Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-19, 11:59
  #1
Medlem
Visste inte riktigt var jag skall posta detta tråd. Men jag och min kinesiska flickvän har funderat på att skaffa barn.

Vi har funderat på att hon ska föda barnet i Sverige. Om hon föder barnet i Sverige, är vår barn berättigad till barnbidrag om han/hon senare bor utomlands? Kommer barnet att få svensk nationalitet?
Citera
2013-10-19, 12:10
  #2
Medlem
GrumpyOldMans avatar
Ett barn till en svensk far och en utländsk mor blir alltid svensk medborgare om barnet föds i Sverige. Är pappan gift med mamman får barnet svenskt medborgarskap vid födelsen oavsett var i världen barnet föds. (Källa: Migrationsverket)


Barnbidrag: Se sidan 16 i http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/a80fc910-8b91-4bca-a4ff-203eb6d50cad/4015-om-du-bor-och-arbetar-utomlands.pdf?MOD=AJPERES (Källa: FK)
Citera
2013-10-19, 12:12
  #3
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Barnbidrag far man salange man anses bosatt i Sverige, alltsa man far vistas utomlands (resa) men inte permanent bosatta sig i ett annat land.
Citera
2013-10-19, 12:19
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Romulus87
Visste inte riktigt var jag skall posta detta tråd. Men jag och min kinesiska flickvän har funderat på att skaffa barn.

Vi har funderat på att hon ska föda barnet i Sverige. Om hon föder barnet i Sverige, är vår barn berättigad till barnbidrag om han/hon senare bor utomlands? Kommer barnet att få svensk nationalitet?

Beror på vilket land som det blir frågan om, rör det sig om Kina så nej, eftersom rätten till barnbidrag i det fallet upphör i samband med utresan (om det inte är tillfälligt och avsett att sträcka sig kortare än 6 månader). Detta eftersom barnbidrag är en bosättningsbaserad förmån.

Ja, barnet kommer få svenskt medborgarskap om du är svensk medborgare och det föds i Sverige.
Citera
2013-10-19, 13:28
  #5
Medlem
om barnet studerar i kinesisk skola, och sedan på sommarlovet och vinterlovet vistas i Sverige. På detta sätt kommer inte barnet att spendera mer än sex månader utfanför sverige, eller hur?
Citera
2013-10-19, 14:09
  #6
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romulus87
om barnet studerar i kinesisk skola, och sedan på sommarlovet och vinterlovet vistas i Sverige. På detta sätt kommer inte barnet att spendera mer än sex månader utfanför sverige, eller hur?


Om man inte ar bosatt i Sverige far man inte barnbidrag. Om barnet gar i skola utomlands och inte ens ar inskriven i svensk skola kommer FK anse att barnet inte bor i Sverige. Finns dessutom nagon regel om man ska vistas mer an halva aret i Sverige for att anses som "bosatt"
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback