Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-23, 22:46
  #1
Medlem
Tja! byggde ihop en dator för en månad sen och allt var frid och fröjd, tills jag skulle låta den stå och ladda ner något under natten.

Märkte när jag vaknade att den startade om av någon anledning. Har också märkt att den startar om sig själv ganska ofta när jag inte använder den.

Sen gjorde jag en windowsuppdatering och det slutade. Nu hände det igen när den stått orörd i cirka 20 minuter.. det kan inte bero på överhettning för jag har kollat tempen när jag spelat bf3 och då ligger den på cirka 30-40 grader. Någon som vet vad det kan bero på / eventuella åtgärder?
Citera
2013-10-23, 23:05
  #2
Medlem
hockexxs avatar
Stäng av starta om automatiskt, du får förmodligen en BSOD. Din dator håller inga 30-40 grader på CPU vid hög belastning heller. Antingen är sensorn väck eller så är det ett mjukvarustrul som gör att du får fel temp. Eller så kollar du fel sensor.

Du kan googla fram hur man stänger av "starta om automatiskt" på max 1 minut.

Sedan skriver du upp felkoden du får på BSODN ser vanligtvis ut såhär "0x000cff0 eller liknande. Det är bara att googla eller posta koden här så kan du få hjälp. Det går även att se felkoder i "eventloggen" men det är lättare att göra på det här viset för dig.


Jag ligger otympligt när jag skriver nu så därför fick du ett mindre genomarbetat svar.
__________________
Senast redigerad av hockexx 2013-10-23 kl. 23:08.
Citera
2013-10-24, 00:16
  #3
Medlem
Hade ett liknande problem och i de fallet var det när skärmsläckaren gick igång så fick jag BSOD. En ominstallation av windows löste mitt problem. Hade säkert gått att fixa på annat sätt men orkade inte pilla.
Citera
2013-10-24, 00:56
  #4
Medlem
Jag ska se till att kopiera felkoden eller vad man kallar det så hoppas jag att jag får svar.. det enda jag har registrerat som står är anledning: bluescreen men koden e ju rätt otydlig för en som inte har felkoder i huvudet ^^ men jag hoppas att jag får fram något!
Citera
2013-10-24, 03:33
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrulyHappy
Jag ska se till att kopiera felkoden eller vad man kallar det så hoppas jag att jag får svar.. det enda jag har registrerat som står är anledning: bluescreen men koden e ju rätt otydlig för en som inte har felkoder i huvudet ^^ men jag hoppas att jag får fram något!

Eller så laddar du ned "whocrashed", så kommer stå exakt vad som är fel.
Kopiera in vad som står där!
Citera
2013-10-24, 13:16
  #6
Medlem
On Wed 2013-10-23 20:28:07 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\102313-4524-01.dmp
This was probably caused by the following module: atikmpag.sys (atikmpag+0xACF0)
Bugcheck code: 0x116 (0xFFFFFA8006FDE4E0, 0xFFFFF88004110CF0, 0x0, 0x2)
Error: VIDEO_TDR_ERROR
file path: C:\Windows\system32\drivers\atikmpag.sys
product: AMD driver
company: Advanced Micro Devices, Inc.
description: AMD multi-vendor Miniport Driver
Bug check description: This indicates that an attempt to reset the display driver and recover from a timeout failed.
A third party driver was identified as the probable root cause of this system error. It is suggested you look for an update for the following driver: atikmpag.sys (AMD multi-vendor Miniport Driver, Advanced Micro Devices, Inc.).
Google query: Advanced Micro Devices, Inc. VIDEO_TDR_ERROR


Denna info fick jag från whocrashed.. vad jag kan förstå så ere nåt med grafikkortet. Ska jag bara söka efter nya uppdateringar eller? / Datorgeniet
Citera
2013-10-24, 23:24
  #7
Medlem
hockexxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrulyHappy
On Wed 2013-10-23 20:28:07 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\102313-4524-01.dmp
This was probably caused by the following module: atikmpag.sys (atikmpag+0xACF0)
Bugcheck code: 0x116 (0xFFFFFA8006FDE4E0, 0xFFFFF88004110CF0, 0x0, 0x2)
Error: VIDEO_TDR_ERROR
file path: C:\Windows\system32\drivers\atikmpag.sys
product: AMD driver
company: Advanced Micro Devices, Inc.
description: AMD multi-vendor Miniport Driver
Bug check description: This indicates that an attempt to reset the display driver and recover from a timeout failed.
A third party driver was identified as the probable root cause of this system error. It is suggested you look for an update for the following driver: atikmpag.sys (AMD multi-vendor Miniport Driver, Advanced Micro Devices, Inc.).
Google query: Advanced Micro Devices, Inc. VIDEO_TDR_ERROR


Denna info fick jag från whocrashed.. vad jag kan förstå så ere nåt med grafikkortet. Ska jag bara söka efter nya uppdateringar eller? / Datorgeniet

Det vore lämpligt. Funkar inte det så skall det gå att göra en "clean" ominstallation. Vet inte om det finns bra program för det idag men förr kunde man använda "driver cleaner/sweeper". Jag vet att det går utmärkt att göra en "clean" ominstallation med Nvidias drivrutiner och det bör gå utmärkt med AMD:s catalyst med.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback