• 1
  • 2
2013-10-21, 14:28
Medlem
Vindlings avatar
Detta kommer bli väldigt svårt att formulera på ett bra sätt men jag ska göra så gott jag kan.

Jag har ofta funderat kring denna fundamentala frågeställning. "Varför finns det en existens?"

Mina tankar kring detta:

Enbart det faktum att det i teorin finns en möjlighet till existens är en existens i sig (annars skulle inget så som en "möjlighet" existera) En existens finns alltid I TEORIN (?)

Ett annat sätt att formulera det på skulle vara att man sa: "Det är logiskt omöjligt för existensen att inte finnas." Samtidigt så är det så att ingen existens = ingen logik, eller??

Är logik någon slags absolut grund som man inte kan vara utan ens i teorin? (lika lite som man kan tänka bort sitt eget medvetande)

Alltså: existerar existensen eftersom något annat är omöjligt?

Till och med "möjligt" och "omöjligt" är begrepp beroende av en existens...

Om detta skulle stämma: Vad säger det om vårat universum? En existens bestående av medvetande?

Era tankar?
Citera
2013-10-21, 14:37
Medlem
thejams avatar
Du verkar ha missat ordet "axiom".

ONT: Har inget att tillägga.
Citera
2013-10-21, 14:38
Medlem
lillkuken1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vindling
Detta kommer bli väldigt svårt att formulera på ett bra sätt men jag ska göra så gott jag kan.

Jag har ofta funderat kring denna fundamentala frågeställning. "Varför finns det en existens?"

Mina tankar kring detta:

Enbart det faktum att det i teorin finns en möjlighet till existens är en existens i sig (annars skulle inget så som en "möjlighet" existera) En existens finns alltid I TEORIN (?)

Ett annat sätt att formulera det på skulle vara att man sa: "Det är logiskt omöjligt för existensen att inte finnas." Samtidigt så är det så att ingen existens = ingen logik, eller??

Är logik någon slags absolut grund som man inte kan vara utan ens i teorin? (lika lite som man kan tänka bort sitt eget medvetande)

Om detta skulle stämma: Vad säger det om vårat universum? En existens bestående av medvetande?

Era tankar?

Mina tankar? Jag är för bäng för att förstå vad du menar men jag förstår på ett och annat sätt ändå, förstår du? Hur kan man tänka bort sitt eget medvetande?
Citera
2013-10-23, 15:36
Medlem
Vindlings avatar
Någon mer som har tankar kring detta?
Citera
2013-10-24, 20:03
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:
Någon mer som har tankar kring detta?

När du ställer frågan "Varför finns det en existens?" , menar du då "Varför existerar något öht?"?
Citera
2013-10-24, 20:50
Medlem
Citat:

Mina tankar kring detta:

Era tankar?
ja, icke-existens kan knappast existera, vilket demolerar också den ologiska materialistiska ateist-fantasin om att man slutar existera efter döden.
Citera
2013-10-25, 02:08
Medlem
Perfectscores avatar
Citat:

Jag tror att existensen existerar av chans det är möjligt med icke existens.
Citera
2013-10-25, 02:29
Medlem
Menskas avatar
Prova Heidegger, TS.
Citera
2013-10-25, 19:54
Medlem
EddieGeins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
ja, icke-existens kan knappast existera, vilket demolerar också den ologiska materialistiska ateist-fantasin om att man slutar existera efter döden.
Om jag förstått det riktigt: Låt oss säga att du dör. Detta innebär dock inte att din kropp slutar att existera, men möjligtvis ditt medvetande. När du senare, låt oss säga ''kremeras'', existerar du(din kropp) fortfarande fast i annan form, i detta fallet aska och att detta är en fortsättande process.
Rätta mig om jag har fel.
Citera
2013-10-25, 20:16
Medlem
Panzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon

Kan man inte säga att existensen av de atomer som utgör en människa fortsätter existera efter döden, men inte medvetandet?
Citera
2013-12-03, 08:04
Medlem
Vindlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfectscore
Jag tror att existensen existerar av chans det är möjligt med icke existens.

"Av chans" säger du? Frågan då är: Vad är det som möjliggör en chans/slump/alternativ om inte en existens?
Citera
2013-12-03, 14:27
Medlem
BaalZeBubs avatar
Den enda existens vi känner är extremt begränsad, närmast till en punkt, i alla möjliga koordinater. Allt annat är sådant som har existerat eller kan komma att existera, vilket innebär att det inte existerar.

Av den mänskliga, personliga existensen finns även där bara någon bråkdel av en tanke.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in