Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-18, 01:55
  #1
Medlem
Tjena alla på forumet!

Nu är det så att jag har bestämt mig för att börja göra musik, inte vilken musik som helst utan TRAP!
Jag har aldrig gjort musik innan på det sättet, jag har bara Dj:at lite på fester osv, men jag har alltid velat göra egen musik. Så nu skulle jag vilja göra egna beats och allt där till.

Men vad behöver jag för verktyg till detta? FL Studio har jag redan. Men ska jag köpa ett keyboard eller är det för tidigt? Ska jag bara börja i FL först och se hur det går?

Kom gärna med förslag vad jag kan tänkas behöva och vad jag ska tänka på.
För er som inte vet vad Trap är; http://www.youtube.com/user/AllTrapNation/videos

Endast seriösa svar tack. pzzzzz
Citera
2013-10-18, 04:09
  #2
Medlem
Det första du bör göra är att läsa in dig på alla olika begrepp som finns - i alla fall de grundläggande så att du senare, om du känner för det, kan följa tutorials på internet... och sådana finns det många av. När du har det grundläggande är då det roliga börjar.

Inom just trap så finns det ju olika grenar. Det finns bland annat de som gör låtar som utgår mer baserade på hiphop och de finns de som gör låtar mer baserade på vanlig elektronisk musik. När du väl har börjat kommer du troligen att automatiskt finna dig själv i en viss genre.

Det finns också många olika program du kan använda dig av för att för att göra dina beats. Om du har FL Studio så börja experimentera lite - känner du att det är musikstilen är något du vill fortsätta med så kan du ju köpa in mer avancerad utrustning.

Lyssnar du redan nu mycket på hiphop så lär du inte heller ha något problem med att hitta schyssta samples att använda dig av - det finns mycket att gå igenom men ha också koll på den övriga scenen för att se till så att du håller dig unik och i form.

När du har fått ihop något som du riktigt nöjd med. Ladda då upp det på till exempel Youtube och försök att skaffa sig ett nätverk. Det är inte heller omöjligt att skicka in ett bidrag till någon av de större trap-kanalerna på Youtube och få en grund på det sättet.
Citera
2013-10-18, 10:25
  #3
Medlem
WaldemarKas avatar
Det som cay inte skriver med, men som är viktigt att veta.
Innan du har lyckats skapa något som någon annan uppskattar kommer det ha passerat ett år av övning och innan du är riktigt bra så kan det nog ha passerat två år.
Det kan givetvis gå fortare, ju mer du övar desto snabbar kommer det gå. Men du kommer inte ha gjort nästa Buku - Fullagold nästa vecka.
Citera
2013-10-18, 12:08
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WaldemarKa
Det som cay inte skriver med, men som är viktigt att veta.
Innan du har lyckats skapa något som någon annan uppskattar kommer det ha passerat ett år av övning och innan du är riktigt bra så kan det nog ha passerat två år.
Det kan givetvis gå fortare, ju mer du övar desto snabbar kommer det gå. Men du kommer inte ha gjort nästa Buku - Fullagold nästa vecka.
Bra tillägg. Träning är givetvis en viktig del och artistiskt sett finns inga genvägar till att producera bra musik. Med tillräckligt mycket träning så kommer du se goda resultat, hur lång tid det tar att uppnå en sådan nivå beror enbart på dig själv, hur mycket du övar och självklart om du har lite talang och smak för musiken redan nu. I början, experimentera, som jag skrev innan - låtarna kommer falla på plats när du är redo.
Citera
2013-10-18, 13:12
  #5
Medlem
Tack hörni! Jag är redan igång. Kollar tutorials och experimenterar lite i FL..
Övning ger färdighet.. Jag vet att det kommer gå hur dåligt som helst nu i början men man måste ha tålamod! Men tack igen!
Citera
2013-10-18, 14:33
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scholarship
Tack hörni! Jag är redan igång. Kollar tutorials och experimenterar lite i FL..
Övning ger färdighet.. Jag vet att det kommer gå hur dåligt som helst nu i början men man måste ha tålamod! Men tack igen!
När du har kommit igång kan du ju börja med att starta en tråd i forumdelen Egen musik - Feedback och länka lite av ditt arbete så kan du få feedback.
Citera
2015-05-02, 01:51
  #7
Medlem
Hej!

Har själv lyssnat på trap i ca 4 år och vill själv testa på att göra beats nu!
Någon som kan tipsa om ett bra program som man kan jobba i? Helst något som är bra för nybörjare.
Uppskattar alla svar jag kan få!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback