Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-20, 20:39
  #1
Medlem
Tja!

Köpte en ny processorfläkt, skruvade lös den gamla, satt dit nya och datorn vill inte starta. Efter man har tryckt på start-knapen så beepar den 4 gånger, pausar lite och 4 gånger om och om igen. Läste lite på nätet och gjorde en CMOS-reset, tog ut batteriet också, RAM minne har jag dragit ut och satt in flertal gånger. Tror att alla kablar sitter ordentligt, det var bara fläkten jag skulle byta, bara en kabel och några skruvar, har inte rört något annat.

Vad kan det va för fel?
Citera
2013-10-20, 20:41
  #2
Medlem
Vad har du för moderkort?
Citera
2013-10-20, 20:49
  #3
Medlem
Glömde skriva det, sorry:


Gigabyte GA-970A-UD3
Citera
2013-10-20, 20:57
  #4
Medlem
toby79s avatar
Från manualen av ditt moderkort:

Q: What do the beeps emitted during the POST mean?
A: The following Award BIOS beep code descriptions may help you identify possible computer problems. (For reference only.)
1 short: System boots successfully
2 short: CMOS setting error
1 long, 1 short: Memory or motherboard error
1 long, 2 short: Monitor or graphics card error
1 long, 3 short: Keyboard error
1 long, 9 short: BIOS ROM error
Continuous long beeps: Graphics card not inserted properly
Continuous short beeps: Power error

Så jag skulle väl tippa på något av de två sista alternativen.
__________________
Senast redigerad av toby79 2013-10-20 kl. 21:00.
Citera
2013-10-20, 21:14
  #5
Medlem
Okej, det har jag faktiskt läst, men tror inte att det stämmer...


Det är RAM-minnet det är fel på, jag har 4 slots på moderkortet, använder bara 2 av de. När jag har minnet i de 2 längst till vänster så beepar dator 4 gånger. Just nu har jag satt endast en minne i tredje sloten från vänster och datorn startade och funkar. Problemet är att jag just nu har bara 4gb minne och kan inte sätta andra minnet i fjärde sloten då fläkten är så stor och täcker den... Hur ska jag göra för att få dom 2 slots till höger att funka?
Citera
2013-10-20, 21:15
  #6
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Man kan även felsöka och lokaliserar ljudet med hjälp av detta -> http://www.computerhope.com/beep.htm
Citera
2013-10-20, 21:25
  #7
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noname740
Okej, det har jag faktiskt läst, men tror inte att det stämmer...


Det är RAM-minnet det är fel på, jag har 4 slots på moderkortet, använder bara 2 av de. När jag har minnet i de 2 längst till vänster så beepar dator 4 gånger. Just nu har jag satt endast en minne i tredje sloten från vänster och datorn startade och funkar. Problemet är att jag just nu har bara 4gb minne och kan inte sätta andra minnet i fjärde sloten då fläkten är så stor och täcker den... Hur ska jag göra för att få dom 2 slots till höger att funka?

Byter till en mindre fläkt eller kollar om minnen med low profile passar.
Citera
2013-10-20, 21:43
  #8
Medlem
Okej, betyder det att jag har på något sätt lyckats förstöra dom två slots och kan aldrig använda dom igen? Går inte det att göra något reset eller liknande grej?
Citera
2013-10-20, 22:05
  #9
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noname740
Hur ska jag göra för att få dom 2 slots till höger att funka?
Har du flashat till senaste BIOS? Annars kanske det hjälper för att känna av dom 2 slots.
Citera
2013-10-20, 22:34
  #10
Medlem
Det har jag inte gjort. Om jag ska vara ärligt så vet jag inte hur man gör, men ska googla på det ;p Återkommer med mera info sedan! Tack alla!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback