Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-23, 13:25
  #1
Medlem
Har en HP pavilion G6 med AMD A8 processor 1,9 GHZ som har dubbla grafikkort.

640 och 660m tror jag att dom är. Men grejjen är så att den började gå dåligt i windows så jag skulle formatera och installera på nytt. Jag ville först testa ubuntu o se hur heroes of newerth skulle funka på den.. Och det gick inte installera för den fastna hela tiden på någon "kernel helper 0x0/0x10" och kom inte vidare.. Så jag stänger datorn. O öppnar den igen för att starta i windows.. Och då händer det för första gången att under uppstarten till windows så dör datorn. Den bara dör. Och jag öppnar den igen och det står att datorn stängdes ner pga av överhettning. Tydligen så är det inbyggt med överhettningsskydd. Och den höll på så flera gånger. Och jag känner på själva vga kontakten som finns på sidan om datorn, den blir verkligen asvarm. Inget fel med fläkten, den blåser på som alltid. Och nu när jag lyckats installerat windows igen så kan jag inte installera grafikkortsdrivrutiner. Det ena grafikkortet som jag mistänker är 640'n, den svagare varianten i datorn den fungerar. Men den andra som är 660 på den står det att "den här enheten kan inte starta".. jag inaktiverar, aktiverar, avinstallerar, re installerar men nej.. det kommer bara "den här enheten aktiverades men fungerar ej korrekt" och på beskrivning "den här enheten kan inte starta"...

Ööhm.. vad händer nu då? Kan man fixa detta eller är det att gå tillbaka till siba på lördag och lämna tillbaka skiten? jag köpte denna datorn i våras.
Citera
2013-10-23, 23:11
  #2
Medlem
Grafikkorten är radeon 7640 och 7600..

Kan nu konstatera att grafikkortet inte är bränt och det fungerar som det ska.

Men grejjen är att jag bytte nu tillbaka till min föregående hårddisk som jag behövde formatera om. Jag bytte till en större hårddisk innan och det var då jag skulle installera windows.. Har aldrig stött på detta problem innan.

Den vägrar o installera drivrutinerna! Så det är ett drivrutinsproblem.


Med hårddisken med ny installerad windows 7 så installerar den automatisk in drivutiner för det primära "svaga" delen av grafikkortet som "standard VGA".. väljer jag uppdatera drivrutin så säger den att det redan finns drivrutiner installerade... väljer jag avinstallera drivrutinen så forcerar den omstart av datorn och när den startar upp så automatiskt installerar den standard VGA igen utan att bry sig om de riktiga ATI drivrutinerna som finns redan installerade i hårddisken. Den vägrar installera korrekta drivrutiner!! Hur ska jag göra?!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback