Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-09-17, 20:56
  #1
Medlem
Homosajten qruiser.se skryter om sina 103-105.000 medlemmar. Problemet är att det finns inte 103-105.000 OLIKA personer som är medlemmar på qruiser.se.

Det ryktas att QX Förlag AB för att tjäna pengar från alla håll och kanter går ut med erbjudandet: Registrera tre medlemskonton på en unik email-adress och registrerade medlemmar kan:

1) ragga på den första medlemsprofilen
2) vara trogen på den andra medlemsprofilen
3) härja runt i forumet på den tredje medlemsprofilen.

Tre profiler i ett paket! Samtidigt sjunker de omtalade 103.000 medlemmarna till drygt 30.000 personer ... Frågan är om ens det antalet stämmer ?

3-i-1 paketet gällde ju 3 reggade profiler på en (1) email-adress

Bryter QX Förlag AB mot marknadsföringslagen genom redovisa falskt underlag för evt annonsörerna?

Enligt årsredovisningen för 2010 redovisar QX Förlag AB en förlust på drygt 431.000 kronor.
Citera
2011-09-17, 21:12
  #2
Avstängd
prolapss avatar
Säger dom att det är 103.000 olika personer? Samma människa kan ju regga sig 10 gånger och då kan dom ju säga att dom har fått 10 nya medlemmar utan att ljuga
Citera
2011-09-17, 21:15
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prolaps
Säger dom att det är 103.000 olika personer? Samma människa kan ju regga sig 10 gånger och då kan dom ju säga att dom har fått 10 nya medlemmar utan att ljuga

Du kan inte blanda ihop äpplen och päron. Enligt ditt resonemang ska QX Förlag AB och qruiser.se skriva att på qruiser.se finns "1000 personer som har 10 konton vardera". Du vet likväl som mig att det handlar om ljugeri eller har jag missat nåt i lektionen om ärlighet varar längst?
Citera
2011-09-17, 21:53
  #4
Medlem
Tihihis avatar
Sifomedia hanterar statistiken över antalet besök och sidvisningar på QX/Qruisers olika sidor. QX hänvisar också med en en länk dit för senaste siffrorna så annonsören kan bedöma om dom vill betala det annonspris som QX har.

Det finns ju ingen som skickar pengar till QX bara för att dom har säger sig ha ett visst antal medlemmar.
Citera
2011-09-18, 00:00
  #5
Moderator
blomvattnares avatar
Organiserad brottslighet -► Företagsskvaller

/Mod
Citera
2011-09-22, 11:40
  #6
Medlem
endloss avatar
Du säger att det ryktas om den här trippelregistreringen. Har du kollat om det fungerar att regga fler än en användare per e-postadress?

Den vanliga modellen för annonsering är att annonsören betalar per klick eller per visning. Jag har aldrig hört talas om att man betalar med utgångspunkt i antalet medlemmar, den siffran säger ju inget om aktivitetsgrad hos medlemsstocken. Om de 100k medlemmarna inte varit inloggade på 2 år är de inget värda. Man bör vara ordentligt kass som mediaköpare om man gör sådana misstag.
Citera
2011-09-23, 22:46
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av endlos
Du säger att det ryktas om den här trippelregistreringen. Har du kollat om det fungerar att regga fler än en användare per e-postadress?

Den vanliga modellen för annonsering är att annonsören betalar per klick eller per visning. Jag har aldrig hört talas om att man betalar med utgångspunkt i antalet medlemmar, den siffran säger ju inget om aktivitetsgrad hos medlemsstocken. Om de 100k medlemmarna inte varit inloggade på 2 år är de inget värda. Man bör vara ordentligt kass som mediaköpare om man gör sådana misstag.

Det är inget rykte utan ett krasst konstaterande. Jag har själv periodvis haft fler än tre profiler på qx och max kunnat haft 3 profiler på en och samma email-adress

De 103.000 medlemmarna är ju en form av falsk marknadsföring. Om inte annat för de 2-3000 inloggade medlemmarna som undrar var övriga 100.000 medlemmarna befinner sig.

Sen har vi ju papperstidningen ... nån skrev om Sifomedia som mätte statistiken - men granskar Sifomedia hur många olästa tidningar som kastas varje månad?
Citera
2011-09-23, 22:50
  #8
Medlem
Tihihis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik1969
Sen har vi ju papperstidningen ... nån skrev om Sifomedia som mätte statistiken - men granskar Sifomedia hur många olästa tidningar som kastas varje månad?

Papperstidningen mäts av TS, kontakta dom och hör hur det ligger till med tidningar som kastas. http://www.ts.se/

Ingen tjänar pengar på att trycka upp och distribuera för många papperstidningar som sen kastas.
Citera
2011-09-23, 23:07
  #9
Moderator
impieteers avatar
Hur olagligt det är beror nog på hur hårt det trycks på den siffran i marknadsföringen. Antalet registrerade konton på ett forum eller en communitysida är ju oftast helt ointressant. Dels kan det vara inaktuella uppgifter. Ta t ex ett numera väldigt inaktivt forum som Allt om TV som har 178 000 konton, vilket inte säger något om vad en annonsör får ut av att annonsera där. Dels kan det vara mycket dubbelkonton.

Unika webbläsare, antal besök och sidvisningar i olika former är ju vad som brukar mätas, av KIA-index och liknande.
Citera
2011-09-23, 23:15
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tihihi
Papperstidningen mäts av TS, kontakta dom och hör hur det ligger till med tidningar som kastas. http://www.ts.se/

Ingen tjänar pengar på att trycka upp och distribuera för många papperstidningar som sen kastas.

Jag har efter bästa förmåga kollat genom diverse rapporter på www.ts.se. Men inget nämns om QX-tidningen.

- Kan det bero på att papperstidningen delas ut av volontärer (egna anställda) medan TS endast granskar sådana publikationer som delas ut av tidningsutbärare?

Du kanske kan hjälpa mig, och alla andra?
Citera
2011-09-23, 23:17
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Hur olagligt det är beror nog på hur hårt det trycks på den siffran i marknadsföringen. Antalet registrerade konton på ett forum eller en communitysida är ju oftast helt ointressant. Dels kan det vara inaktuella uppgifter. Ta t ex ett numera väldigt inaktivt forum som Allt om TV som har 178 000 konton, vilket inte säger något om vad en annonsör får ut av att annonsera där. Dels kan det vara mycket dubbelkonton.

Unika webbläsare, antal besök och sidvisningar i olika former är ju vad som brukar mätas, av KIA-index och liknande.

Det finns ju två sidor av myntet. Å ena sidan påstår qruiser.se att det finns omkring 103.000 medlemmar på sajten och å andra sidan det du påpekar KIA-index. För allas skull borde väl den officiella och granskade statistiken över medlemsantalet anges på qruiser.se?
Citera
2011-09-23, 23:24
  #12
Medlem
Tihihis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik1969
Du kanske kan hjälpa mig, och alla andra?

Nej det tänker jag inte göra. Annonsörerna vet vilka siffror som gäller och köper sin reklam efter det, det är bra så.

Och fortfarande är det ingen som köper reklam efter antalet medlemmar, du försöker hitta ett problem som inte finns.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback