Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-10-23, 19:13
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pap01
Det finns ett argument att konkurrens är det minst orättvisa sättet att fördela resurser vi hittills provat.

En tes kan ju alltid provas emot sin anti-tes: hur skulle ett system utan konkurrens se ut? Hur ska det bestämmas vem som får göra vad?

Vi har ju haft exempel i Sverige. Apotekten och Systembolaget till exempel. Båda två är artificiella monopol genom lagtvång där man accepterat en lägre effektivitetsgrad och sämre priskonkurrens till förmån för andra upplevda allmännyttiga effekter.

I fallet med Apoteket måste jag dock säga att det blivit betydligt sämre i de flesta avseenden efter avregleringen. Och när det gäller systembolaget tycker jag det finns mycket goda anledningar till att ha det kvar som det är. I de flesta fall är dock fri konkurrens det bästa.
Citera
2013-10-26, 12:50
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pekz0r
I fallet med Apoteket måste jag dock säga att det blivit betydligt sämre i de flesta avseenden efter avregleringen. Och när det gäller systembolaget tycker jag det finns mycket goda anledningar till att ha det kvar som det är. I de flesta fall är dock fri konkurrens det bästa.

Vad skulle ha blivit sämre med avregleringen av apoteken?

Sedan avregleringen så har antalet apotek ökat med 1/3 och du kan numera beställa både receptbelagda och receptfria läkemedel via nätet och få det tilldörren 1-3 dagar efter beställningen. Skule snare säga att apoteksavregleringen är en framgångssaga av sällan skådat slag.
Citera
2013-10-27, 02:13
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
Vad skulle ha blivit sämre med avregleringen av apoteken?

Sedan avregleringen så har antalet apotek ökat med 1/3 och du kan numera beställa både receptbelagda och receptfria läkemedel via nätet och få det tilldörren 1-3 dagar efter beställningen. Skule snare säga att apoteksavregleringen är en framgångssaga av sällan skådat slag.

Näthandeln när nog den enda betydande saken som blivit bättre. Fler apotek är inte nödvändigtvis bättre. Jag har knappast någon större nytta av om det finns 3 apotek inom 200 meter istället för ett. Antalet apotek i glesbygden har minskat ganska rejält till förmån för många apotek på mer attraktiva ställen som gallerior och shoppingstråk. Utbudet av läkemedel i varje apotek har också minskat avsevärt eftersom man nu börjat sälja allt möjligt. Det är allt ifrån bantningsshakes, juicer, energidrycker till badleksaker, tvål och smink. Saker som inte har något på ett apotek att göra. Det här är ju givetvis på bekostnad av andra inte lika populära eller lönsamma läkemedel eftersom de helt inte längre får plats, för apoteken är ju inte större till ytan än vad de var tidigare.
Sedan tycker jag även att servicen har blivit sämre på många hålla och i flera avseenden. När man är inne på ett apotek och ska ha en medicin som inte finns där kan de inte längre söka i de andra apotekens system för att se o den finns där vilket gör att man ofta får länga runt till 2-3 apotek innan man förhoppnings kan få tag på det man söker. Samma sak när det gäller recept -Informationen delas inte mellan de olika apotekskedjorna.
Citera
2013-10-27, 08:05
  #16
Medlem
sasos avatar
just apoteket får ni vänta några år innan ni ger era åsikter
konkurrens är bra i början men bara i början
Citera
2013-10-27, 09:29
  #17
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tokfaan
Utan fri konkurrens så hade du inte kunnat sitta på en dator för under 10 kkr och starta den här tråden på ett forum som inte tar medlemsavgift mha av ett internetabonnemang för ett par hundralappar i månaden.
Han sitter inte här p.g.a. "fri konkurrens" (finns inget sånt, de flesta branscherna har några bolag som bildar oligopol).

Fri konkurrens är en utopisk idè i anarkokapitalisters/liberalisters ögon som inte funkar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback