Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-25, 15:07
  #1
Medlem
FelixSotizs avatar
Kära flashbackare,

Jag läser dagligen alldeles för många trådar om folk som har det svårt/är nervösa inför arbetsintervjuer. Jag tänkte därför bjuda på mina bästa knep för hur du ska slippa den vedervärdiga "Vi hör av oss längre fram i processen" för att sedan ett par veckor senare läsa i mailkorgen "tack för din ansökan, vi har gått vidare med andra kandidater och du är tyvärr inte en av dem".

Det finns två sorters intervjuer

Det finns den intervjun där du får träffa en extern rekryterare, oftast är denna personen väldigt junior och har inte aning om vad tjänsten innebär. Personen har oftast en kravprofil som egentligen är direkt orättvis mot den kompetens som tjänsten egentligen kräver. Under intervjuns gång kommer personen oftast bara ställa stängda frågor(Ja/nej) som exempelvis "Har du jobbat i detta system tidigare?" för att sedan bocka av i sin checklista.

Dessa rekryterare är svåra att charma och det krävs en väldigt offensiv jargong för att fixa en andra intervju om du inte uppfyller kravprofilen. Med offensiv jargong menar jag egentligen att det är du som kommer försöka styra intervjun till dit du vill ha den, ställ frågor om tjänsten som du vet att en icke-insatt inte kommer kunna svara på. På så sätt uppfattas du som mer kompetent än du egentligen kanske är. Rekryterarens uppdrag är att förmedla dig till arbetsgivaren, hur trevlig och villig du än är att lära så är de inte villiga att ta risker.

Den andra typen av intervju sker direkt hos arbetsgivaren av förmodligen HR-personal alternativt din potentiella chef. Denna personen kommer att bli din framtida kollega, det är här personkemi och kunskap om företag är våra starkaste kort. Det är inte här du behöver bevisa din spjutspetskompetens, det har du redan gjort i din CV. Hade de inte ansett att du är tillräckligt kompetent för jobbet hade du inte blivit kallad, det kan absolut finnas några frågetecken att räta ut och dessa frågor kommer du att få nästan direkt.



Läs på!

Att läsa på om företaget känns helt självklart för alla som verkligen vill ha jobbet som man söker till, många nöjer sig med att läsa "Om oss" fliken på företagets hemsida. Detta duger för att imponera på en rekryterare, en junior rekryterare har oftast inte läst på mer än så.

Det är här vi verkligen har möjlighet att addera några plus till vårat konto om vi träffar en anställd på företaget. Ett knep som jag normalt gör innan jag söker ett jobb hos en arbetsgivare är att kolla upp företaget på allabolag.se, detta ger mig en bild på hur företaget går rent finansiellt. Hur många anställda företaget har i förhållande till sin omsättning, hur företagets finansiella förutsättningar ser ut(soliditet). Enligt min erfarenhet bör man undvika företag som har för hög omsättning per anställd, dessa arbetsgivare brukar vara svåra att göra med om man inte känner för att lägga ner hela sin själ i arbetet. Semestrar samt annan frånvaro(exempelvis tandläkare, VAB, föräldraledighet) kommer absolut bli ett diskussionsämne snarare än en självklarhet.

Har företaget ett pressrum eller en nyhetsflik så gå in och läs på om allt, allt från nyanställda till nya kunder kan vara information som kan komma till användning under en intervju. Har företaget en facebooksida/Linkedin eller en blogg? Läs läs läs! Använd sedan informationen och smyg in den i relaterade frågor under intervjun.

Det absolut viktigaste

Detta är det mest avögrande för att fixa din andra intervju, vem är rekryteraren?

Jag kan med handen på hjärtat säga att aldrig har hänt att jag inte har blivit kallad på en andra intervju när jag i princip har stalkat min rekryterare. Glöm aldrig bort att den första personen du träffar är grindvakten till din potentiella arbetsgivare, det är den personen som antingen kommer att slänga din CV i papperskorgen eller skicka den högre upp i organisationen.

Facebook, twitter, Linkedin samt bloggar är våran väg till framgång här. Ta reda på vad rekryteraren tycker om att göra på fritiden, vilket lag och vilken sport personen följer. Läs på om laget, sporten eller fritidsintresset. Lyckas du använda detta som icebreaker och hålla en intressant dialog om ämnet i 5 minuter kan jag lova dig att andra intervjun är säkrad(förutsatt att du inte gör bort dig helt). Ni har träffat en vad ni vet hittills likasinnad person och relationsspänning kommer dippa ordentligt. Flytet i intervjun kommer bli avsevärt mycket bättre när ni båda kan slappna av.

