Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-18, 23:50
  #1
Medlem
Mitt band har hyrt replokal från ett företag och har repat där i ca 2 månader nu. Från början var det sagt att vi skulle ha en mellan-replokal (15kvm) för 4500kr i månaden. Sedan fick vi reda på att de hyrt den till ett annat band och vi kom då överens om att vi skulle få en replokal på ett annat ställe (sämre förhållanden osv.), en stor replokal (20kvm) men för samma pris som en mellan, 4500kr. Vi skrev kontrakt på detta, både skriftligt och muntligt kom vi överens om att en stor replokal för priset av en mellan.

I förrgår fick jag ett samtal där de sa att de ska bygga om vår replokal, flytta våra saker undertiden, göra replokalen mindre, och ställa tillbaka våra saker. Vi skulle alltså helt plötsligt få en mellanreplokal för samma pris som vi redan betalade. De skulle vara klara med allt idag så vi kunde börja repa på direkten. Ingen utav oss i bandet gick med på att de skulle krympa vår replokal och ingen gick med på att de gick in i vår replokal utan oss där. Samtalet var rätt så otydligt då jag var på jobbet och hade inte riktigt tid att prata.

När vi väl kom upp i replokalen idag var flera saker förstörda, trumsetet för ca 50k hade skador, och det var gipsspån över alla instrument, och då pratar vi om mycket gipsspån. Det får en att fundera om de ens flyttat på grejerna under ombyggnaden. Vi har utrustning för över 100000 där inne och ingen utav oss anser att det här är okej då elektronik inte mår bra av gipsspån.

Så vi har alltså fått en mindre replokal, förstörd utrustning, folk som vart i vår replokal som vi inte vill ha där och en massa problem i övrigt.

Kontraktet säger varken vad hyresvärden får eller inte får göra, så då undrar jag vad som gäller nu? Vad har vi rätt till liksom?
Citera
2013-10-19, 00:04
  #2
Medlem
Hyresvärden ska ersätta de instrument som är förstörda.

Dokumentera allt!
Citera
2013-10-19, 00:07
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gizze
Hyresvärden ska ersätta de instrument som är förstörda.

Dokumentera allt!

Jo det är klart, men hur är det med att de krymper vår replokal, har de rätt att göra det?
Citera
2013-10-19, 00:57
  #4
Medlem
Kalmantos avatar
Jag blir så förbannad av att bara läsa detta... fotografera och dokumentera och gå till polisen. Fast egentligen är det ingen idé för dom klåparna kommer inte göra ett skit. Är du stor själv alternativt har stora vänner så "snacka" med idiotjäveln som ansvarar för replokalen.
Citera
2013-10-21, 10:08
  #5
Medlem
Lothlorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nofyt
Jo det är klart, men hur är det med att de krymper vår replokal, har de rätt att göra det?

Det är avtalet mellan er som styr detta. Har ni kontrakt på att replokalen ska vara större så ska ni självklart få det ni betalar för. Lokalhyresvärden får ombesörja reparationer och dylikt, men då kan man tycka att det ska vara avdrag på hyran om det förhindrar er att vara i lokalen då ni tänkt. Gäller det en hyresrätt har man rätt till avdrag, är mer osäker på hur det funkar vid lokalhyra då reglerna varierar aningen. Däremot har inte hyresvärden rätt att tränga in i er lokal utan att informera er först om när och ge er tid att förbereda detta.

Är minskningen av arean permanent skulle jag se detta som ett avtalsbrott och ni borde då ha rätt att häva kontraktet.

Sedan ska ni självklart yrka ersättning för det som blivit förstört. Ni börjar med en anmälan hos lokalhyresvärden. Eftersom det är stora summor vi pratar om kan det även vara värt att gå vidare till tingsrätt om dokumentation finnes på skadorna och lokalhyresvärden säger nej till att ersätta er.

Lider med er. Hoppas verkligen det löser sig!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback