Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-23, 21:51
  #1
Medlem
vonAdelslaxs avatar
Hej!

Jag stötte på ett problem idag när jag skulle upp och snacka med kompisarna på skype, det var nämligen så att ingen kunde höra mig längre. Jag har en Siberia V2 och ett P8Z77 moderkort.
Jag har testat att koppla in mitt headset i min brorsas dator och då fungerade micken fint. Samma sak när han kopplade in sitt headset i min dator, saken är att han har ett usbheadset, medan jag har 3,5 mm jack. Så jag är hyffsat säker på att felet ligger i mitt moderkorts 3,5 mm jack eller någon konstig inställning. Hur ska jag ta mig till väga för att lösa detta. Har även skannat datorn med MalwareBytes och skaffat nya/avinstallerat alla audio drivers.

Tack!
Citera
2013-10-23, 22:02
  #2
Medlem
Strychnos avatar
Och du har satt på micken i ljudinställningar?
Citera
2013-10-23, 22:10
  #3
Medlem
vonAdelslaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strychno
Och du har satt på micken i ljudinställningar?

Ja det har jag...
Citera
2013-10-24, 03:36
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonAdelslax
Ja det har jag...

Kolla skype inställningarna för micen, kan vara olika för USB & 3.5mm.
Kolla även i ljudinställningarna (i windows dvs, inte skype), kan vara något strul där också, t.ex att 3.5mm uttaget inte används till mic osv.
* Kolla även i drivrutinprogrammet för ljudkortet också.
Citera
2013-10-24, 07:09
  #5
Medlem
vonAdelslaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vadiihelvete
Kolla skype inställningarna för micen, kan vara olika för USB & 3.5mm.
Kolla även i ljudinställningarna (i windows dvs, inte skype), kan vara något strul där också, t.ex att 3.5mm uttaget inte används till mic osv.
* Kolla även i drivrutinprogrammet för ljudkortet också.
Allt det där har jag gjort förutom att jag har inte tittat runt i Realtek HD Audio Manager, ska göra det när jag kommer hem. Jag har även försökt resetta cmosen.
Citera
2013-10-24, 07:23
  #6
Medlem
softsolids avatar
Det är inte helt osannolikt att svaret ligger i Realtek HD Audio Manager. Nu vet jag inte vilken version du har, men har du någon av de senare kan du trycka på kuggkjulet (inställning "Device advanced settings") och prova att leka runt med inställningarna där. Det spelar också för inställningarna roll om du kopplar in på frontpanelen eller om du kopplar direkt mot moder- /ljudkort.
Citera
2013-10-24, 17:53
  #7
Medlem
vonAdelslaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av softsolid
Det är inte helt osannolikt att svaret ligger i Realtek HD Audio Manager. Nu vet jag inte vilken version du har, men har du någon av de senare kan du trycka på kuggkjulet (inställning "Device advanced settings") och prova att leka runt med inställningarna där. Det spelar också för inställningarna roll om du kopplar in på frontpanelen eller om du kopplar direkt mot moder- /ljudkort.

Hmmm, jag kan inte hitta Realtek HD Audio Manager någonstans. Att ladda ned det från realteks hemsida var för segt så chrome gav upp och det blev "misslyckat" för att det tog för lång tid.
Citera
2013-10-24, 18:55
  #8
Medlem
vonAdelslaxs avatar
Okej nu har jag märkt att ända gången rektangeln som visar hur mycker ljud rör på sig är när jag drar ut och in micken ur sitt kryphål innuti headsettet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback