Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-20, 19:51
  #1
Medlem
Crazywhiteguys avatar
Hej!

Jag och min sambo fick för några dagar sedan en faktura av vårt bredbandsbolag (Bredband 2) på drygt 150 kr. Då vårt bredband är felanmält sedan vi skaffade det (först pga det inte fungerade, sedan pga dålig hastighet) så hade jag lite svårt att förstå varför vi fick en faktura. Jag ringde till företaget och förklarade situationen men fick som svar att summan 150 kr var då en klumpsumma från dagen vi skaffade det, och oas omständigheterna så skulle jag betala, för att sedan ringa tillbaka och fråga om dom skulle kompensera/betala tillbaka pengarna, vilket för mig låter otroligt idiotiskt.

Även om 150 kr inte är någon större summa så vill jag inte betala för något som inte fungerar eller har levererats med fel hastighet.

Så frågan är om jag har något att säga till om eller om det bara är att betala och se glad ut?

Även om 150 kr inte är mycket så skänker jag hellre dom till någon välgörenhetsorganisation än till ett girigt bredbandsbolag.

Tack på förhand! // Me
Citera
2013-10-20, 20:37
  #2
Medlem
Nu vet jag inte om det är konsumentköplagen eller konsumenttjänstlagen som gäller, men i konsumenttjänstlagen står det så här:

19 § Konsumenten får hålla inne så mycket av betalningen som fordras för att ge honom säkerhet för hans krav på grund av ett fel hos tjänsten.

och i konsumentköplagen står det så här:

25 § Köparen får hålla inne så mycket av betalningen som fordras för att ge honom säkerhet för hans krav på grund av att varan är felaktig.
Citera
2013-10-20, 20:50
  #3
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Nu vet jag inte om det är konsumentköplagen eller konsumenttjänstlagen som gäller, men i konsumenttjänstlagen står det så här:

19 § Konsumenten får hålla inne så mycket av betalningen som fordras för att ge honom säkerhet för hans krav på grund av ett fel hos tjänsten.

och i konsumentköplagen står det så här:

25 § Köparen får hålla inne så mycket av betalningen som fordras för att ge honom säkerhet för hans krav på grund av att varan är felaktig.

Ingen av dem är direkt tillämpliga.

Utebliven betalning kan efter påminnelser leda till att tjänsten stängs av.

Bättre är att betala. Man brukar dock kunna få ersättning för de dagarna det ej fungerar.

Står det inget i avtalet?

Telekområdgivarna brukar vara bra att kolla hos. Men går tyvärr ej nu, inte för mig i alla fall. Får meddelandet "not a valid mac-address."
__________________
Senast redigerad av miikos 2013-10-20 kl. 20:53.
Citera
2013-10-20, 22:40
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Ingen av dem är direkt tillämpliga.

Utebliven betalning kan efter påminnelser leda till att tjänsten stängs av.
Vad menar du med att de inte är tillämpliga? Att de inte gäller juridiskt, eller att de är olämpliga ur en praktisk synvinkel?
Citera
2013-10-20, 23:37
  #5
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Vad menar du med att de inte är tillämpliga? Att de inte gäller juridiskt, eller att de är olämpliga ur en praktisk synvinkel?

Mer praktiskt, men även lite juridiskt.

Konsumentköplag (1990:932)
Citat:
1 § Denna lag gäller köp av lösa saker som en näringsidkare säljer till en konsument.

Internetanslutning är ingen lös sak (materia).

Konsumenttjänstlag (1985:716)
Citat:
1 § Denna lag gäller avtal om tjänster som näringsidkare utför åt konsumenter i fall då tjänsten avser
1. arbete på lösa saker, dock ej behandling av levande djur,
2. arbete på fast egendom, på byggnader eller andra anläggningar på mark eller i vatten eller på andra fasta saker,
3. förvaring av lösa saker, dock ej förvaring av levande djur.

Men en domstol kan bedöma att någon av dessa lagar ska gälla enligt en analog bedömning.

Någon som vet hur ARN/domstol har gjort i liknande fall?
Citera
2013-10-20, 23:44
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Mer praktiskt, men även lite juridiskt.

Konsumentköplag (1990:932)


Internetanslutning är ingen lös sak (materia).

Konsumenttjänstlag (1985:716)


Men en domstol kan bedöma att någon av dessa lagar ska gälla enligt en analog bedömning.

Någon som vet hur ARN/domstol har gjort i liknande fall?
Jag vet inte vilken av dem som gäller, men det vore oerhört konstigt om ingen av dem gäller här. Det faller på sin egen orimlighet att telefonabonnemang, bredband eller liknande avtal aldrig någonsin prövats rättsligt.
Citera
2013-10-21, 00:26
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Jag vet inte vilken av dem som gäller, men det vore oerhört konstigt om ingen av dem gäller här. Det faller på sin egen orimlighet att telefonabonnemang, bredband eller liknande avtal aldrig någonsin prövats rättsligt.

Klart att så har skett, men inte nödvändigtvis genom direkt tillämpning av KöpL eller KjtL.
Citera
2013-10-21, 00:56
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LB542
Klart att så har skett, men inte nödvändigtvis genom direkt tillämpning av KöpL eller KjtL.
Men vad finns det då för lag som är tillämplig i ett sådant här fall?
Citera
2013-10-21, 01:20
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Men vad finns det då för lag som är tillämplig i ett sådant här fall?


I konsumentförhållanden är det inte ovanligt att det saknas direkt tillämplig lagstiftning, då KköpL och KjtL enligt sina ordalydelser bara är tillämpliga i de angivna situationerna. Några av de möjligheter som finns i ett sådant fall är att tillämpa nämnda lagar analogt eller att använda allmänna avtalsrättsliga principer.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback