• 1
  • 2
2013-10-24, 13:33
Medlem
Ibland går det galet med matlagningen. För kort tid eller för lång tid i tillagningen, felaktig kryddning, dåliga råvaror eller att något annat händer som gör att man direkt märker att den här maten är inte riktigt okey.

Frågan är, serverar du maten ändå? Jag kan tänka mig att är man själv äter man skiten ändå, det är pengar och man slipper göra om matlagningen.

Men när du har gäster eller familj som ska äta det?

Vad blev reaktionen?
Senast redigerad av Bartolo 2013-10-24 kl. 13:35.
Citera
2013-10-24, 13:44
Medlem
TheShapes avatar
Ser till att det inte det händer, helt enkelt. Gör naturligtvis en maträtt som jag vet att jag kan, och att råvarorna är bra (dubbel följt av trippelkoll). Sen om jag själv experimenterar och råkar klanta till mig, så brukar jag nog kunna få i mig det, om det inte är helt oätligt alltså.

Vid ett tillfälle så råkade jag tappa ett öppet saltkar ner i köttfärssåsen. Trots att jag försökte sleva bort det mesta, så gick den inte att äta. Hade det hänt om jag haft gäster, så hade jag serverat en omgång vin och lagat till något annat.
Citera
2013-10-24, 14:10
Medlem
SkateBlinds avatar
Nej jag serverar inte maten då, jag lagar något nytt eller så får vi väl beställa mat, det finns alltid en pizzeria i närheten
Citera
2013-10-24, 14:49
Medlem
Sereenas avatar
Beror helt och hållet på hur pass misslyckat det är.
Citera
2013-10-24, 15:11
Medlem
Akilles-själs avatar
Rår mycket på vart man är och tillgången på mat. Hemma är det ju inga problem att styra upp nytt käk, men har man åkt ötaxi till någon enslig kobbe och misslyckas med de ända råvaror man har kan man ju inte svälta till döds genom att hungrestrejka till nästa veckan båten kommer för att hämta sällskapet, utan får krubba skiten oavsett hur det smakar..
Citera
2013-10-24, 17:58
Moderator
evilhoneys avatar
"Skiter det sig så blir det pizza!" är ett av mina motton som gör att jag vågar ta ut svängarna en hel del när det gäller matlagning. Oftast blir det bra, ibland succé och ibland okej och i sällsynta fall oätligt, i det senare fallet blir det hämtmat men så länge som det ändå är okej så äter vi.

Skulle det gälla en middag med inbjudna gäster så skulle jag inte ge mig på något med risk till katastrof men skulle olyckan vara framme så skulle jag även där åka och fixa hämtmat och ha en trevlig middag i alla fall.

Hur mycket jag än älskar mat och matlagning så är det sällskapet och stämningen som räknas.
Citera
2013-10-24, 19:33
Medlem
pimmetjes avatar
Det beror på. Skulle jag ha gäster så skulle jag nog skippa det om det blir alltför misslyckat. När jag har lagat mat till mig och min mor så brukar jag dock bara be om ursäkt och säga att hon får äta så mycket som hon klarar av Men blir maten riktigt dålig så blir jag oftast arg och slänger skiten haha.
Citera
2013-10-24, 20:32
Medlem
Obscurites avatar
Eftersom jag är den fysiska manifestation av en perfektionist så är mitt svar nej. Jag har aldrig någonsin serverat någon maträtt som jag inte varit nöjd med och då är det även värt att tillägga att lagar komplicerade rätter oftare än andra gör i min ålder.
Citera
2013-10-25, 15:58
Medlem
Germanofils avatar
Har nog aldrig misslyckats "rejält" när vi haft gäster. En gång blev grönsakerna till en sås lite brända men ingen klagade (kanske av artighet?). Däremot har jag flera gånger misslyckats kapitalt när jag lagat mat för oss i familjen. Själv äter jag av princip alltid upp maten även om den smakar skit men några gånger var det så illa att min fru lagade ny mat till sig och åt.
Citera
2013-10-25, 19:39
Medlem
christerys avatar
Hmm, fatalt misslyckande skulle jag inte servera. Men jag har ju lyckats krydda upp ganska rejält antingen med salt eller jäkligt starkt. Då säger jag till före att det kan vara lite salt eller spicy. Och fråga om jag ska bränna på nåt annat efter att dom smakat.

Men mina smaklökar gillar ganska salt och ganska starkt så jag får dra ner på det (vis av erfarenhet). Jag tycker inte jag misslyckats men smaken är lite olika.

Har ju i stugan alltid nån backup i form av konserver/torrfoder: tex. pasta, bullens, nudlar och dom går ju snabbt att svänga ihop nåt med om man har lite annat åxå.

Jag har inte backupen för att jag misslyckas utan mer för att ibland blir jag längre tid i stugan utan att det var planerat och då kan det vara bra att ha.

Hemma så är det helt klart ett alternativ att ringa pizzerian efter en familjepizza om det går åt pipan. Men ännu har jag inte behövt göra det.

Men jag lagar till familj, och vänner ibland så jag säger som det är om det verkar ha gått fel.

Det är nog värre om man jobbar som kock och har chefen på besök...
Citera
2013-10-26, 08:54
Medlem
Aktivers avatar
Är det väldigt misslyckat, t ex rått eller helt bränt kan man ju undvika att servera det.

Annars skulle jag servera det och säga vad som gick fel....
Citera
2013-10-26, 16:42
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiver
Är det väldigt misslyckat, t ex rått eller helt bränt kan man ju undvika att servera det.

Annars skulle jag servera det och säga vad som gick fel....

Mja, är det rått så går det ju att fixa. Då säger man till att det tar nån minut till, häller up mer i glasen och skyndar ut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in