Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-10-24, 18:59
  #1
Medlem
ingenios avatar
Installerade nyligen en Samsung EVO-SSD-hårddisk och körde en clean install av Windows 7. Allt detta på min ASUS K73SV-laptop. Nu har slumpmässiga grafikfel börjat inträffa. När som helst, oavsett om jag sitter och surfar, kollar på film eller inte gör något med den påslagna datorn överhuvudtaget, kan hela skärmen börja flimra och det välkända mönstret med vertikala streck på rad uppkommer. Allt hänger sig och det är bara att starta om datorn.

Jag har hört många som får problem med blue screen och liknande när de installerar en SSD men vad f-n kan egentligen det här problemet bero på? Drivrutinerna är uppdaterade och jag har även kört Samsungs "trimningsprogram" för deras SSD-hårddiskar så att den skall fungera så optimalt som möjligt.

Skall även tillägga att jag tycker att grafiken hackar sedan jag satte i inte bara SSD:n utan också 4 gig extra minne. Tycker ironiskt nog att datorn har blivit LÅNGSAMMARE nu än innan!
Citera
2013-10-24, 19:18
  #2
Medlem
Cecilia.s avatar
Är det samma ram-minne som förut? Timings (CL) stämmer osv? Drivrutinerna är uppdaterade förstås?
Citera
2013-10-24, 21:09
  #3
Medlem
ingenios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cecilia.
Är det samma ram-minne som förut? Timings (CL) stämmer osv? Drivrutinerna är uppdaterade förstås?

Ja.
Citera
2013-10-25, 13:17
  #4
Medlem
Skadat godss avatar
Du har väl gamla HDDn kvar, prova att sätta i den och se om det blir någon skillnad.

Prova även att köra med den gamla minneskonfigurationen, det kan ju bero på fallerande minnesmodul.
Citera
2013-10-25, 17:05
  #5
Medlem
ingenios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
Du har väl gamla HDDn kvar, prova att sätta i den och se om det blir någon skillnad.

Prova även att köra med den gamla minneskonfigurationen, det kan ju bero på fallerande minnesmodul.

Tack, jag har faktiskt tänkt på det. Den gamla HDD:n sitter nu i slot nr. 2 på laptopen. Jag har inte formaterat om den eller någonting utan den är precis orörd, som den var innan. Det kan väl inte vara så att det på något sätt blir en konflikt mellan de båda HDD:na, som ju båda har samma version av Windows 7 installerade på sig?

Vad gäller minnesinstallationen så var det faktiskt det första som slog mig. Jag köpte 4 gig extra på Inet, men det var ett annat märke än det som jag redan hade. Efter att ha inspekterat mitt gamla minne försäkrade försäljaren mig dock om att det inte skulle bli några som helst problem. Jag var emellertid intuitivt skeptisk till detta eftersom jag har hört att man helst skall ha två exakt likadana minnen i datorn och att det inte räcker med att de stämmer överens vad gäller klockfrekvens och sådant. Kan det alltså ha något med detta att göra?

Glömde förresten skriva i huvudinlägget att laptopen också slumpmässigt drabbas av "ultrarapid". Detta kan inträffa typ var 5:e gång man slår på den. Då "flämtar" hårddisklampan och allt går extremt långsamt. Ljud som spelas upp går bokstavligen i ultrarapid och sidor hackar när man scrollar. O.s.v.

Diagnos på detta, någon vänlig människa?
Citera
2013-10-25, 18:15
  #6
Medlem
utan.att.stannas avatar
Börja med att lägga tillbaka gamla hdd och se hur datorn beter sig, oförändrat så prova utan det nya minnet. Klassisk felsökning blir arbetet för dig bäste herre.
Citera
2013-10-26, 09:05
  #7
Medlem
ingenios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Börja med att lägga tillbaka gamla hdd och se hur datorn beter sig, oförändrat så prova utan det nya minnet. Klassisk felsökning blir arbetet för dig bäste herre.

Erinrar mig nu att jag faktiskt satte i minnet först; ett par dagar innan jag satte i SSD:n. Jag körde på som vanligt med den gamla HDD:n och då var allt normalt. Det kan alltså inte vara detta det beror på. Så vad f-n kan det vara?

Igår kväll kraschade den igen när jag satt och såg på en film och då var det rena "epilepsi-infernot" med gröna, blinkande ränder.
Citera
2013-10-26, 12:44
  #8
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingenio
Erinrar mig nu att jag faktiskt satte i minnet först; ett par dagar innan jag satte i SSD:n. Jag körde på som vanligt med den gamla HDD:n och då var allt normalt. Det kan alltså inte vara detta det beror på. Så vad f-n kan det vara?

Igår kväll kraschade den igen när jag satt och såg på en film och då var det rena "epilepsi-infernot" med gröna, blinkande ränder.
2 st aktiva identiska Win-OS kan givetvis störa varandra, börja migrera osv osv.

Återigen:
Du har väl gamla HDDn kvar, prova att sätta i ENDAST den (på rätt plats) och se om det blir någon skillnad. Återkom när det är gjort, jag har fler idéer men inte före ovanstående är avklarat.
Citera
2013-11-02, 13:03
  #9
Medlem
ingenios avatar
Okej, nu har jag gjort följande:

För 5 dagar sedan tog jag ut den gamla HDD:n och lämnade bara SSD:n kvar i datorn. Det gjorde att det blev betydligt bättre så jag trodde att var operativsystemskonflikten som var problemet. Men efter två dygns användning så kom skiten igen - dock uppträdde grafikproblemet betydligt mindre frekvent än innan. Bara en enda gång på två dygn.

Sagt och gjort: För tre dagar sedan tog jag även ut det nya minnet och hade bara det gamla kvar i datorn. Nu har jag använt laptopen i tre dygn (sammanlagt i kanske 5-6 timmar om dagen) och det har inte varit några problem överhuvudtaget.

Då är frågan: Hur länge bör jag vänta ytterligare och köra med denna konfiguration innan jag rent statistiskt skulle kunna dra slutsatsen att det var minnet som det berodde på? 5 dagar? En vecka? Från början uppträdde alltså grafikfelet flera gånger per kväll; de senaste 3 dagarna inte en enda gång. Och då en fråga till: Om det nu är minnet, vad bör jag då göra? Köpa ett likadant till på Inet som det jag köpte nyligen (eftersom det ursprungliga minnet som nu sitter i datorn troligen inte finns att få tag på längre)? Eller vad?
Citera
2013-11-02, 13:23
  #10
Medlem
Kan du inte gå in i bios och kryssa ur xmp profil och sen ställa minnena efter det långsammaste minnet,
även om man ibland har samma minnen men av olika batch har jag varit ut för att automatiska inställningar har fått datorer att tappa prestanda.
Citera
2013-11-02, 19:09
  #11
Medlem
ingenios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikitalord
Kan du inte gå in i bios och kryssa ur xmp profil och sen ställa minnena efter det långsammaste minnet,
även om man ibland har samma minnen men av olika batch har jag varit ut för att automatiska inställningar har fått datorer att tappa prestanda.

Hmm, det där lät intressant. Förutsatt att det går (jag har ett gammalt BIOS till vilket det inte har kommit några uppdateringar), hur gör jag då rent konkret?

Jag har förresten suttit och luskollat på Crucial och dylika sajter och kommit fram till att det finns en enda skillnad mellan det minne som satt i datorn från början och det minne som jag nyss köpte: antalet volt. Samtliga av Crucial rekommenderade minnen, liksom det minne som satt i datorn från början, är på 1,35 V. Det minne som jag köpte på Inet har emellertid 1,5 V. I övrigt tycks allting vara likt.

Kan detta ha någon betydelse och i så fall: hur ställer man om det nya minnet till lägre volt (om det går)?
Citera
2013-11-02, 20:42
  #12
Medlem
inte säkert att 1,5 voltarna klarar av att gå så som lågvoltare (1.35V) även om du klockar ner dem.
samma gäller lågvoltarna inte säker de klarar 1,5 men gör de det lär de bli något varmare, gå in i bios och ställ volten manuellt. Går det inte via bios så prova att skifta platser det kan ju vara så att datorn i automat läget läser profilen först från första minnes plats och blir ju värdet helt fel på nästa plats, så skifta om minnena.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback