så i alla situationer, helst äldre. Åk ut till Södertälje så får du se

Det finns alltså många 12 åringar som klär sig vuxet. Självklart vill man ha kläder som inte är hål i, men helt ärligt så har jag inte en underliggande tanke bakom alla mina klädesplagg. Ser det snyggt och rent ut så klär jag mig i det, men det blir iaf alltid jeans.

Som jag nämnde innan i tråden, adidasbrallor med blattesneakers (plastiga sneakers som har tjock sula.. kan inte finna någon bild) är bland det vanligaste jag ser blattar klä sig i. Helt ärligt, träningsbyxor dvs någon typ av vindbyxa tycker jag är vanligare att se på en blatte än en svensk.
Citera
2013-10-30, 07:47
  #233
Medlem
PastorAstorFlanells avatar
Man kommer snart att kunna köpa dyra kläder billigt:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17750341.ab
Citera
2013-10-30, 11:45
  #234
Medlem
GameOvereems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weeedarrn
Det är många blattar som klär sig så i alla situationer, helst äldre. Åk ut till Södertälje så får du se

Det finns alltså många 12 åringar som klär sig vuxet. Självklart vill man ha kläder som inte är hål i, men helt ärligt så har jag inte en underliggande tanke bakom alla mina klädesplagg. Ser det snyggt och rent ut så klär jag mig i det, men det blir iaf alltid jeans.

Som jag nämnde innan i tråden, adidasbrallor med blattesneakers (plastiga sneakers som har tjock sula.. kan inte finna någon bild) är bland det vanligaste jag ser blattar klä sig i. Helt ärligt, träningsbyxor dvs någon typ av vindbyxa tycker jag är vanligare att se på en blatte än en svensk.

Det verkar uppenbarligen som att weedet har satt sina spår hos dig "weeeedaarrrn". Vad är det som är så svårt att begripa? Alla invandrare jag känner som bor i innanför tullarna, anpassar sig och klär sig precis som svenskarna. Alla invandrare jag känner som bor i de förorter som får anses vara sämre klär sig mindre formellt och ledigt. Precis samma sak gäller de svenskar jag känner som bor i samma förorter (du).

Det är två helt olika kulturer och samhällsgrupper när man jämför innerstaden med förorten. Därför kommer du knappast se invandrarna som bor innanför tullarna i stora adidaströjor och keps, och de i förorten med burberryhalsduk och fina putsade skor. Som med allt annat finns det såklart alltid undantag åt båda hållen.
Citera
2013-10-30, 12:40
  #235
Medlem
weeedarrns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GameOvereem
Det verkar uppenbarligen som att weedet har satt sina spår hos dig "weeeedaarrrn". Vad är det som är så svårt att begripa? Alla invandrare jag känner som bor i innanför tullarna, anpassar sig och klär sig precis som svenskarna. Alla invandrare jag känner som bor i de förorter som får anses vara sämre klär sig mindre formellt och ledigt. Precis samma sak gäller de svenskar jag känner som bor i samma förorter (du).

Det är två helt olika kulturer och samhällsgrupper när man jämför innerstaden med förorten. Därför kommer du knappast se invandrarna som bor innanför tullarna i stora adidaströjor och keps, och de i förorten med burberryhalsduk och fina putsade skor. Som med allt annat finns det såklart alltid undantag åt båda hållen.

Du kan se på personens klädsel om den bor innanför eller utanför tullarna? Riiiight. Jag pendlar varje dag från Salem till stan och jag kan inte se skillnaderna mellan en svensk som bor utanför eller innanför tullarna. Så vad är det jag ska begripa? Sure, det finns undantag och jag generaliserar grovt men det måste man göra för att göra saker begripliga.

I det stora hela tycker jag att blattar klär sig oftare i träningsoverall och sneakers än vad svenskar gör. Eller att de klär sig i för stora kostymer eller att de inte kan bära kläderna med stil. De klär sig oftast fulare än svenskar än fast de vill att det ska se snyggt ut, viljan finns men.. Vad ger det Det här kanske beror på att fler blattar bor i förorten än innerstan? Who knows!
Citera
2013-10-30, 16:53
  #236
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weeedarrn
Du kan se på personens klädsel om den bor innanför eller utanför tullarna? Riiiight. Jag pendlar varje dag från Salem till stan och jag kan inte se skillnaderna mellan en svensk som bor utanför eller innanför tullarna. Så vad är det jag ska begripa? Sure, det finns undantag och jag generaliserar grovt men det måste man göra för att göra saker begripliga.

I det stora hela tycker jag att blattar klär sig oftare i träningsoverall och sneakers än vad svenskar gör. Eller att de klär sig i för stora kostymer eller att de inte kan bära kläderna med stil. De klär sig oftast fulare än svenskar än fast de vill att det ska se snyggt ut, viljan finns men.. Vad ger det Det här kanske beror på att fler blattar bor i förorten än innerstan? Who knows!


Sluta ljug! Man ser stor skillnad på innerstadmänniskor och tex förortsbor. Och med förort menar jag inte solsidan,Täby,Bromma osv.
Citera
2013-10-30, 17:02
  #237
Medlem
weeedarrns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Operaio
Sluta ljug! Man ser stor skillnad på innerstadmänniskor och tex förortsbor. Och med förort menar jag inte solsidan,Täby,Bromma osv.

Haha, är du seriös? Lägg ner. Beskriv en typisk "förortsklädsel" och "innerstadsklädsel".
Citera
2013-11-01, 02:41
  #238
Medlem
hedda89s avatar
Jag har också reagerat på samma sak vad gäller kläder/skor.

Är ganska insatt vad gäller äkta och inte äkta

majoriteten av alla kläder jag ser på invandrare är kopior

Vissa ganska bra A kopior men fortfarande kopior

Ytterst sällan jag har sett något som är äkta.

Dom gillar väl att bygga en fasad som diskuterats tidigare i tråden.
Citera
2013-11-08, 02:23
  #239
Medlem
svenska avundsjukan
Citera
2021-01-02, 15:58
  #240
Medlem
Ördögs avatar
Bump!

I dagens Helsingin Sanomat får en grupp "nyfinska" ungdomar från östra Helsingfors - de heter Shafi Ahmed, Abra Bakkal, Wendy Kasongo och Kieran Richardson - lägga ut texten om dyra kläders betydelse för den egna identiteten. Det enda jag kan hitta på engelska är denna ultrakorta resumé.

https://pledgetimes.com/fashion-wend...ple-in-helsin/

Artikeln handlar om hur smart marknadsföring fått många ungdomar att se det som helt självklart att bära kläder, skor, smycken, väskor och andra accessoarer som kostar fyrsiffriga (i euro) belopp.

Under några timmar har artikeln fått över 170 kommentarer, så gott som uteslutande starkt kritiska. Många undrar hur det alls är möjligt att hålla sig med såna garderober, då man beaktar levnadskostnaderna i Finlands huvudstad. Andra vill gärna veta hur sådan skrytkonsumtion går ihop med den ökade omsorg för miljön och klimatet, som påstås besjäla dagens ungdom.

(Jag antar att många läsare också frågat sig varför HS provokativt skriver om "finländska" ungdomar, men den sortens kommentarer har inte publicerats.)

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000007715567.html

Diskussioner har startats på Vauva och Suomi24 (landets mest besökta webbforum), Hommaforum (invandringskritiskt) och murha.info (forum för kriminalpolitik och brottslighet, men även andra ämnen).

https://www.vauva.fi/keskustelu/3999...ged=1609600775
https://keskustelu.suomi24.fi/t/1671...tuulipukukansa
https://hommaforum.org/index.php/topic,82411.300.html
https://murha.info/rikosfoorumi/view...f=10&p=1112491
__________________
Senast redigerad av Ördög 2021-01-02 kl. 16:20.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback