• 1
  • 2
2013-10-19, 21:53
Medlem
KiMp4s avatar
Jag skulle installera Ubuntu på en av mina hårddiskar, men råkade installera på samma som Windows XP Professional. Ubuntu går inte att starta efter installation för datorn vill inte boota hdd:n. Jag försöker installera Windows XP Professional igen. Installationen går fullt ut, men när jag ska starta om och boota upp så blir det svart skärm och det blinkar en liten vit...ja vad ska man säga? en vit liten sak i högra hörnet, har testat två olika versioner av Windows XP, men samma sak händer :S What to do?

Har min hdd gått sönder nu?
Var det för lite info så be om mer
Citera
2013-10-19, 22:01
Medlem
Strychnos avatar
Formaterade du hårddisken innan du installerade Xp?
Citera
2013-10-19, 22:03
Medlem
KiMp4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strychno
Formaterade du hårddisken innan du installerade Xp?

ja man får ju välja det i installationen så jag gjorde det båda gångerna, inte den snabba formateringen utan den som tar lite längre tid.
Citera
2013-10-19, 22:09
Medlem
Strychnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiMp4
ja man får ju välja det i installationen så jag gjorde det båda gångerna, inte den snabba formateringen utan den som tar lite längre tid.

Har du varit inne i BIOS och mixtrat?
Citera
2013-10-19, 22:11
Medlem
KiMp4s avatar
Citat:
Har du varit inne i BIOS och mixtrat?

Aa i början för att jag tänkte boota installationen från usb-sticka först. men datorn är så gammal att den inte kan boota upp från usb >.< Ändrade tillbaka till cd-rom sen, annars har jag inte rört något.
Citera
2013-10-19, 22:15
Medlem
Strychnos avatar
Citat:
Aa i början för att jag tänkte boota installationen från usb-sticka först. men datorn är så gammal att den inte kan boota upp från usb >.< Ändrade tillbaka till cd-rom sen, annars har jag inte rört något.

Prövat med att sätta C: som boot device?
Citera
2013-10-19, 22:18
Medlem
KiMp4s avatar
Citat:
Prövat med att sätta C: som boot device?

Nä det har inte gjort... Har två hdd i datorn en på 80gb och en på 40 gb, har tagit bort den på 80gb för att göra det enklare...
Ska kolla BIOS och sätta C: som boot och se vad som händer
Citera
2013-10-19, 22:21
Medlem
Strychnos avatar
Citat:
Nä det har inte gjort... Har två hdd i datorn en på 80gb och en på 40 gb, har tagit bort den på 80gb för att göra det enklare...
Ska kolla BIOS och sätta C: som boot och se vad som händer

Ja har du ryckt ur diskar så har nog BIOS'et stökat till det lite!
Citera
2013-10-19, 22:24
Medlem
KiMp4s avatar
Citat:
Ja har du ryckt ur diskar så har nog BIOS'et stökat till det lite!

För den jag ska/har installera XP på är ju master och den andra slave och har inte rört slave disken i installation och så, borde det vara någon skillnad om jag drar ur en hdd?
Första gången jag installerade XP satt båda i, andra gången hade jag dragit ur ena.
Lite knepigt skrivet kanske xD
Citera
2013-10-19, 22:37
Medlem
Strychnos avatar
Citat:
För den jag ska/har installera XP på är ju master och den andra slave och har inte rört slave disken i installation och så, borde det vara någon skillnad om jag drar ur en hdd?
Första gången jag installerade XP satt båda i, andra gången hade jag dragit ur ena.
Lite knepigt skrivet kanske xD

Plugga in alla diskar, Den du skall ha inkopplad som master är C:, Slave som D:
Se även till att jumpern ibak på diskarna sitter rätt(om det är gamla ATA diskar)
Sen när allt är inkopplat så går du in i BIOS och ställer in C: som master/default boot.
Citera
2013-10-19, 22:58
Medlem
KiMp4s avatar
Citat:
Plugga in alla diskar, Den du skall ha inkopplad som master är C:, Slave som D:
Se även till att jumpern ibak på diskarna sitter rätt(om det är gamla ATA diskar)
Sen när allt är inkopplat så går du in i BIOS och ställer in C: som master/default boot.

Det är gamla IDE-diskar. har bara en såkallad "pin" som man sätter så det blir master eller slave. Man ska ha två om man läser uppe på hårddisken, men funkar lika bra med en tydligen. Sätter i båda och kollar om man kan sätta C: som boot och se hur det går Men kommer göra det under morgondagen, så kommer med en update då.
Citera
2013-10-19, 23:01
Medlem
Strychnos avatar
Citat:
Det är gamla IDE-diskar. har bara en såkallad "pin" som man sätter så det blir master eller slave. Man ska ha två om man läser uppe på hårddisken, men funkar lika bra med en tydligen. Sätter i båda och kollar om man kan sätta C: som boot och se hur det går Men kommer göra det under morgondagen, så kommer med en update då.

Ok.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in