2013-10-23, 20:49
Medlem
Antevantes avatar
I mina ögon är det som talar emot att det är mycket varor till ett stort värde som bara har "missats"
Det som talar för är att du varit prickfri under så lång tid, barnen distraherar o.s.v.

Beror väl lite på vilket humör handläggaren av ärendet är. Om du spelar på stora fiolen och drar dina förmildrande omständigheter kanske du kan komma undan utan åtgärd..

Hur som helst är konskvenserna inte särskilt allvarliga om du inte tänkt söka jobb som väktare eller liknande de närmsta åren.
Citera
2013-10-23, 20:52
Medlem
ashess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
I mina ögon är det som talar emot att det är mycket varor till ett stort värde som bara har "missats"
Det som talar för är att du varit prickfri under så lång tid, barnen distraherar o.s.v.

Beror väl lite på vilket humör handläggaren av ärendet är. Om du spelar på stora fiolen och drar dina förmildrande omständigheter kanske du kan komma undan utan åtgärd..

Hur som helst är konskvenserna inte särskilt allvarliga om du inte tänkt söka jobb som väktare eller liknande de närmsta åren.

Problemet är hur ska jag kunna visa att det missats? väktaren sa att han sett mig scanna allt o sedan avsiktligt scanna av. ren och skär lögn.
erbjöd mig på plats att betala då jag blev chockad när det var fel men fick inte.
kan övervakningsfilmerna hjälpa mig? bör ju synas att jag faktiskt scannar!?
Citera
2013-10-23, 20:54
Medlem
mycket talar väl för att åklagaren kommer ge dig möjligt till strafföreläggande.
Citera
2013-10-23, 20:56
Medlem
ashess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
mycket talar väl för att åklagaren kommer ge dig möjligt till strafföreläggande.

Japp, strafföreläggande blir det väl garanterat. Men är ju samma som fällande dom.
Känns surt för ett misstag när noll uppsåt funnits.

Ja, jag borde haft bättre koll
Citera
2013-10-23, 20:56
Medlem
dethalvabarnets avatar
Roligt att dom har koll på det ^_^ har sett en del skumma typer som försöker smyga sig förbi handscanningen ibland men aldrig sett någonting hända förutom den där kollen.
Citera
2013-10-23, 20:57
Medlem
Bergakungens avatar
Du berättar inte hela historien.

Jag vill veta varför vakten observerade dig och varför du bevakades. Normalt kan man inte se att någon har scannat fel eller för litet, om det inte är mycket tydligt.
Citera
2013-10-23, 20:59
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ashes
Problemet är hur ska jag kunna visa att det missats? väktaren sa att han sett mig scanna allt o sedan avsiktligt scanna av. ren och skär lögn.
erbjöd mig på plats att betala då jag blev chockad när det var fel men fick inte.
kan övervakningsfilmerna hjälpa mig? bör ju synas att jag faktiskt scannar!?

Är det sant som du säger att vakten ljuger är det ju surt. Ord mot ord mot uniformerade är nog inte till din fördel.

Det du kan göra är att skriva ner din sida av historien och hoppas att det blir lindrigt eller i bästa fall avskrivet..
Citera
2013-10-23, 21:01
Medlem
ashess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
Är det sant som du säger att vakten ljuger är det ju surt. Ord mot ord mot uniformerade är nog inte till din fördel.

Det du kan göra är att skriva ner din sida av historien och hoppas att det blir lindrigt eller i bästa fall avskrivet..

Och vart ska jag skicka min skrivelse? polisen eller butiskschefen?
Citera
2013-10-23, 21:07
Medlem
Svårt att säga vad det här kommer leda till. Som nämnts tidigare kan det tala för din historia om du alltid varit ren i tidigare kontroller. Du nämner att du använt självskanning i 5-6 år. Hur många gånger har du blivit kontrollerad? Något annat som talar till din fördel är skrikiga barn.

Men att du missat varor för 600kr känns svårt att förklara, och i synnerhet när det var ca två tredjedelar av den totala summan. Det känns svårt att förklara, även med skrikiga barn.

Och självfallet kan man inte godta att du ville betala allt på plats. Då skulle ju varenda snattare kunna säga så.

Citat:
Ursprungligen postat av vide.cor.meum
Att vara tankspridd är ingen ursäkt, går du förbi kassan utan att betala för varenda vara så är du kriminell, även om det inte var meningen.
Nej. Om du har noll koll behöver du inte ge råd åt folk som är i juridiskt trångmål. Att vara tankspridd är i allra högsta grad en giltig juridisk ursäkt. Det svåra är att bevisa det.
Citera
2013-10-23, 21:12
Medlem
ashess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Svårt att säga vad det här kommer leda till. Som nämnts tidigare kan det tala för din historia om du alltid varit ren i tidigare kontroller. Du nämner att du använt självskanning i 5-6 år. Hur många gånger har du blivit kontrollerad? Något annat som talar till din fördel är skrikiga barn.

Men att du missat varor för 600kr känns svårt att förklara, och i synnerhet när det var ca två tredjedelar av den totala summan. Det känns svårt att förklara, även med skrikiga barn.

Och självfallet kan man inte godta att du ville betala allt på plats. Då skulle ju varenda snattare kunna säga så.

Nej. Om du har noll koll behöver du inte ge råd åt folk som är i juridiskt trångmål. Att vara tankspridd är i allra högsta grad en giltig juridisk ursäkt. Det svåra är att bevisa det.

Tack för bra svar! Jag vet i fan hur jag ska kunna påvisa det. Men jag måste ju försöka. Hade känts bäst att träffa någon personligen i ett förhör.
Iom att jag inte pratat med polise så har inget förhör hållits, kan det bli strafföreläggande direkt ändå? eller håller man alltid slutförhör om den misttänkte inte erkänner?

Att jag ville betala på plats handlade mer om att jag ju ville ha med mig de varor jag behövt och trodde att jag betalat
Citera
2013-10-23, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ashes
Tack för bra svar! Jag vet i fan hur jag ska kunna påvisa det. Men jag måste ju försöka. Hade känts bäst att träffa någon personligen i ett förhör.
Iom att jag inte pratat med polise så har inget förhör hållits, kan det bli strafföreläggande direkt ändå? eller håller man alltid slutförhör om den misttänkte inte erkänner?
Det enda du kan göra är nog att säga som det är och hoppas på det bästa. Appropå offentlig försvarare är det inte säkert att du kommer få det, och om du förlorar kan du tvingas betala för detta.

Jag vet inte om det kan bli strafföreläggande utan förhör, men jag ser inte varför det inte skulle kunna bli det, men naturligtvis är en förutsättning att du erkänner. Strafföreläggande är ett papper du får hemskickat som du ska skriva under, vilket är frivilligt.

Citat:
Att jag ville betala på plats handlade mer om att jag ju ville ha med mig de varor jag behövt och trodde att jag betalat
Jo, men det är inte relevant. En snattare skulle kunna hävda samma sak. Det finns ingen anledning för dig att förklara dig för mig.
Citera
2013-10-23, 21:28
Medlem
Bergakungens avatar
Mot dig talar att det handlar om en mycket stor andel av totalsumman och att du inte reagerade självmant. Sedan förklarar du inte hur det kom sig att du blev ertappad - var det alldeles uppenbart så att alla kunde förstå att du fuskade?

För dig talar att det handlar om teknik och att den inte alltid fungerar som avsett är. Har du en minnesbild av att scannern fungerat, allt varit scannat och att du tänkte på annat då summan kom upp, så skall det mycket till att kunna fälla dig för snatteri.

Dels skall det visas uppsåt, dels kan teknikfel inte uteslutas, och alla som scannar följer kanske inte med på scannern hela tiden. Att en revision visar på ett jättefel behöver inte med säkerhet innebära brott.

Jag vill gärna att du uppdaterar tråden när (eller om) du kallas till förhör eller om du får ett strafföreläggande. Det här är ett av de tillfällen när det kan vara vettigt att be att få en prövning i stället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in