Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-18, 00:57
  #1
Medlem
Min dator har börjat brumma(främst vid uppstart sen kan den vara tyst ett bra tag) och när jag startar ett spel, tex dota 2 så kan jag lira som vanligt i några minuter men sen får jag en extremt låg fps så att det är ospelbart. stänger jag av spelet så fungerar datorn som vanligt, surfa, se på film o dyl!

har dammsugit o dammtorkat inuti datorn, men det verkar inte ha hjälp någonting då spel (har prövat med lol och dota 2) får extremt låg fps efter ett tag.

Är det bara o köpa en ny dator eller kan det gå o fixa på nått sätt?
Citera
2013-10-18, 01:05
  #2
Medlem
modskis avatar
Brummar.. hm, går grafikkortsfläkten trögt eller till och med stannar? Dammtorkat? Hoppas inte att du torkat med vatten, lol.
Citera
2013-10-18, 01:13
  #3
Medlem
pinkers avatar
fläkten är nog i dåligt skick...
Citera
2013-10-18, 01:57
  #4
Medlem
Det är en jävla massa fläktar vettefan vilken som är sönder, men det borde väl vara fläkten på grafikkortet eftersom problemen uppstår när jag startar ett spel? kan man laga grafikkortsfläkten??
Citera
2013-10-18, 02:00
  #5
Medlem
Saccards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBT
Det är en jävla massa fläktar vettefan vilken som är sönder, men det borde väl vara fläkten på grafikkortet eftersom problemen uppstår när jag startar ett spel? kan man laga grafikkortsfläkten??
Du bör väl bara ha en 2-3 fläktar. Att se vilken som är sönder är heller ingen konst, det är nämligen den som inte snurrar. Öppna sidan på burken och sätt igång spelet. Sätt dig sedan och titta på burken. Känn efter med händerna om det strömmar luft. Om inte, då är det ett bra ställe att börja titta närmare på.
Citera
2013-10-18, 02:21
  #6
Medlem
Du kan även kolla temperaturen pågrafikkortet, då märker du direkt om det blir för varmt.

Alternativa fel kan va minnet
Citera
2013-10-18, 09:35
  #7
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Har inget med Köpråd - PC: Stationärt att göra.

Tråd -> Hårdvara PC

//Mod
Citera
2013-10-18, 11:11
  #8
Medlem
Vad har du för grafikkort?
Troligen något gammalt som börjar throttla vid 80-90grader då kylaren inte pallar så "krävande" spel.

Btw, dammsug INTE i datorn.
Citera
2013-10-18, 14:52
  #9
Medlem
Sluta gissa. Bekräfta ordentligt vilken fläkt det är.

Koppla ur alla chassi fläktar. Ta loss nätagget. Se till att det är tillräckligt avstånd mellan nätagg, processor kylaren och grafikkortet att du hör från vilket av dom ljudet kommer från.

Om du med "brummar vid uppstart" menar när datorn startar så kan du testa att också ta bort grafikkortet för att höra om ljudet kommer processor kylaren. Testa också att koppla ur alla diskar ifall det är en av dom.

Sluta dammsuga i datorn. Det tar tid innan man får problem pga det.

Skulle vara intressant att veta nätaggets märke, modell, ålder och vilket grafikkort som belastar den.
__________________
Senast redigerad av panpo98 2013-10-18 kl. 15:01.
Citera
2013-10-18, 21:16
  #10
Medlem
Trollilols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emilwidholm
Vad har du för grafikkort?
Troligen något gammalt som börjar throttla vid 80-90grader då kylaren inte pallar så "krävande" spel.

Btw, dammsug INTE i datorn.


Ett tips här är att "vända" på damsugaren.. det finns vissa damsugare som kan blåsa luft istället för att suga.. (eller använd lövblås) På detta sätt kan man få rent i lådan utan att behöva röra vid några komponenter med röret...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback