Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-23, 08:03
  #1
Medlem
Bara-Robins avatar
Denna tråden riktar sig till de som har startat eget företag, och sedan börjat expandera. Alternativt om ni har insyn i någon annans verksamhet, och vet hur processen gick till.

Det jag undrar lite över är hur det gick till från start. Tog ni ett stort lån och satsade stort på eran idé direkt, eller jobbade ni upp ett kapital hemmifrån under lång tid?

När valde ni att expandera, och hur mycket expanderade ni? Hur motiverade ni beslutet?

Det jag är intresserad av är alltså hur processen gått ifrån microföretag, till en mer omfattande verksamhet. Vet ni något om detta, så skriv gärna ett par rader!

MVH
Citera
2013-10-23, 09:43
  #2
Medlem
slavbolls avatar
Hej

Jag heter Ingvar Kamprad. Ni känner säkert till företaget IKEA. Det började redan när jag var ung. Jag jobbade med möbler och tjänade en liten hacka. Den lilla jag hade öppnade möjligheter. En dag fick jag en snilleblixt och kom på iden att göra möblerna kompakta och låta kunden skruva ihop möblerna.

Ja, på den vägen så har det gått ganska bra. Idag så äger jag ett av världens största företag som finns över hela världen. Det har skrivit mycket om mig men jag bestämde mig för att berätta mer om mig och min uppväxt i en bok. Det finns mer att läsa om mig om ni är intresserad. Jag kan inte ta det här. Det skulle bli wall of text.

http://www.bokus.com/bok/97891462019...FVF2cAodPkkAnQ
Citera
2013-10-23, 10:38
  #3
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slavboll
Hej

Jag heter Ingvar Kamprad. Ni känner säkert till företaget IKEA. Det började redan när jag var ung. Jag jobbade med möbler och tjänade en liten hacka. Den lilla jag hade öppnade möjligheter. En dag fick jag en snilleblixt och kom på iden att göra möblerna kompakta och låta kunden skruva ihop möblerna.

Ja, på den vägen så har det gått ganska bra. Idag så äger jag ett av världens största företag som finns över hela världen. Det har skrivit mycket om mig men jag bestämde mig för att berätta mer om mig och min uppväxt i en bok. Det finns mer att läsa om mig om ni är intresserad. Jag kan inte ta det här. Det skulle bli wall of text.

http://www.bokus.com/bok/97891462019...FVF2cAodPkkAnQ

Jo, men den där "snilleblixten" som möjligör en såpass aggresiv expansion lär inte höra till vardagen inom företagsexpandering!
Jag gissar på att den mesta expanderingen går till som så att något företag som tillhandhåller tjänster eller produkter sparar överskottet och investerar i arbetskraft.
Men jag vill höra historier om folk som sparat för att köpa in en extra cnc-maskin, eller som lagt allt överskott på reklam och PR.
Ingvars historia kan nog de flesta! Men jag vill höra om småföretag eller microföretag som expanderat lite. Jag vill veta motiveringarna bakom investeringarna. Vad som möjlig-gjorde (möjligjorde? möjliggjorde?) kapitalöverskottet, så som lån, sparad vinst, nedskärningar osv.
Citera
2013-10-27, 19:05
  #4
Medlem
slavbolls avatar
Ja, det skulle vara intressant att läsa! Jag förstår precis hur du menar. Jag har också tänkt i dom banor.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback