Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-10-18, 00:28
  #1
Medlem
DenGamleKaptens avatar
Blev tagen för ringa narkotika och har lite frågor angående förhöret.

Det hölls på plats där jag blivit tagen med omkr 10g cannabis. I förhöret erkände jag att jag har brukat tidigare, ett par gånger genom åren. Nu nojjar jag sönder och undrar hur det påverkar min situation? Jag gick med på strafföreläggande och väntar på brevet nu. Men blir jag dömt till flera fall av ringa brott nu tro!?
Citera
2013-10-18, 00:30
  #2
Medlem
Nej, det blir du inte.
Citera
2013-10-18, 00:31
  #3
Medlem
Ravenboxs avatar
Värt att tänka på är allt du nämner till polisen kan och kommer användas mot dig, nästa gång välj att INTE tala med polisen om det inte gynnar dig på något sätt.
Det var förvisso inget större erkännande.
Citera
2013-10-18, 00:32
  #4
Medlem
IamBatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenGamleKapten
Blev tagen för ringa narkotika och har lite frågor angående förhöret.

Det hölls på plats där jag blivit tagen med omkr 10g cannabis. I förhöret erkände jag att jag har brukat tidigare, ett par gånger genom åren. Nu nojjar jag sönder och undrar hur det påverkar min situation? Jag gick med på strafföreläggande och väntar på brevet nu. Men blir jag dömt till flera fall av ringa brott nu tro!?

Nej, det är inget att oroa sig för. Gällande alkohol och narkotika så bryr de sig inte så mycket om ditt förflutna, så länge du hävdar att du vill sluta, om det inte skulle vara på det här sättet skulle det finnas 2 poliser på varje AA-möte.
Citera
2013-10-18, 00:35
  #5
Medlem
DenGamleKaptens avatar
Tre svar med samma innehåll, verkar inte vara någon större fara då. Tack!
Citera
2013-10-18, 00:41
  #6
Medlem
S-cups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenGamleKapten
Tre svar med samma innehåll, verkar inte vara någon större fara då. Tack!
Och här kommer ett fjärde:

Nej! (Jag var själv lika korkad som dig när jag åkte fast. Men jag skyller på att det var band de första gångerna jag blandade cannabis med alkohol. Vettefan vad jag sa, tur att jag inte fått läsa protokoll över förhöret )
Citera
2013-10-18, 02:20
  #7
Medlem
flakmopedistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenGamleKapten
Blev tagen för ringa narkotika och har lite frågor angående förhöret.

Det hölls på plats där jag blivit tagen med omkr 10g cannabis. I förhöret erkände jag att jag har brukat tidigare, ett par gånger genom åren. Nu nojjar jag sönder och undrar hur det påverkar min situation? Jag gick med på strafföreläggande och väntar på brevet nu. Men blir jag dömt till flera fall av ringa brott nu tro!?
Det hela framgår av strafföreläggandet. Om du är missnöjd med åklagarens åsikt om straffet så godkänner du inte strafföreläggandet. Åklagaren kan då ta det till domstol.

Ett godkänt strafföreläggande är exakt samma som en dom. Du hamnar i brottsregistret.
Citera
2013-10-18, 03:52
  #8
Medlem
DenGamleKaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flakmopedisten
Det hela framgår av strafföreläggandet. Om du är missnöjd med åklagarens åsikt om straffet så godkänner du inte strafföreläggandet. Åklagaren kan då ta det till domstol.

Ett godkänt strafföreläggande är exakt samma som en dom. Du hamnar i brottsregistret.

Jo jag är med så långt. Innehavet och bruk erkände jag rakt av, ingen mening att trilskas där. Det jag undrar över är om det är sannolikt att mitt "erkännande" att ha testat ett par gånger tidigare så att säga blir fler domar. Eller om jag döms för innehav och bruk till ett fall av ringa narkotikabrott eller om det blir fler poster i registret så att säga.
Citera
2013-10-18, 07:30
  #9
Medlem
Hur meddelar åklagaren/Polisen Transportstyrelsen?

För själva brottet kommer du inte dömas hårdare även om du erkände att du rökt innan men om Polisen skickar rapport till Transportstyrelsen så kanske de ser hårdare på att du sagt att du rökt innan osv.

Det som kan hända då är att du "döms" hårdare av Transportstyrelsen - indraget körkort/lämp, krav på dyra tester för att få tillbaka/behålla körkort osv.
Citera
2013-10-19, 01:59
  #10
Medlem
t2ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenGamleKapten
Jo jag är med så långt. Innehavet och bruk erkände jag rakt av, ingen mening att trilskas där. Det jag undrar över är om det är sannolikt att mitt "erkännande" att ha testat ett par gånger tidigare så att säga blir fler domar. Eller om jag döms för innehav och bruk till ett fall av ringa narkotikabrott eller om det blir fler poster i registret så att säga.

Ett erkännande måste vinna stöd i utredningen, dvs. i förundersökningen. För de två färska brotten får man anta att det kommer att finnas analysbesked som visar att du har haft narkotika i kroppen respektive att det du haft på dig varit narkotika. Brotten är då bevisade, eller gärningarna styrkta som man också kan uttrycka det. Det blir två fall av ringa narkotikabrott, ett avseende innehav och ett avseende bruk. Påföljden bestäms huvudsakligen utifrån mängden narkotika du innehaft.

Till stöd för de tidigare brotten finns inga andra uppgifter än ditt erkännande, så dessa brott kan i princip inte anses vara bevisade.
Citera
2013-10-19, 02:10
  #11
Medlem
DenGamleKaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av t2m
Ett erkännande måste vinna stöd i utredningen, dvs. i förundersökningen. För de två färska brotten får man anta att det kommer att finnas analysbesked som visar att du har haft narkotika i kroppen respektive att det du haft på dig varit narkotika. Brotten är då bevisade, eller gärningarna styrkta som man också kan uttrycka det. Det blir två fall av ringa narkotikabrott, ett avseende innehav och ett avseende bruk. Påföljden bestäms huvudsakligen utifrån mängden narkotika du innehaft.

Till stöd för de tidigare brotten finns inga andra uppgifter än ditt erkännande, så dessa brott kan i princip inte anses vara bevisade.

Du verkar ha rätt bra koll. Hur är det med preskriptionstiden? Ringa narkotika har jag läst försvinner efter 5 år, men om jag nu har två fall blir det längre preskriptionstid?
Citera
2013-10-19, 07:27
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenGamleKapten
Du verkar ha rätt bra koll. Hur är det med preskriptionstiden? Ringa narkotika har jag läst försvinner efter 5 år, men om jag nu har två fall blir det längre preskriptionstid?

Du menar antagligen gallringstiden i belastningsregistret. Eftersom du är över 18 år och du troligtvis kommer att få ett strafföreläggande för båda brotten kommer gallringstiden bli 5 år efter domen (godkännande av föreläggandet). Bruk och innehav i detta fall bör ge 60-70 db för innehavet (praxis är 70 db för 10-15 gr cannabis) och i normalfall 50% av antalet db för bruket dvs 15 db. Totalt bör du alltså hamna på 75-85 db + 500:- till brottsofferfonden.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback