Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-22, 00:46
  #1
Medlem
Hejsan!

Jag har en idé som jag funderat lite över de senaste dagarna som jag skulle behöva er hjälp med att bolla lite tankar.

Lite kort bakgrund: Jag är drygt 20 år, bor i en stad med ca 100 000 invånare och jag jobbar inom telekombranschen i butik. Har 120 hp företagsekonomi i bagaget om det skulle vara relevant.

Min ide är att hålla kurser för äldre angående deras nya smartphones/tablets.
Jag jobbar i en butik som är extremt serviceminded, alla som köper en produkt eller tjänst hos oss ska lämna butiken hjälpta kort och gott. Men givetvis är det omöjligt att få alla att förstå allting. Segmentet 60+ behöver alltid mest hjälp och tar upp mest tid. Man får ofta höra "dom borde hålla kvällskurser om sånt här" eller "ja det får teknikern där hemma (sonen) fixa".

Här tänker jag att man borde kunna tjäna lite pengar.
Min första tanke var att hålla kurser för 10-20 pers, men detta skulle medföra vissa logistiska och andra problem så därför har jag kommit fram till att hembesök kanske inte är så dumt.

Ett besök borde ta cirka en timme, jag håller en liten kurs om användandet (har massa idéer om vad de bör kunna och lära sig osv) sen får de ställa massa frågor.

Jag kan marknadsföra mig på jobbet och bör inte ha särskilt svårt att nå ut till mina kunder...

Vad är era tankar och vad är rimligt att ta betalt för ett hembesök? Smartphones som idag kostar någonstans mellan 1500-6000. Är det rimligt att ta 500 för ett hembesök? Eller blir det avskräckande dyrt?

Min idé i korthet:
Marknadsföra mig på mitt jobb
Dela ut massor med visitkort
Åka ut till kund och hålla i kursen
Ha ett "journummer" där jag är anträffbar en timme om dagen på samtal och sms

Är detta genomförbart?
Är jag för billig/dyr?
Har du testat något liknande?
Är jag dum i huvudet?

Alla kommentarer är välkomna
Citera
2013-10-22, 01:03
  #2
Medlem
NovaOculuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Matho
Hejsan!

Jag har en idé som jag funderat lite över de senaste dagarna som jag skulle behöva er hjälp med att bolla lite tankar.

Lite kort bakgrund: Jag är drygt 20 år, bor i en stad med ca 100 000 invånare och jag jobbar inom telekombranschen i butik. Har 120 hp företagsekonomi i bagaget om det skulle vara relevant.

Min ide är att hålla kurser för äldre angående deras nya smartphones/tablets.
Jag jobbar i en butik som är extremt serviceminded, alla som köper en produkt eller tjänst hos oss ska lämna butiken hjälpta kort och gott. Men givetvis är det omöjligt att få alla att förstå allting. Segmentet 60+ behöver alltid mest hjälp och tar upp mest tid. Man får ofta höra "dom borde hålla kvällskurser om sånt här" eller "ja det får teknikern där hemma (sonen) fixa".

Här tänker jag att man borde kunna tjäna lite pengar.
Min första tanke var att hålla kurser för 10-20 pers, men detta skulle medföra vissa logistiska och andra problem så därför har jag kommit fram till att hembesök kanske inte är så dumt.

Ett besök borde ta cirka en timme, jag håller en liten kurs om användandet (har massa idéer om vad de bör kunna och lära sig osv) sen får de ställa massa frågor.

Jag kan marknadsföra mig på jobbet och bör inte ha särskilt svårt att nå ut till mina kunder...

Vad är era tankar och vad är rimligt att ta betalt för ett hembesök? Smartphones som idag kostar någonstans mellan 1500-6000. Är det rimligt att ta 500 för ett hembesök? Eller blir det avskräckande dyrt?

Min idé i korthet:
Marknadsföra mig på mitt jobb
Dela ut massor med visitkort
Åka ut till kund och hålla i kursen
Ha ett "journummer" där jag är anträffbar en timme om dagen på samtal och sms

Är detta genomförbart?
Är jag för billig/dyr?
Har du testat något liknande?
Är jag dum i huvudet?

Alla kommentarer är välkomna
Bra idé, men för 500kr borde det även ingå 24/7 jour med uppringning snarast vid missat samtal.

Resekostnader, visitkort, ev. telefonräkning är kostnader du måste kunna täcka.

Hur fungerar det med skatt och registrering? Blir det inte svartarbete utan det?
Citera
2013-10-22, 01:03
  #3
Medlem
Skyggedanss avatar
Tycker idén i sig låter vettig. Du kan det segmentet bättre än mig, men jag trodde inte äldre köpte smartphones. Doro växer ju så det knakar på börsen, he-he.

Jag tycker dock definitivt att du ska hålla föreläsningar istället för hembesök. Nu vet jag inte hur den geografiska demografin ser ut där du bor. Men om det finns typ bridgehallar, bystugor eller skollokaler i närheten av pensionärskluster så kan det alltid vara värt att kolla upp möjligheten att hyra en lokal för en timme på kvällen. Då kommer du även kunna ta ett lägre pris per besökare och därigenom attrahera en större mängd kunder. Plus att du tjänar mer per nedlagd arbetstimma.

Lycka till!
Citera
2013-10-22, 02:08
  #4
Moderator
Arne.Ankas avatar
Det du erbjuder erbjuds redan i viss mån kostnadsfritt till pensionärer i delar av sverige så kolla noggrant upp om det finns någon marknad till att börja med.
Citera
2013-10-22, 03:16
  #5
Medlem
MrZippermans avatar
Hade samma tanke för något år sedan. Marknadsundersökningen påvisade att pensionärerna har full tillgång till samma tjänst, kostnadsfritt. Kurserna marknadsfördes genom gammelförbundet och deras utskick. Förbundet undervisade samtidigt på ett lugnt och metodiskt sätt, av äldre individer, vilket kanske inte gäller en pengakåt moneymaker i tjugoårsåldern. Lägg alltså till i kalkylen, har du verkligen det som krävs för att undervisa äldre?
Citera
2013-10-22, 03:18
  #6
Medlem
gato12s avatar
Du lär ju få förankra det här på ditt jobb till att börja med. Tror inte arbetsgivaren blir helnöjd om de får reda på att du marknadsför ett eget projekt på arbetstid.
Citera
2013-10-22, 10:33
  #7
Medlem
h33ts avatar
Det är en väldigt bra ide. Tänk själv hur många gamlingar det finns och smartphones tar över allt mer, så hålla sig till gamla modeller är inte särskilt lätt. Fast jag tror nästan mer på att du skulle hålla någon sorts kurs på mellanstadienivå eller ännu lägre och om det är någonting dom undrar över kan dom komma och fråga efter kursen. Det ger även en anledning för gamlingar att ta sig ut istället för att bli hemmasittande.
Citera
2013-10-22, 10:58
  #8
Medlem
Vad jag vet så har de flesta egen support för sina produkter, jobbar själv på supporten för Microsoft Surface RT / PRO / 1 / 2 osv. Folk ringer in om allt möjligt och har även haft samtal om folk som har problem med iPad (vilket är otroligt irriterande då de självklart inte ska kontakta Microsoft för problem med apple-produkter), iPhone eller någon annan telefon.
500 är lite dyrt för att få hjälp med en liten sak skulle jag själv tycka men jag har faktiskt ingen aning om det hade fungerat eller inte.

Hade själv en liknande tanke för övrigt då svenska Surface supporten är stängd på helger så att jag kan säga till kunderna som ringer på veckodagarna att ringa mitt privata nummer om de behöver hjälp på helgerna, kan bli lite svårt att förklara detta för arbetsgivaren dock om det skulle komma ut.
Citera
2013-10-22, 16:44
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NovaOculus
Bra idé, men för 500kr borde det även ingå 24/7 jour med uppringning snarast vid missat samtal.

Resekostnader, visitkort, ev. telefonräkning är kostnader du måste kunna täcka.

Hur fungerar det med skatt och registrering? Blir det inte svartarbete utan det?

Absolut, den enda utgiften skulle i princip bli för resandet. Visitkort är väldigt billigt, telefonräkningen bör inte bli så dyr eftersom det mestadels blir inkommande samtal. Ett kontantkort duger gott.

Självklart måste jag betala skatt eftersom det skulle bedrivas med syfte i att gå med vinst. Sen om man gör ett HB, AB eller enskild firma får vi se. Den punkten är inte prio för mig i detta skede känns det som.
Citera
2013-10-22, 16:56
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skyggedans
Tycker idén i sig låter vettig. Du kan det segmentet bättre än mig, men jag trodde inte äldre köpte smartphones. Doro växer ju så det knakar på börsen, he-he.

Jag tycker dock definitivt att du ska hålla föreläsningar istället för hembesök. Nu vet jag inte hur den geografiska demografin ser ut där du bor. Men om det finns typ bridgehallar, bystugor eller skollokaler i närheten av pensionärskluster så kan det alltid vara värt att kolla upp möjligheten att hyra en lokal för en timme på kvällen. Då kommer du även kunna ta ett lägre pris per besökare och därigenom attrahera en större mängd kunder. Plus att du tjänar mer per nedlagd arbetstimma.

Lycka till!

Jodå många köper ju Doro också. Men det går väldigt mycket smartphones också.
Men får man de verkligen att komma på en föreläsning om de ska betala för det samt ta sig någonstans. Min egen känsla är ju att gamlingarna är väldigt bekväma av sig och skulle uppskatta om man kunde komma hem till dem. Men är 500kr rimligt? 60+ som köper smartphones är väl rika?
Citera
2013-10-22, 17:05
  #11
Medlem
Tror inte det finns någon aktör i min stad som erbjuder "hemskolning" kostnadsfritt. Det är väl kanske i södra Sverige som de kan få någon form av hjälp kostnadsfritt. När jag googlar så hittar jag vissa kurser/klasser man kan anmäla sig till och träffas i grupp om typ 10 tillfällen/lektioner. Om jag gör hembesök så har jag ju en helt annan tröskel än vad som tidigare finns i hjälpväg. En ekonomisk tröskel.
Citera
2013-10-22, 20:10
  #12
Medlem
Skyggedanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Matho
Jodå många köper ju Doro också. Men det går väldigt mycket smartphones också.
Men får man de verkligen att komma på en föreläsning om de ska betala för det samt ta sig någonstans. Min egen känsla är ju att gamlingarna är väldigt bekväma av sig och skulle uppskatta om man kunde komma hem till dem. Men är 500kr rimligt? 60+ som köper smartphones är väl rika?

Fast många äldre personer uppskattar gemensamma tillställningar. Om du kan marknadsföra det med lite fika och kanske någon sorts grupp-moment så tror jag nog det är mycket uppskattat. Svårigheten är att nå ut till tillräckligt många potentiella kunder. Men du har ju ditt jobb som bra hjälp. Det plus lite lappar i området borde dra publik. 500 kr för en timmes privatlektion tycker jag är dyrt. Kolla upp ditt potentiella segment... bostadsområde är ju oftast det enklaste för att avgöra inkomst.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback