• 1
  • 2
2014-02-06, 00:01
Medlem
fghjkls avatar
Den största nackdelen är att du behöver blända av hel och extraljus separat.
Citera
2014-02-06, 01:20
Medlem
INTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattriddare
Det är nu kopplat. Rakt på batteriet, inga strömtjuvar, inga säkringar. Vad tar jag för risker?
Du har inget som skyddar vid elfel. En kortslutning får kablarna att bokstavligen glöda och förmodligen tända eld på någon intilliggande plast. Har det börjat brinna är det inte troligt att du får hejd på det (Hur många åker omkring med en väl tilltagen brandsläckare lätt åtkomligt i bilen?), så bilen kommer därmed vara ett ganska ordentligt utbränt vrak när brandkåren anlänt och tagit hand om röran.
Har du brandförsäkring på bilen gäller den sannolikt inte eftersom korrekta skydd saknats. Och tänk även på att det inte bara handlar om att bilen kan brinna upp, bilar parkerade i närheten, byggnader och liknande är också i farozonen, och torra årstider kan skogsbränder ganska lätt vara utom kontroll fort...

Visst, kanske inte så sannolikt att det går särskilt illa. Men en riskanalys vs. priset för en säkringshållare och säkring säger att det är jäkligt dumt att ta risken.
Citera
2014-02-06, 01:36
Medlem
svempuss avatar
Citat:
Det är nu kopplat. Rakt på batteriet, inga strömtjuvar, inga säkringar. Vad tar jag för risker?
kabelbrand om det bli kortslutning i kablaget när det inte finns säkringar. jag har brytare till mina fem extraljus och det jag har gjort är att tagit jorden till från styrströmmen 85 eller 86 kommer inte ihåg vilken och dragit in en kabel till knappen inne i bilen. på så sett kan jag slå av dom om snön vräker ner eller det är tät dimma ute och även på långa rakor så jag kan åka med helljus lite längre än annars.
Citera
2014-02-06, 02:03
Medlem
Nattriddares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fghjkl
Den största nackdelen är att du behöver blända av hel och extraljus separat.

Det har du rätt i. Jag ville egentligen ha det kopplat så att det reagerar på ljustutan men att jag ska kunna stänga av extraljusen vid tätt snöfall/dimma. Men då jag inte fick ihop det valde jag att hoppa över det och koppla in det som det var rakt på strömkällan. Finjustering lär ske snarast, bara jag ger mig f-n på det.

Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Du har inget som skyddar vid elfel. En kortslutning får kablarna att bokstavligen glöda och förmodligen tända eld på någon intilliggande plast. Har det börjat brinna är det inte troligt att du får hejd på det (Hur många åker omkring med en väl tilltagen brandsläckare lätt åtkomligt i bilen?), så bilen kommer därmed vara ett ganska ordentligt utbränt vrak när brandkåren anlänt och tagit hand om röran.
Har du brandförsäkring på bilen gäller den sannolikt inte eftersom korrekta skydd saknats. Och tänk även på att det inte bara handlar om att bilen kan brinna upp, bilar parkerade i närheten, byggnader och liknande är också i farozonen, och torra årstider kan skogsbränder ganska lätt vara utom kontroll fort...

Visst, kanske inte så sannolikt att det går särskilt illa. Men en riskanalys vs. priset för en säkringshållare och säkring säger att det är jäkligt dumt att ta risken.

Det sjuka är att jag har en säkringshållare liggande i bagaget. Varför kopplade jag inte in den?
Jag har brandsläckare i bilen, men det är jag, det. Yrkesförare ända in i benmärgen. Dock inte bilelektriker som ni märker.

Citat:
Ursprungligen postat av svempus
kabelbrand om det bli kortslutning i kablaget när det inte finns säkringar. jag har brytare till mina fem extraljus och det jag har gjort är att tagit jorden till från styrströmmen 85 eller 86 kommer inte ihåg vilken och dragit in en kabel till knappen inne i bilen. på så sett kan jag slå av dom om snön vräker ner eller det är tät dimma ute och även på långa rakor så jag kan åka med helljus lite längre än annars.

Du menar att du tagit jorden till..? (Du skriver till_från_ så jag hajar inte riktigt, ursäkta om jag är korkad så här sent på natten.)

85 är jord och 86 är signalen, tror jag. 30 är plus och 87 är till extraljusen. Men jag har skippat mitt relä då jag köpte ett dubbelrelä på Biltema som jag fattar noll av. Därför min fattigmanskoppling i bilen för tillfället.

Det är din kopplingsvariant jag är ute efter, men jag får fan inte till det. På en tidigare bil tog jag strömtjuv från kabeln till helljus och smällde ihop med 86. Men i den här bilen får jag ingen klarhet i vilken kabel som verkligen går till helljuset. Det mesta är så jäkla trångt ihopsatt och inbyggt så man vågar knappt nysa i närheten av motorrummet.

Du får gärna bringa klarhet i hur du kopplat om du kan minnas, för din variant är exakt den jag är ute efter.
Citera
2014-02-06, 11:40
Medlem
svempuss avatar
Citat:
Det har du rätt i. Jag ville egentligen ha det kopplat så att det reagerar på ljustutan men att jag ska kunna stänga av extraljusen vid tätt snöfall/dimma. Men då jag inte fick ihop det valde jag att hoppa över det och koppla in det som det var rakt på strömkällan. Finjustering lär ske snarast, bara jag ger mig f-n på det.

Det sjuka är att jag har en säkringshållare liggande i bagaget. Varför kopplade jag inte in den?
Jag har brandsläckare i bilen, men det är jag, det. Yrkesförare ända in i benmärgen. Dock inte bilelektriker som ni märker.

Du menar att du tagit jorden till..? (Du skriver till_från_ så jag hajar inte riktigt, ursäkta om jag är korkad så här sent på natten.)

85 är jord och 86 är signalen, tror jag. 30 är plus och 87 är till extraljusen. Men jag har skippat mitt relä då jag köpte ett dubbelrelä på Biltema som jag fattar noll av. Därför min fattigmanskoppling i bilen för tillfället.

Det är din kopplingsvariant jag är ute efter, men jag får fan inte till det. På en tidigare bil tog jag strömtjuv från kabeln till helljus och smällde ihop med 86. Men i den här bilen får jag ingen klarhet i vilken kabel som verkligen går till helljuset. Det mesta är så jäkla trångt ihopsatt och inbyggt så man vågar knappt nysa i närheten av motorrummet.

Du får gärna bringa klarhet i hur du kopplat om du kan minnas, för din variant är exakt den jag är ute efter.
jorden till extraljusen tog jag den som var till handskfack belysningen i bilen bara för att göra saken enkel för mig. för dig ta valfri jordpunkt och jorda på. när jag ändå rycker ur handskfacket då och då så behöver jag inte nån belysning i det. problemet är att jag har färdiga extraljus kabelsatser till extraljusen och har bara behövt koppla in plus/jord och styrström till det så har det funkat.
är såna här jag har till extraljusen:http://www.humanhabit.se/se/xenonkit...-3-lampor.html har bara klippt kontakterna från dom och lött ihop dom med dom i från extraljusen. var lite halvtrött när jag skrev det med så det vart lite konstigt svar.
Citera
2014-02-06, 13:21
Medlem
Gick du och borrade in en biltemaströmbrytare i en så pass ny bil? Har inte Saab nå speciella original knapp du monterar bara? Volvo har då

Kabelbrand, billigare att köpa en "påhängssäkring" enkel att koppla in, tar 2sekunder, å kan spara mycket pengar att slippa en bil som brinner upp.
Citera
2014-02-06, 14:54
Medlem
rawsezxs avatar
Skissade ihop ett elschema lite snabbt med de funktioner som du efterfrågar i första inlägget.
Måste dock säga att det är lite att elda för kråkorna att använda effektmotstånd för att dimma ner extraljusen för glödning. Glöm inte att sätta dom så att effektmotst. får ordentligt med kylning.

Absolut enklast är nog att montera dit extraljus med inbyggd glödning.

HTML-kod:
https://www.dropbox.com/s/6nrpccxg8tt0qkx/extraljus-glow.pdf

Såg visst att jag har tagit signalen från parkeringsljusen (57) det skall förstås vara halvljusen (56b).
Övriga benämningar följer DIN 72552 std.

Vill du inte ha glödning så kan du bortse från relä K2, F4, F3 samt R1, R2 och R3.
Du kan även slå ihop F3 samt F1 och använda samma säkring istället för två säkringshållare, jag ritade för enkelhetens skull in två separata.

Edit:

resistansen på de tre motstånden är beräknat på ljusstyrkan för en 100W 12V halogen lampa enligt datablad från philips, för att få ut ungefär samma ljusstyrka som ett positionsljus, kan vara så att det behövs lite högre resistans, men tog närmast som jag hittade på elfa.
Senast redigerad av rawsezx 2014-02-06 kl. 14:57.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in