Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-27, 10:19
  #1093
Medlem
Voltecs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Tycker du att zigenare ska tillåtas att handla med barn? Är du stolt över dessa zigenares livsval? Känner du att barnhandel är något som du vill syssla med?

Nej stolt är jag inte kan man säg då zigenare har ett mörk historia bakom sig men det jag jag vill komma fram till är att zigenare kan också ta hand om barn och dricker inte deras blod till frukost, först var det att hon var kidnappad vilket var falskt sedan var det att hon behandlades som ett cirkusdjur vilket är väldigt tveksamt till att det också stämmer.
Citera
2013-10-27, 11:04
  #1094
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voltec
Nej stolt är jag inte kan man säg då zigenare har ett mörk historia bakom sig men det jag jag vill komma fram till är att zigenare kan också ta hand om barn och dricker inte deras blod till frukost, först var det att hon var kidnappad vilket var falskt sedan var det att hon behandlades som ett cirkusdjur vilket är väldigt tveksamt till att det också stämmer.
Nå under alla omstädnigheter så verkar det ju inte vara några vidare föräldrar; allmän brottslighet, ljuger ihop en massa lögner om Maria för polisen, möjligt försäljande av flickan, samt utnyttjande för tiggeri....

Undra bara om din situation - zigenare har ju dåligt rykte - är det inte en frestande utväg att helt enkelt sluta vara zigenare - attleva som Svensson för att slippa fördommar? Jag gissar att du är rätt mörk, men det är även jag. Visst kan man disktrimineras någon gång, men det är inget jätteproblem.
Citera
2013-10-27, 11:37
  #1095
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Närmast ofattbart att någon kan var så pass blåst och inbilla sig att "de har rätt".

Det var ju exakt som jag sa, eller hur?

Jag sa att misär och sociala problem i någon form var orsaken, och att flickan nästan garanterat var från fattiga förhållanden i Östeuropa. Jag sa också att just Bulgarien var lite osannolikt med tanke på att bulgarer nästan alltid är rätt mörka (hår, ögon osv). Att hon hade albino-gener var ju lite oväntat men det var då förklaringen.

Som sagt, jag är ingen zigenarkramare, men rasisterna kan väl lugna sig en smula - man blir bara mindre trovärdig om man sprider en massa dramatiska orealistiska historier. Zigenare är ju människor med normala mänskliga känslor de också.

Många här gjorde gällande att det skulle vara en nordisk eller nordeuropeisk flicka som zigenarna kidnappat med avsikt att sälja eller "använda" för perverst sex.

För det första hade de väl i så fall sålt henne som spädbarn.
Folk vill adoptera spädbarn, inte femåringar. Dessutom så kidnappas inte barn för försäljning i Europa. Så pass mycket kontroll har faktiskt staten i samtliga länder. Däremot kan man ju inte stoppa en kvinna som frivilligt ger upp sitt barn till en familj som inte lever inom samhällets normala ramar, som dessa grekiska zigenare.

För det andra fanns inga bortrövade barn som stämde med beskrivningen av Maria. Närmsta fall var i USA, där dessa urpanka zigenare aldrig ens satt foten.

Visst är det märkligt beteende av båda kvinnorna inblandade, men det är ju obildat folk under extremt fattiga förhållanden.
Citera
2013-10-27, 14:28
  #1096
Medlem
Voltecs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Nå under alla omstädnigheter så verkar det ju inte vara några vidare föräldrar; allmän brottslighet, ljuger ihop en massa lögner om Maria för polisen, möjligt försäljande av flickan, samt utnyttjande för tiggeri....

Undra bara om din situation - zigenare har ju dåligt rykte - är det inte en frestande utväg att helt enkelt sluta vara zigenare - attleva som Svensson för att slippa fördommar? Jag gissar att du är rätt mörk, men det är även jag. Visst kan man disktrimineras någon gång, men det är inget jätteproblem.

Hur kan man sluta vara sin etnicitet? kan du sluta vara svensk i kina? oavsett hur svensk jag än försöker bli så finns det någon som inte accepterar det. Du vet inte hur många barn man hört säg du är inte svensk var är du ifrån
Citera
2013-10-27, 15:35
  #1097
Medlem
Cyb8rgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Varför inte? Det finns ju andra barn i familjen som lever under dessa förhållanden. Varför skulle då inte denna flicka kunna bo där?

Bäst att vara övertydlig. Givetvis bör inte flickan lämnas där. I familjen råder miserabla förhållanden där inga barn skulle behöva bo.
Men ändå...vad är det som gör att just denna flicka ska anses slippa det när hennes syskon inte slipper det?

Nä självklart borde det i de bästa av världar inte gälla bara "Maria", bara för att hon är blond, osv. Men som Cloduis sa:

Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
I och med det att grekiska staten har gått in och omhändertagit flickan, så kommer de anstädnigtvis att känna ett visst ansvar för under vilka förhållanden hon överlämnas och till vem.

Bartolo slår huvudet på spiken:
Citat:
Frågan är nu vad som kommer att hända med barnet och för den delen även de andra barnen. De grekisk/romska föräldraparet har under utredningen sägs ge flera olika versioner av vad som hänt innan sanningen kom fram och framförallt sägs då 14 barn vara registrerade på dem under mammans två identiteter. De har i verkligheten 5(?) barn så 9 barn är fejkade på nåt sätt?

De biologiska föräldrarna i bulgarien som också är romer, lever i en obeskrivlig misär och fattigdom. Mamman säger att hon sålt tio barn innan, men INTE Maria som hon gett bort och bara fått 100 euro för hemresan till Bulgarien.

Nu sägs både de biologiska föräldrarna och de grek/romska paret vilja ha Maria och här blir då frågan vilken som blir bäst. Känns ju lite som att välja mellan pest och kolera.


Om Maria ska återlämnas så skulle jag nog välja det grek/romska paret som trots allt verkar veta hur man tjänar pengar, även om det sker under tveksamma former.

Just det sista stycket håller jag dock som sagt inte med om, utan är inne på Clodius linje. Nu ÄR "Maria" omhändertagen redan, så ta den chansen och ge iallafall henne möjligheten till ett värdigt liv! Återlämna inte till något av paren!
Jag vet inte hur lagar och regler kring detta är utformade i Grekland, om man får gå in och omhänderta även de andra barnen, det kanske inte är så enkelt. Men det är givetvis det som BORDE hända.
Citera
2013-10-27, 18:39
  #1098
Medlem
Voltecs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyb8rg
Nä självklart borde det i de bästa av världar inte gälla bara "Maria", bara för att hon är blond, osv. Men som Cloduis sa:



Bartolo slår huvudet på spiken:

Just det sista stycket håller jag dock som sagt inte med om, utan är inne på Clodius linje. Nu ÄR "Maria" omhändertagen redan, så ta den chansen och ge iallafall henne möjligheten till ett värdigt liv! Återlämna inte till något av paren!
Jag vet inte hur lagar och regler kring detta är utformade i Grekland, om man får gå in och omhänderta även de andra barnen, det kanske inte är så enkelt. Men det är givetvis det som BORDE hända.

En zigenare på ett barnhem i något av sydeuropas skräpländer, hur lovande låter detta.
Citera
2013-10-27, 19:39
  #1099
Medlem
Voltecs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av felia
Om du inte kan särskilja germanska ansiktsdrag hos Maria borde du uppsöka en optiker eller kanske överväga en starroperation.

Imorgon är det måndag ring då så kan du boka din tid hos optiker eller överväga en starroperation.
Citera
2013-10-27, 19:58
  #1100
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elektichka

Det var ju exakt som jag sa, eller hur?

Jag sa att misär och sociala problem i någon form var orsaken, och att flickan nästan garanterat var från fattiga förhållanden i Östeuropa. Jag sa också att just Bulgarien var lite osannolikt med tanke på att bulgarer nästan alltid är rätt mörka (hår, ögon osv). Att hon hade albino-gener var ju lite oväntat men det var då förklaringen.

Som sagt, jag är ingen zigenarkramare, men rasisterna kan väl lugna sig en smula - man blir bara mindre trovärdig om man sprider en massa dramatiska orealistiska historier. Zigenare är ju människor med normala mänskliga känslor de också.

Många här gjorde gällande att det skulle vara en nordisk eller nordeuropeisk flicka som zigenarna kidnappat med avsikt att sälja eller "använda" för perverst sex.

För det första hade de väl i så fall sålt henne som spädbarn.
Folk vill adoptera spädbarn, inte femåringar. Dessutom så kidnappas inte barn för försäljning i Europa. Så pass mycket kontroll har faktiskt staten i samtliga länder. Däremot kan man ju inte stoppa en kvinna som frivilligt ger upp sitt barn till en familj som inte lever inom samhällets normala ramar, som dessa grekiska zigenare.

För det andra fanns inga bortrövade barn som stämde med beskrivningen av Maria. Närmsta fall var i USA, där dessa urpanka zigenare aldrig ens satt foten.

Visst är det märkligt beteende av båda kvinnorna inblandade, men det är ju obildat folk under extremt fattiga förhållanden.

Det brukar vara de mest skeva personerna som klipper och klistrar inlägg på FB för att av någon tragisk anledning hävda att de har haft rätt - därför inte på något sätt förvånad över att du använder den metoden.

Skrev följande:
Citat:
De har gett en mängd skilda förklaringar till hur de kom över barnet.
Citat:
Citat:
A police statement said the couple "changed repeatedly their story about how they got the child."
http://edition.cnn.com/2013/10/22/wo...html?hpt=hp_t3

Närmast ofattbart att någon kan var så pass blåst och inbilla sig att "de har rätt".

De har ljugit ihop olika versioner - alltså närmast sinnesslött att då hävda att "de har rätt".

Polisen jobbar idag enligt teorin att de grekiska zigenarna köpte Maria för 850£.
Citat:
Salis insists that she did not buy Maria but police suspect she paid about £850, her large family allowed her to claim £2,370 a month in child benefit
http://www.dailymail.co.uk/news/arti...#ixzz2iwtzuWSc

Ungefär följande har framkommit, allt är inte bekräftat:
Att priset i sammanhanget var lågt, har tidigare förklarats av att Sasha sökt sälja Maria till ett betydligt högre pris i Grekland, men affären gick inte i lås. Köparen, som skulle betala över 20.000 euro returnerade istället Maria.
Sasha och hennes medhjälpare som troligen är den Michalis som nämnts, fick så panik då polisen var dem på spåren. Man fick skynda sig och sänkte priset så Maria, hon gick för ett reapris.

Att summan var låg betyder vare sig att de grekiska zigenarparet var hyggliga och "fick" Maria, eller att det som skett inte skulle vara ett exempel på människohandel, trafficking av barn.

Såväl de bulgariska zigenarna som säljer sina barn och troligen även andras, som de grekiska zigenarna som köper upp restlagret, framstår som extremt obehagliga.
Citera
2013-10-27, 20:28
  #1101
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Det brukar vara de mest skeva personerna som klipper och klistrar inlägg på FB för att av någon tragisk anledning hävda att de har haft rätt - därför inte på något sätt förvånad över att du använder den metoden.

Skrev följande:


De har ljugit ihop olika versioner - alltså närmast sinnesslött att då hävda att "de har rätt".

Polisen jobbar idag enligt teorin att de grekiska zigenarna köpte Maria för 850£.

http://www.dailymail.co.uk/news/arti...#ixzz2iwtzuWSc

Ungefär följande har framkommit, allt är inte bekräftat:
Att priset i sammanhanget var lågt, har tidigare förklarats av att Sasha sökt sälja Maria till ett betydligt högre pris i Grekland, men affären gick inte i lås. Köparen, som skulle betala över 20.000 euro returnerade istället Maria.
Sasha och hennes medhjälpare som troligen är den Michalis som nämnts, fick så panik då polisen var dem på spåren. Man fick skynda sig och sänkte priset så Maria, hon gick för ett reapris.

Att summan var låg betyder vare sig att de grekiska zigenarparet var hyggliga och "fick" Maria, eller att det som skett inte skulle vara ett exempel på människohandel, trafficking av barn.

Såväl de bulgariska zigenarna som säljer sina barn och troligen även andras, som de grekiska zigenarna som köper upp restlagret, framstår som extremt obehagliga.

Du verkar ha något personligt emot mig - svårt att se varför då jag varken attackerat eller ens debatterat med dig. Jag tog mig bara lite illa vid eftersom du mer eller mindre attackarade mig utan anledning. När jag sedan försvarade mig så verkar du ha tagit det som en provokation.

Du får jättegärna ignorera vad jag skrev, tycka att jag har fel i alla mina inlägg osv eller att jag "klipper och klistrar". Men var snäll och sluta hoppa på mig, för jag är inte här för att bråka med dig. Jag skrev i tråden för att situationen var intressant.


Maria är ett halv-albino zigenarbarn från Bulgarien. Hade någon normalt brytt sig om att en zigenarkvinna lämnar sitt barn hos en annan zigenarkvinna och är det intressant om grekiskan betalade £0, £250 eller £850 vilket är de olika buden.

Verkar som mammans främsta problem var att hon inte hade råd med ID handlingar som krävdes för att ta med Maria hem - inte att tjäna pengar.
I så fall hade hon kunnat fått bra mycket mera. En legitim internationell adoption kostar £25,000 eller uppåt och då ett icke-europeiskt barn. Skulle hon verkligen sålt barnet så hade det varit för bra mycket mer. Zigenarna säljer bilar, traktorer, droger och annat för mycket större summor.

Inte i helvete säljer hon sitt eget barn för den lilla struntsumman. Var hon så hjärtlös att hon sålde sitt eget barn så skulle hon tagit betydligt mer betalt och inte sålt barnet till en fattig grek, utan till någon som kunde ordna en adoiption till välrbärgade föräldrar.

Det är ju synd om den här tragiska kvinnan i Bulgarien, och synd om kvinnan i Grekland som nu förlorat en unge hon betraktade som sin.

Visst familjen bidragsfuskar och håller på med olika illegala aktiviteter. Men det gör ju inte att de inte är kapabla att älska sina barn.
Tragedin är fattigdomen och de här människornas brist på utbildning och hygien som är så total att det inte går att integrera dem. Maria var aldrig något annat än ett zigenarbarn men tråkigt nog lider hon av albinism. Det här borde vara en klocka att försöka göra något åt zigenarna inte att göra anklagelser mot folk som tagit hand om en fattig zigenarunge som inte ens var deras.

Det grekiska paret har tagit väl hand om henne, enligt zigenska normer. De försökte få behandling för ögonproblemen. Det är de enda föräldrar hon känner och de har sagt att de älskar henne.
Om de gav den biologiska mamman pengar eller inte är ju egentligen inte viktigt. De har tagit hand om henne och det är vad som räknas.

De har INTE försökt exploatera hennes utseende, tvärtom visar bilderna att de verkar ha färgat håret på henne mörkt för att hon INTE ska sticka ut.

Stackars unge har väl nog med problem utan att ryckas ifrån det enda hem hon känner till, med massor av släktingar och andra som lekte med henne och tyckte hon var söt.
Om någon vill hjälpa till så kan de väl se hur familjen har det och ifall det finns något som kan göras för att förbättra boendet.

Däremot verkar det som bidragskalaset är över för de här zigenarna.
__________________
Senast redigerad av Elektichka 2013-10-27 kl. 20:35.
Citera
2013-10-27, 20:46
  #1102
Medlem
Att kostnaden för ID skulle vara avgörande för Sashas affärsverksamhet att sälja barn, är bara att bortse ifrån:
Citat:
An ID card for a baby – the only documentation needed for it to be taken between Greece and Bulgaria – costs just 15 euros (£12.80).
Daily Mail


Sasha har enligt egen uppgift sålt 10 barn tidigare. Såväl före som efter det att hon sålde Maria har hon åkt fast för att sälja barn - men lyckas smita innan rättegång. Det är solklart hennes affärsidé att sälja barn.

Att grekiska zigenarparet skulle vara några godhjärtade föräldrar, motsägs av resultatet när grekiska barnpsykologer undersökt henne:

Citat:
Greek psychologists established that Maria has been abused. They say she is very aggressive and describe her reactions as those of "a beast."
Novonite
Citera
2013-10-27, 22:12
  #1103
Medlem
Voltecs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Att kostnaden för ID skulle vara avgörande för Sashas affärsverksamhet att sälja barn, är bara att bortse ifrån:

Daily Mail


Sasha har enligt egen uppgift sålt 10 barn tidigare. Såväl före som efter det att hon sålde Maria har hon åkt fast för att sälja barn - men lyckas smita innan rättegång. Det är solklart hennes affärsidé att sälja barn.

Att grekiska zigenarparet skulle vara några godhjärtade föräldrar, motsägs av resultatet när grekiska barnpsykologer undersökt henne:


Novonite

Med tanke på omständigheterna är det inte så konstigt med aggressivt beteende hos ett barn bli fråntagen sina föräldrar (adoptiv?) och sitta med psykologer som försöker förmodligen övertala henne till att tro på att hon blev kidnappad.

Varför får inte ett zigenarbarn vara aggressivt? finns svenska barn som blir vilda men såklart det är ju bara till att adhd-förklara barnet så har det fått en sjukdom för resten av livet men zigenarbarn nej då är det oansvariga föräldrar och lever under fruktansvärda omständigheter och helst ska det bli skickat till ett barnhem.
Citera
2013-10-27, 22:36
  #1104
Medlem
Jag hoppas på att grekerna ämnar fortsätta sin plan på att kolla alla födslar i det romska lägret. Om man läser ingående on fallet Ben Needham kan man läsa om vittnesmål som sa att pojken sågs i precis samma läger som Maria, och när släktingar till Ben tog sig dit själva (då polisen vägrade) blev dom hotade med pistol till livet om dom inte försvann.

Jag tycker det finns många skäl till att fortsätta utreda romerna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback