Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-18, 11:49
  #1
Medlem
m0ffins avatar
Hej!

För ett tag sedan, kanske ett halvår, så började min mus koppla ur sig och sen i igen. Den "laggade" lite kanske man kan säga. Man hörde det där ljudet av urkoppling sen snart efter i koppling igen. Tänkte inte mer på det utan att det för stunden var lite irriterande om man spelade något spel.

Det blev värre med tiden och nu är det nästan en omöjlighet att sitta vid datorn. Tangentbordet följer nu också samma resa och de båda har på senaste tiden börjat "dö" med jämna mellanrum. (Nödvändigtvis inte samtidigt)
Min nuvarande "lösning" är att dra ur och i kablarna och då de sitter fram. Har provat att sätta kablarna bak men samma problem även där.

Tycker att det händer oftast när man använder musen/tangentbordet. Brukar kolla på serier när jag ska sova och då hör man det ur/i-kopplande ljudet kanske 1 gång på ett par timmar, somnar man och vaknar så har de aldrig rentav dött, som de kan göra när man sitter där, under natten.

En vän till mig föreslog fler på moderkortet, installerade om drivisarna utan att det blev bättre. Kanske något som gått sönder? Vad tror ni? Tacksam för all hjälp!
Citera
2013-10-18, 12:50
  #2
Medlem
Haariiss avatar
Lyser det några gula utropstecken under Enhetshanteraren? Låter som drivrutiner fel. Säker på att rätt drivrutiner är installerade? Att du inte har två stycken installerat samtidigt osv..
Citera
2013-10-18, 13:41
  #3
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Har inget med Köpråd - PC: Stationärt att göra.

Tråd -> Hårdvara PC

//Mod
Citera
2013-10-18, 14:37
  #4
Medlem
Testa om andra möss och tangentbord ger samma problem. Dom håller inte för evigt.

Gällande orsaker i Windows (tex drivrutiner osv) så räcker det ofta inte uppdatera eller installera ovanpå de gamla för då blir ofta orsaken kvar i nån mapp.

Måste avinstallera och ta bort kvarlämnade mappar (ibland starta om efteråt). Men även det räcker inte alltid för att få bort allt det gamla. Enda sättet att utesluta alla orsaker i Windows är att ta bort och installera om allt.
Citera
2013-10-18, 20:58
  #5
Medlem
Jag vet inte om mitt problem har ngt med ditt att göra, men jag kan beskriva det o kanske kan du ha nytta av det. Mina USB minnen försvann helt plötsligt, omöjligt att få tillbaka dom. När jag pluggade in dem, så syntes dom som en ikon men det var omöjligt att nå dem i Utforskaren eller ngt annat sådant program. Jag kunde inte se dem i Diskpart men däremot i Testdisk gick det, men jag kunde inte göra ngt åt dem, inte ändra enhetsbokstav eller ngt. Jag provade andra partitionsprogram utan resultat. Sen gick jag in på Utforskaren, pekade på Dator, högerklickade och valde Hantera (man kan också välja diskmgmt.msc i Kör), gick in på Enhetshanteraren, klicka på Visa och välj Visa dolda enheter, klicka på Lagringsvolymer. Där såg jag att en av volymerna var markerad. Jag dubbelklickade och hittade vilka drivrutiner som användes. Under Drivrutin/Mer information såg jag att en av drivrutinerna var inaktiverad. Jag kollade var den hörde hemma, tog bort det programmet och det funkade. Detta kanske inte alls hjälper dig, men det kan ju kanske röra sig om ngn drivrutin som inte fungerar ok. Men gör det på egen risk.
Citera
2013-10-19, 22:14
  #6
Medlem
m0ffins avatar
Tack för alla tips och ursäkta att tråden hamnade fel!
Kommer hem imorgon så ska då prova att avinstallera och ladda i nytt. Kan inte svara på om det syns något utropstecken men ska utforska imorgon! Jag hör av mig med fram eller motgångarna.
Citera
2013-10-20, 20:04
  #7
Medlem
m0ffins avatar
Yes, okej! Jag är hemma. Hoppas någon kikar in här för jag har stött på ett till problem som jag borde ha nämnt sist.
Moderkortet finns inte i enhetshanteraren och har aldrig gjort sen jag ominstallerade windows.
Frågan är då hur jag får bort drivisarna? Googlat lite utan direkt lycka men helt omöjligt att få ett flöde i det när allt bara dör hela tiden. Någon som har en idé eller är det lika bra att installera om win?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback