Håller med här, slänga i _färskt_ citrongräs och färsk thaibasilika gör också under för ett trevlig och annorlunda köttfärs (inte sås kanske men)!
Pad gapao/ pad krapow, ha i stekta köttfärsen ostronsås, sesamolja, massor med chili, thai basil, vitlök, tror det är allt som behövs och skitgott till riset med tillhörandes stekt ägg samt lite gurka och sånt vid sidan om.
1 pound of ground pork, beef, or chicken (You can do what I do here which is chop up 1 pound of skinless chicken breasts with a cleaver. You get better texture that way.)
7 (26g) large cloves of garlic, peeled
7 (16g) bird’s eye chilies (or however many you can tolerate)
1 large shallot (20g), peeled and roughly chopped
2 tablespoons vegetable oil
1 tablespoon fish sauce
2 tablespoons thin/light soy sauce or seasoning sauce (such as Golden Mountain aka “the Green Cap” sauce”)
1 tablespoon dark sweet soy sauce (kecap manis)
1 tablespoon oyster sauce
1 cup holy basil leaves, packed
Senast redigerad av EastClintfood 2013-10-25 kl. 19:44.
En utav mina favoriter är att fräsa vitlök o gul lök med tomatpuré, i med färs, krydda. Sedan kalvfond, rödvin och sedan använder jag kanske lite orginellt några tedskedar Sambal Oelek för att få sting i den.
Stryk allt som har med tomat att göra och prova med 1-2 msk dijonsenap. Lite grädde på det och sen sälta/sötma efter smak. Funkar bättre med ris än med pasta imo.
Min senaste som jag tyckte blev jävligt lyckad var en väldigt enkel köttfärssås.
Gullök
Tärnat bacon
Nötfärs
Krossade tomater med basilikasmak
Tomatpuré
Mjölk
Brandy
Salt
Svartpeppar
Cayennepeppar
Det jag gjorde var att jag fräste lök, tillsatte bacon, pepprade på ordentligt med svartpeppar och cayennepeppar, efter en liten stund så hällde jag på brandy och lät det koka ihop tills det blev en sirapsliknande konsistens, saltade och pepprade litegrann, tillsatte köttfärs, lät den få lite färg och sedan på med krossade tomater, tillsatte salt, svartpeppar och cayennepeppar igen och smakade av lite då och då, tillsatte lite lite parmesanost och fortsatte smaka av med salt, peppar och cayennepeppar, sen när jag var nöjd så tillsatte jag lite mjölk i omgångar. Fairly simple.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!