Flashback bygger pepparkakshus!
2013-10-23, 08:36
Medlem
Hej,

Har lite frågetecken angående aktieinnehav från utlandet.

När jag arbetade i London så fick jag en del i företagets aktieprogram för vissa nyckelpersoner. Totalt kunde jag få upp till en viss del aktier aktiverade beroende på hur företagets utvecklas och hur länge jag har varit anställd. Just nu har ca 75% av dessa blivit "aktiva" eller vad man nu ska kalla det.

Sen ett par år tillbaka arbetar jag i Sverige för samma bolag fast via en filial/dotterbolag och nu runt årskiftet kommer dessa aktier att lösas ut på grund av att företaget blivit uppköpt.

Någon som vet vad för skatteregler som gäller i detta fall och finns det några olika alternativ?
Citera
2013-10-23, 09:57
Medlem
http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/formaner/incitamentsprogram/personaloptioner.4.69ef368911e1304a625800014505.ht ml
Citera
2013-10-23, 10:30
Medlem
Okej nu har jag läst den och det verkar som min arbetsgivare då ska sköta allt skattemässigt men det står inte hur stor själva skatten är?

Också, det står något om jag måste redovisa hur många aktier jag fått/blivit aktiverade.

Säg t.ex. jag har en aktieoption på 150 stycken. Och 100 av dessa har blivit aktiva, dvs tilldelade mig.

Behöver jag då ta upp dessa i nästa deklaration eller behöver jag anmäla det omedelbart?
Citera
2013-10-23, 11:54
Medlem
Nu har jag pratat med skatteverket och fått lite mer klarhet i allt.

Det verkar som man måste fylla i blankett K12 för onoterade och okvalificerade andelar.

Där ska man beskatta 5/6 av vinsten med 30%.

Så säg t.ex. 100 000 så ska man då skatta 30% på 83 333: - dvs 25k i skatt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in