Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-19, 00:29
  #1
Medlem
Speltidnings avatar
Fattar mig kort först och går in i detaljer om någon är nyfiken lite längre ner. Antaligen orelevant men behöver skriva av mig endå eftersom detta har gjort mig på ganska dåligt humör.

Fick 2 stycken grafikkort av en kompis som present. Nu efter ~4 månader vill han ha tillbaks dom. Har han lagen på sin sida om han inte kan bevisa att jag stulit dom och jag har vittnen som kan säga att dom var en gåva? Har kollat igenom några chatt logger men tror inte jag kan hitta något skriftligt från hans sida då vi oftast pratar över skype.

Vad som har hände är då att min kompis fick tag på för mycket pengar på en gång och var vårdslös med dom. Han byggde ihopp en dator, och när hans två 7950's som han hade köpt inte fungerade av någon anledning köpte han direkt två stycken 670's. Eftersom han visste att jag använde ett relativt gammalt grafikkort (460) så sa han att jag kunde få dom. Tyckte det var en lite dyr gåva men vi har varit vänner i 7 år och han hade mycket pengar kvar så jag hade svårt att tacka nej till något så frestande.

För några veckor sen så söp jag men honom och en annan polare under några dagar. Vi hade trevligt och jag tänkte inte mer över det. Sen efter ett par dagar så märker jag att han har tagit bort mig från sin steam friendlist, vi hade pratat kvällen innan och hade en vanlig konversation så jag var lite förvånad. Efter att han inte svarat på FB så beslöt jag mig för att ringa hans hemtelefon och fick tag på honom.

Efter att han rakt ut förnekat allting så erkände han tillslut att jag och min kompis hade bråkat med honom när vi söp medans vi satt på ett tåg. Jag säger att jag inte kommer ihåg något sådant, och då säger han att det mest var min kompis

När jag försökte pressa honom på detaljer om vad dom hade tjafsat om så sa han att han inte kom ihåg. Jag pratade med honom och sa att det var jävligt konstigt beteende att bara ta bort mig från allting och ignorera mig totalt utan att säga något alls. Och att om han kände sig förolämpad av något så skulle han ha tagit upp det när det hände istället för att sitta och vara tyst. Han erkänner att han hade gjort fel och att han inte riktigt tänkte, och det verkade okej mellan oss igen. Detta var då ~9 dagar sen. Det var även runt tiden då jag var borttagen som han hade försonats med en annan vän, som jag tar upp lite längre ner.

Träffade min andra kompis som vi hade supit med några dagar efter och frågade honom om vad som hade hänt. Han, precis som jag sa att han inte kom ihåg något tjafs. Vi var relativt fulla när vi satt på tåget, men inte så pass att vi inte kom ihåg det. Så vi utgick ifrån att han måste har varit en aning fullare än oss och misstolkat något, och han är en aning känslig.

En sak som jag inte har nämnt är att vi var kompis med en annan person. Det var mer hans kompis då jag inte direkt tyckte om honom. Men hursomhelst så hade han börjat inse hur störd denna person var och att han alltid lyckades dra ner stämmningen genom att alltid vara dryg och otrevlig medans han själv inte kunde ta att skämt. Så han tog bort honom från steam och skype och bröt kontakten totalt. Detta var någon månad innan vi söp och det där lilla tjafset hände.

Efter det så fick jag höra att han hade föreslagit att dom två skulle råna mig, utan någon riktig anledning verkar det som. Vilket inte förvånar mig med tanke på att han berättade att hans kompis även hade velat gå ut och döda någon uteliggare för att "veta hur det känns". Allt detta hade antagligen att göra med varför han bröt kontakten också.

Så idag upptäcker jag att jag ännu en gång är borttagen från hans steam. Skrev till honom på FB och kommenterade hur "trevligt" detta var. Kände inte för att ifrågasätta eller be honom lägga till mig igen.
Nu så skrev han till mig på steam från sin ovannämda kompis konto och sa att han ville ha tillbaks sina kort. Jag sa att det hade ju varit en gåva, (en gåva som han inte heller har varit rädd att nämna ett par gånger när han har frågat om jag kan stå för alkohol/droger ett par gånger) och han ignorerade även min fråga om varför han ännu en gång hade tagit bort mig.

Han insisterar att dom kommer förbi och hämtar dom, och då jag säger nej så fortsätter han och säger att vi kan mötas ute. Då jag har hört att hans kompis har velat råna mig förut säger jag att han kan glömma det. Sen hotar han med polisen, efter vilket jag blockar honom.
__________________
Senast redigerad av Speltidning 2013-10-19 kl. 00:34.
Citera
2013-10-19, 08:18
  #2
Medlem
borrizs avatar
Rent juridiskt tycker jag att det inte finns mycket att ta på:
Glöm inte att det är "vännen" som skall bevisa att du har stulit kortet och jag tycker spontant att det inte finns mycket som pekar på detta. Bara det att han köper två grafikkort på en gång kan tyda på att han köpt ett för att använda själv och ett för att ge bort.

Å andra sidan så undrar jag ifall du inte tidigare har märkt att någonting inte står riktigt rätt till med din "vän" på din radar.
Jag tycker att det osar trubbel lång väg och den enklaste lösningen är att lämna tillbaks kortet, tacka för lånet och aldrig umgås med denna personen.
Med tanke på att det har talats om rån mm så bör du inte vara ensam när du träffar din polare, dessutom är det bra med vittnen som kan intyga att du har lämnat tillbaka kortet.
Det bästa vore ifall du kunde få ett skrivit kvitto på kortet men detta är väl knappast möjligt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback