Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-18, 23:58
  #1
Medlem
HeadlessChilds avatar
Hejsan.

Min polare har lite problem med att ansluta två bildskärmar till en dator.

För det första har han 1 DVI (Dual Link) och 1 DVI (Single Link), 1 HDMI och 2 mini displayport anslutningar på sitt grafikkort. Jag tror han har ATI Radeon 6870.

Han skaffade sig en ny skärm ASUS 24" VG248QE 144hz som har DVI, Displayport och HDMI anslutningar och han vill kunna använda sig utav 144hz.
Sen hans andra skärm är en gammal Samsung som bara har VGA anslutning, kan även nämna att den inte stödjer 1080p.

Han använde sig utav en passiv converter från VGA till DVI innan till sitt grafikkort, kan även nämna att bara en utav de två DVI uttagen på hans grafikkort fungerade med hans skärm, tror det har med att det är två olika sorters DVI, t.ex. att ena är DVI-D och andra är DVI-A. Jag är dock inte säker på detta. Detta gäller då hans gamla skräm.

Hur som helst så fungerade inte att ha båda skärmarna inkopplade samtidigt och utnyttja 144hz på den ena skärmen. Anledningen till detta är att hans DVI (Dual Link) bara fungerar med hans gamla skärm alltså kan han inte ha den nya skärmen inkopplad på dual link vilket leder till enbart 60hz.
Så han kan få bild på båda skärmarna men inte utnyttja 144hz.

Jag undrar då om det är möjligt att ha Display port från den nya skärmen till mini displayport på grafikkortet och kör med den gamla kabeln alltså VGA till DVI (passiv) converter från hans gamla skärm till DVI (dual link) på grafikkort. Som jag nämnt tidigare måste han använda sig utav dual link på den gamla skärmen.

Så att sammanfatta det det hela, han vill ha två skärmar samtidigt och kunna använda sig utav 144hz. Där ena kablen ska vara Mini Displayport till Displayport och den andra VGA till DVI (passiv converter) till DVI (dual link).

Vad jag har fattat så ska det fungerar med 144hz via en Mini Displayport till Displayport kabel.

Här är hans nya skärm: http://www.asus.com/Monitors_Projectors/VG248QE/

Tacksam för svar.
Citera
2013-11-04, 21:55
  #2
Medlem
Fr3ak0uts avatar
"Kan även nämna" som regel att glömma converters, de själper mer än hjälper
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback