Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-23, 09:33
  #1
Medlem
Rent teoretiskt sett, om jag hade ett företag och skulle exportera t.ex falukorv till USA (), vad är det att tänka på?
Jag är helt ny inom detta området med export, hur ska jag veta vilka försäkringar som behövs? Hur kontaktar jag speditörer och företag som kan exportera åt mig..hur lång tid tar det? Jag har försökt hitta info på internet såklart, men hittar ingenting...
Citera
2013-10-23, 09:47
  #2
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illusionz
Rent teoretiskt sett, om jag hade ett företag och skulle exportera t.ex falukorv till USA (), vad är det att tänka på?
Jag är helt ny inom detta området med export, hur ska jag veta vilka försäkringar som behövs? Hur kontaktar jag speditörer och företag som kan exportera åt mig..hur lång tid tar det? Jag har försökt hitta info på internet såklart, men hittar ingenting...

Ta inte mitt svar nu som någon sanning då jag faktiskt inte vet. Men jag tänkte att jag kunde svara så gott jag kan utifrån den informationen som jag tror mig sitta på. Om inte annat så kommer tråden igång lite.

Teoretiskt sett så är det bara att ta kontakt med ett vanligt transportföretag, det som passar dig bäst. De har oftast (alltid) försäkringar som täcker skador på produkter de skickar. Du kan kanske vara tvungen att redovisa innehållet för att ta del utav detta fullt ut. Så försäkringarna kring själva frakten lär företaget som står för frakten stå för.
Kontakten kan ske via telefon eller mail. Det som passar dig bäst.

Transporttiden varierar så klart beroende på vart det ska, hur mycket, hur det ska fraktas osv. osv. Det kan transportföretaget hjälpa dig med.

I praktiken så lär du behöva registrera dig så du kan skatta i landet det ska skickas till, du lär behöva ringa transportföretag för att ta reda på detaljer kring frakten, och beroende på hur mycket och vad som ska transporteras, så kan du behöva ordna med detaljer som av och pålämning, eventuellt container, alternativt lådor att frakta i osv.

Jag tror man löser hela processen på en förmiddag om man har tillgång till telefon.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback