Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-20, 09:59
  #1
Medlem
Wittgensteins avatar
För mig har Dan Anderssons Omkring tiggarn från Luossa alltid varit den där sega låten som de vuxna körde om och om igen på raspiga vinyskivor när jag var barn. På den tiden trodde jag att i mitt oskyldiga barnasinne att den handlade just om en tiggare och hans längtan till det fria livet. Nu när jag på äldre dar läste igenom Svarta ballader slog det mig att den lika gärna kan handla om en längtan efter att få dö.

Citat:
Hören - något går och viskar, går och lockar mig och beder:
Kom till oss, ty denna jorden den är icke riket ditt!

Citat:
Det jag älskar, det är bortom och fördolt i dunkelt fjärran,
och min rätta väg är hög och underbar.

Citat:
Någonstädes bortom himlen är mitt hem, har jag min moder

Citat:
må vi vara mil från livet innan morgonen är full

Samt slutet:

Citat:
Vid en snäckbesållad havsstrand står en port av rosor tunga,
där i vila multna vraken och de trötta män få ro.
Aldrig hörda höga sånger likt fiolers ekon sjunga
under valv där evigt unga barn av saligheten bo.

Vad säger lyrikexperterna? Feltolkar jag, eller kommer jag med gårdagens nyheter?
Citera
2013-10-22, 11:09
  #2
Medlem
Tycks minnas jag läst spekulationer om att. Dan Andersson som många andra var en tvivlare när det gäller religion, och det gudomliga. Men att denna dikten beskriver hans längtan till att vi kommer till en bättre plats när vi dör.
Citera
2013-10-22, 12:03
  #3
Medlem
annzahs avatar
Vi sjöng den på mellanstadiet och jag minns att magistern sa med säkerhet att den handlar om döden, så jag har nog tagit det för självklart... vilket jag känner att jag fortfarande gör när jag läser om texten.
Citera
2013-10-22, 12:39
  #4
Medlem
chessjamts avatar
Jag tycker att jaget i dikten sjunger om sin kärlek till sin mor, men det kan kanske också vara en slags gudomlig moder och inte bara den rent jordiska/biologiska modern. Han mor kanske är död, uppe i himlen, och han längtar till henne.

Sen kan man kanske se det som att Dan Andersson vill visa att även tiggare kan vara kapabla till skön skaldekonst.

Huruvida den handlar om döden... ja, mer som typ paradiset, Edens lustgård, där man kan hamna efter att man har dött.
Citera
2013-10-22, 12:53
  #5
Medlem
Parkers avatar
Jag har alltid känt att den handlar om döden och om döden som något bättre än livet. Ett talande stycke anser jag detta är:

Det är något bortom bergen, bortom blommorna och sången,
det är något bakom stjärnor, bakom heta hjärtat mitt.
Hören - något går och viskar, går och lockar mig och beder:
Kom till oss, ty denna jorden den är icke riket ditt!


De två första raderna stod i min morbrors dödsannons. Han begick självmord och på något sätt passar just de raderna väldigt bra.
Citera
2013-10-22, 19:29
  #6
Medlem
8222s avatar
Tolkar den också som om den handlar om döden. Jag förknippar den med det i alla fall med döden, men det är kanske beror på att den sjöngs på min farfars begravning.
Citera
2013-10-23, 11:28
  #7
Medlem
sunnyljungs avatar
Denna dikt har fascinerat mig sedan barnsben och jag har kunnat den utantill i många år - ändå kan jag inte ge ett säkert svar på frågan ...
Jag har i olika perioder tolkat den antingen som dödslängtan eller också som längtan till en andlig dimension "inom och bortom" den materiella. (jfr egodöd).
Som yngre läste jag den gärna som en vacker berättelse om det senare - som tiggaren, mer obunden av ägda ting, kunde förmedla till folket runt elden.
Flera år trodde jag felaktigt att Dan Andersson tagit livet av sig, och då föll sig tanken att dikten skulle handla om dödslängtan mer naturlig, men sorglig.
När jag senare fick reda på att han dött p g a av en olyckshändelse, började jag omtolka dikten igen och håller nog på fortfarande ...
(Men är inte det tecken på stor litteratur - att den är mångbottnad och möjlig att uppfatta på olika sätt?)
Citera
2015-05-22, 19:34
  #8
Medlem
Det beror väl på vad man tror eller hur man tolkar döden. Jag ser ju döden som ett stopp. Som om man slår av datorn inget mer finns och det kan ju vara skönt o befriande. Sen så verkar ju dikten handla om vägen dit.
Citera
2015-05-24, 10:34
  #9
Medlem
Förmodligen, ja. Dan Andersson hade väl en viss fascination för hårda liv och döden som befriare (lyssna t.ex på den smärtsamt vackra "Du liv", mycket finkänsligt uttolkad av Sofia Karlsson.

Det sagt, så skulle jag kunna tänka mig en annan tolkning. "Tiggaren" är en vandrande figur, som sett mer av världen än de som sitter runt honom i ringen. Han berättar om hur mycket det finns "bortom bergen, bortom blommorna och sången", och vilka värden som finns i att upptäcka det som finns utanför hembyn. Dessutom har han en distinkt känsla av att inte passa in, "Kom till oss, ty denna jorden den är icke riket ditt". Istället är det vägarna som lockar honom att vandra vidare och finna äventyret och passionen, "Till en vild och evig längtan föddes vi av mödrar bleka". Kanske förkastar han också det materiella: "...hörde jag mitt hjärta ropa, det du äger är ej ditt".

Jag läser alltså "Tiggaren" som en dikt om en människa som inte passar in i världen, och som tackar nej till de materiella värdena. Istället följer han sin inre röst som lockar honom att utforska de djupare dimensionerna. En dikt som manar till antimaterialism, kosmopolism och att gå sin egen väg.
Citera
2017-09-23, 12:39
  #10
Medlem
PiusXIIIs avatar
Tiggaren kan vara Dan Andersson själv. Mellan åren 1912 och 1915 bodde han periodvis med föräldrar och syskon i Luossastugan, ett litet torp vid Skattlösberg i Dalarna.

Luossastugan är sedan 1944 minnesstuga över Dan Andersson.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Luossastugan
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback