• 1
  • 2
2013-10-20, 05:30
Medlem
Fossilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scrap
Ytan av solen är väl vad jag förstått inte solid. Utan skulle du trycka in handen så skulle du bara trycka in den som om det vore luft, varm luft. Så du skulle inte kunna gå på ytan teoretiskt eftersom det är gaser vi snackar om.

Antar att detta svar är vad TS letade efter.

Herre gud, människor vad ni är slöa.
"Teoretiskt sätt" LÄS.
Citera
2013-10-20, 08:48
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Att det är varmare där betyder ju inte så mycket då värmeverkan inte blir så stor på en fast kropp. Det talar ju i princip väl bara om hur "fort" atomerna rör sig?
Energiöverföringen från en sådan låg densitet blir väl "nästan" försumbar?
Ja det är ju så klart inte samma sak som att försöka tränga igenom plasma med samma temperatur. Inte ens i närheten. Men försumbar är den inte, kometer passerar solen på ett avstånd av några få solradier, och överlever. Solar Probe Plus har en planerad perihelion på 0.03 au. Vilket är väl innanför coronan. Kometen ISON kommer passera på 0.012 au, vilket även det är väl innanför. Man tror att kometen kommer att överleva passagen.

Men jag tror inte att en sond skulle överleva fram till ytan. Kanske inte pga värmeöverföringen från den tunna coronan, utan snarare värmestrålningen på det korta avståndet.
Senast redigerad av PuffTheDragon 2013-10-20 kl. 08:59.
Citera
2013-10-20, 09:12
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Ja det är ju så klart inte samma sak som att försöka tränga igenom plasma med samma temperatur. Inte ens i närheten. Men försumbar är den inte, kometer passerar solen på ett avstånd av några få solradier, och överlever. Solar Probe Plus har en planerad perihelion på 0.03 au. Vilket är väl innanför coronan. Kometen ISON kommer passera på 0.012 au, vilket även det är väl innanför. Man tror att kometen kommer att överleva passagen.

Men jag tror inte att en sond skulle överleva fram till ytan...
Nej det är nog tveksamt.
Tänker inte slå vad med dig om den saken i alla fall .

Vi får nöja oss med SPP, blir nog så intressant att se vad den hittar.
Bara farten den passerar solen med 200 km/s är rätt spektakulär...

Med den hastigheten som är i särklass det snabbaste föremålet vi skickat iväg kan vi om ca 300 generationer (6000 år) läsa av koronan på vår närmaste stjärna...

... universum är ganska stort
Citera
2013-10-20, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fossilen
Antar att detta svar är vad TS letade efter.

Herre gud, människor vad ni är slöa.
"Teoretiskt sätt" LÄS.

Jag uppskattade alla svar i tråden. Skulle inte kalla de som skrev för slöa.

Fråga om coronan:

Om den består av joner, är det teoretiskt möjligt att bygga en sungrazing sond som skydda sig med ett magnetfält? (driver undan jonerna?)
Citera
2013-10-20, 09:30
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Coronan upptäcktes 1939 av svensken Bengt Eldén.
Passande namn för världens förste koronom! Nämns tyvärr inte på någon Wikipeida eller knappt på någonting googelbart överhuvudtaget. Svenska astronomer håller en allt för låg profil online.

Jag har sett de som jagar exoplaneter klaga över att stjärnor stör deras observationer med sånt som solfläckar (ser ut som transiterande planter) och mass ejections (orsakar "brus" i stjärnans ljusstyrka). Spontant tycker jag det låter som en utmärkt möjlighet att studera solliknande stjärnors aktivitet, inklusive de två i Alpha Centauri här alldeles runt hörnet. Här har vi ju en Sol i närbild och om man dessutom kan samla statistik om hur andra såna objekt beter sig, ifall de är mer eller mindre aktiva, har liknande solfläckscykel o.s.v. så kan ju jätteviktig kunskap om förutsättningen för vår existens vinnas. För att inte tala om stjärnfysik generellt. Att dess atmosfär ännu är en gåta är rätt så skräckinjagande för oss som kryper omkring här på jordytan och försöker förstå saker och ting.

Det är lätt och billigt att nå Solen snabbt, om man bara vill passera den, vilket man vill p.g.a. temperaturen. Små värmeskyddade sonder borde kunna kastas in mot Solen, för att passera genom dess korona, som piggyback-last på andra uppskjutningar. Nån sond som kretsar kring Solen kan funka som radiorelä. Solforskning borde vara det lättaste av allt att argumentera för, av alla möjliga skäl. Det mest påtagliga objektet i hela universum förutom jorden.
Citera
2013-10-20, 09:42
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Passande namn för världens förste koronom! Nämns tyvärr inte på någon Wikipeida eller knappt på någonting googelbart överhuvudtaget. Svenska astronomer håller en allt för låg profil online.

Jag har sett de som jagar exoplaneter klaga över att stjärnor stör deras observationer med sånt som solfläckar (ser ut som transiterande planter) och mass ejections (orsakar "brus" i stjärnans ljusstyrka). Spontant tycker jag det låter som en utmärkt möjlighet att studera solliknande stjärnors aktivitet, inklusive de två i Alpha Centauri här alldeles runt hörnet. Här har vi ju en Sol i närbild och om man dessutom kan samla statistik om hur andra såna objekt beter sig, ifall de är mer eller mindre aktiva, har liknande solfläckscykel o.s.v. så kan ju jätteviktig kunskap om förutsättningen för vår existens vinnas. För att inte tala om stjärnfysik generellt. Att dess atmosfär ännu är en gåta är rätt så skräckinjagande för oss som kryper omkring här på jordytan och försöker förstå saker och ting.

Det är lätt och billigt att nå Solen snabbt, om man bara vill passera den, vilket man vill p.g.a. temperaturen. Små värmeskyddade sonder borde kunna kastas in mot Solen, för att passera genom dess korona, som piggyback-last på andra uppskjutningar. Nån sond som kretsar kring Solen kan funka som radiorelä. Solforskning borde vara det lättaste av allt att argumentera för, av alla möjliga skäl. Det mest påtagliga objektet i hela universum förutom jorden.
Hahahahaha, skrev jag verkligen eldén? Det skulle ifs vara kul om han hette så. Ett passande typo för ämnet blev det åtminstone!
Bengt Edlén! http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Bengt_Edlén
Citera
2013-10-21, 02:08
Medlem
Rymdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Det är lätt och billigt att nå Solen snabbt, om man bara vill passera den, vilket man vill p.g.a. temperaturen. Små värmeskyddade sonder borde kunna kastas in mot Solen, för att passera genom dess korona, som piggyback-last på andra uppskjutningar. Nån sond som kretsar kring Solen kan funka som radiorelä.

Du tänker på Solar Probe Plus? Så nära man bara kan komma inpå Solen (8.5 solradier).

http://en.wikipedia.org/wiki/Solar_Probe_Plus
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in