Något som jag ibland gör är att köpa företagets senaste årsredovisning, detta kostar i runda slängor 30kr på allabolag.se.
Detta är ett väldigt djärvt hjälpmedel som kan imponera men även riskera att du slängs ut med huvudet före beroende på vem som sitter framför dig. Jag har använt metoden en gång med framgång när jag träffade en ekonomichef, jag skulle endast rekommendera denna metoden om du träffar en ekonomichef eller en VD som INTE är ägare.

Årsredovisningen kan även vara behjälplig för egen del, se om ägarna tömmer bolaget varje år, förvärvar bolag eller väljer nya personer till styrelsen.

Praktiska förberedelser före intervjun

Kom i tid! Kommer du sent till en intervju har du en lång uppförsbacke framför dig. Olyckor kan hända och skulle du komma sent så ring rekryteraren och meddela att du blir sen, föreslå en ny tid alternativt om det är okej om ni genomför intervjun ändå. Något som jag ibland gör är att ringa och meddela att jag kanske blir lite sen för att sedan dyka upp 2-3 minuter före intervjun börjar. Detta tyder på att jag respekterar andras tid och uppskattas utav rekryteraren även fast jag kom i tid.

Kom inte alldeles för tidigt! Även om du tagit ledigt hela dagen för intervjun så dyk inte upp 30 minuter före intervjun börjar, det är lika respektlöst som att komma för sent. Tid är tid!

Klädsel är ofta ett orosmoment för många, ett enkelt knep är helt enkelt att besöka arbetsplatsen om så är möjligt.

En tumregel som jag har är kostym och slips när jag träffar en extern rekryterare eller enbart näsduk när jag träffar arbetsgivaren. Glöm inte att stryka skjortan och putsa skorna! En ostrykt skjorta säger lika mycket som ett klent handslag.

Skriv alltid ut din CV och övriga bilagor i tre kopior, en till dig och en till rekryteraren. Det händer inte alltför sällan att en tredje person bestämmer sig för att vara med på intervjun då ser det riktigt snyggt ut att ha extra kopia till denne. Oavsett om rekryteraren säger att du inte behöver ta med din CV så gör det ändå, oavsett om det kommer till användning eller inte så visar det att du är förberedd.

Lämna alltid ditt personliga brev hemma, du är ditt eget personliga brev. Detta gäller även referenser, vänta på att rekryteraren begär referenser istället för att du ger dem till henne/honom.

Glöm inte att informera dina referenser om att någon kan komma att kontakta dem, säg vilken tjänst du har sökt och vad de bör trycka på vid ett eventuellt samtal.

Efter intervjun

Skicka alltid ett tackmejl till deltagarna i intervjun, var det något du glömde nämna går det alldeles utmärkt att komplettera det i ett mejl efteråt. Exempelvis;

"Hej,

Tack för en bra intervju

Vi pratade om CRM-system och jag glömde nämna att jag tidigare har jobbat i salesforce under ett par års tid, du bad inte heller om några referenser. Känner du att du vill prata med någon så kan jag absolut förse dig med en referens.

Ha en trevlig helg,"

Normalt så vill man verkligen ha svar direkt hur vida man blir kallad på en andra intervju eller inte.
Ha lite is i magen och vänta på att de hör av sig, rekryteringsprocessen kan gå väldigt fort och ibland ta väldigt lång tid. Ibland kan det ta flera veckor innan man får besked, det bästa du kan göra är att söka fler jobb. Har du fler intervjuer på gång ökar dina chanser till anställning samtidigt som du inte tar ett nederlag lika hårt.



Jag har massa mer tips men detta var det mest grundläggande jag orkade få ur mig såhär en skön fredag.

Lycka till och hoppas intervjuerna går bra!
__________________
Senast redigerad av FelixSotiz 2013-10-25 kl. 15:21.
Citera
2013-10-25, 15:19
  #2
Medlem
ManJuices avatar
Ganska extremt tycker jag.
Fast det beror på vilka jobb man söker.

Att lämna en ansökan "på plats" är det optimala tror jag, även när det gäller företag som ligger i någon avlägsen kontor intill en flygplats. Med vissa undantag såklart.

Det personliga brevet ska såklart vara skräddarsytt till jobbet man söker, och inte så mycket ordbajs heller, dvs. "orelevant" information.

En genuin utstrålning kan man säkert också komma långt med, samma sak med en fast och men inte för hård handskakning.

Men sanningen är ändå att det råder en arbetsbrist i Sverige, annars skulle arbetsgivare knappast vara så kräsna. När det råder ekonomiska kriser är tillfället då överklassen får arbetarklassen att gå på knäna.
__________________
Senast redigerad av ManJuice 2013-10-25 kl. 15:22.
Citera
2013-10-25, 15:32
  #3
Medlem
FelixSotizs avatar
Extremt må hända men dessa är ansträngningar som är värda att göra om du verkligen vill ha jobbet du söker.

I min tråd förutsätter jag redan att den sökande lämnat in sin CV med tillhörande bilagor, det finns många bra trådar om hur man skriver CV men hittade ingen hur man förbättrar sina chanser till en andra intervju.

Jag tror inte att arbetsbristen har att göra med hur kräsna arbetsgivarna är, det har med hur kostsam en felrekrytering är. En felrekrytering kan kosta hundratusentals kronor i både tid och pengar, hade jag varit ägare hade jag precis som många andra strävat efter att ha rätt person på rätt plats.
Citera
2013-10-25, 16:59
  #4
Medlem
Stiftpennas avatar
Jag tyckte inte alls det var särskilt extremt, framförallt inte i Sverige som det ser ut idag. Ser en definitiv fördel med att kunna styra kallpratet när man skakar hand och när man sätter sig i "rätt riktning", säga något om Liverpoolmatchen i helgen eller att man precis avslutat Murakamis senaste bok (om arbetsgivaren är inriktad på något av det då alltså) ger nogfan så mycket mer än att vara precis som alla andra. Mycket bättre att vara "Visstfan, den där snubben höll på Liverpool precis som jag ja, jo, han var rätt trevlig"-personen än "Hm, den där snubben verkade väl trevlig"-personen.

Förstår precis vart du vill komma med vad du skriver och det är inte alls så extremt som det låter.
Citera
2013-10-29, 15:07
  #5
Avstängd
RtzyWxs avatar
Sicken guide!

Hjälpte mig mer än ludret till jobbcoach från arbetsförmedlingen.


Kan du inte slänga upp något underbart tips man kan använda sig av i PB, så man slipper klyschpapperet?!



Mvh!
Citera
2013-10-30, 23:39
  #6
Medlem
luciddreamers avatar
Grymt bra inlägg TS!
Om du har fler tips, ös ur dig bara ;-)
Citera
2017-03-30, 10:34
  #7
Medlem
Tjena flashbackare!

Jag undrar om det är oprofessionellt att ha med sig typ stödpunkter för det man vill ha sagt? Jag ska på intervju idag, och frågade även om jag skulle ha med mig något överhuvudtaget. Rekryteraren sa att jag inte behöver ha med mig något.
Citera
2017-03-30, 12:40
  #8
Medlem
JohnRoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronaldello97
Tjena flashbackare!

Jag undrar om det är oprofessionellt att ha med sig typ stödpunkter för det man vill ha sagt? Jag ska på intervju idag, och frågade även om jag skulle ha med mig något överhuvudtaget. Rekryteraren sa att jag inte behöver ha med mig något.

Har du på allvar tänkt ha med dig manus till intervjun? Har du med dig fuskpapper på tentor/prov också?
Citera
2017-03-30, 12:53
  #9
Medlem
Demetrioss avatar
Jag vet inte vad det var som tvingade TS att skapa detta inlägg, var det kanske en oförklarad kärlek till mänskligheten? Men vi måste tacka FelixSotiz så mycket för det!
Citera
2017-03-30, 13:08
  #10
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronaldello97
Tjena flashbackare!

Jag undrar om det är oprofessionellt att ha med sig typ stödpunkter för det man vill ha sagt? Jag ska på intervju idag, och frågade även om jag skulle ha med mig något överhuvudtaget. Rekryteraren sa att jag inte behöver ha med mig något.
Nu kanske du redan kommit iväg men det är inte fel med ett par stödpunkter, så vida du inte menar manus, framför allt om man vet att man ibland missar saker nr man är nervös.
Att komma väl förberedd och säga att du funderat över ett par saker/inte velat missa ett par saker och därför skrivit ner dem visar att du är engagerad och har ansträngt dig.

Lycka till.
Citera
2017-04-12, 12:23
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Nu kanske du redan kommit iväg men det är inte fel med ett par stödpunkter, så vida du inte menar manus, framför allt om man vet att man ibland missar saker nr man är nervös.
Att komma väl förberedd och säga att du funderat över ett par saker/inte velat missa ett par saker och därför skrivit ner dem visar att du är engagerad och har ansträngt dig.

Lycka till.

Tack så mycket för svaret, jag har med mig något till nästa gång iallafall, så det var inte i onödan du skrev det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback