• 1
  • 2
2013-10-18, 00:08
Medlem
blomberg93s avatar
Jag förstår inte riktigt hur ni kan tycka att alla är lika värda?

Jag skulle kunna leda upp en stor grupp med människor och säga att vissa är bättre än andra. det är vetenskapligt bevisat att kvinnor är bättre på att ta hand om folk tex. dagisfröken läkare osv. Och män är bättre på att slita ute i skogen så är det i verkligheten.

Så varför tycker ni att en kvinna som tar över mitt jobb ska ha samma lön? Ta som exempel mitt senaste 3 dagars rakande av 0,40s grus 9 timmar om dagen. Det skulle tagit en kvinna förmodligen 5 till 6 dagar och det kan jag garantera

Tycker också att man ska få jobba med vad man vill men jag tycker också att man ska få betalt för det man gör. Så att män ska få sämre lön på många plan tycker jag är helt rätt!

Men om det skulle bli ett nytt världskrig skulle jag då inte ta med en både dum och klen kille med mig till en bunker. Inte heller en kvinna som inte kan ta hand om barn heller arbeta med kroppen.
Citera
2013-10-18, 00:15
Medlem
Sheiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomberg93

Jag skulle kunna leda upp en stor grupp med människor och säga att vissa är bättre än andra. det är vetenskapligt bevisat att kvinnor är bättre på att ta hand om folk tex. dagisfröken läkare osv. Och män är bättre på att slita ute i skogen så är det i verkligheten.

Källa?

Citat:
Så varför tycker ni att en kvinna som tar över mitt jobb ska ha samma lön? Ta som exempel mitt senaste 3 dagars rakande av 0,40s grus 9 timmar om dagen. Det skulle tagit en kvinna förmodligen 5 till 6 dagar och det kan jag garantera

Tror inte du behöver vara orolig. Kvinnor studerar så dom slipper raka 0,40s grus... vad fan nu det innebär.

Citat:
Men om det skulle bli ett nytt världskrig skulle jag då inte ta med en både dum och klen kille med mig till en bunker. Inte heller en kvinna som inte kan ta hand om barn heller arbeta med kroppen.

Jag skulle inte ta med en dum kille heller. Så jag skulle slänga ut dig och bjuda in kvinnan.
Citera
2013-10-18, 00:36
Medlem
Citat:
Du vill ha provisionsbaserad lön alltså? Det finns många jobb där man har det.
Citera
2013-10-18, 00:48
Medlem
scaredkhans avatar
Okej, du jobbar med grus, ett fysiskt arbete. Ja, män har andra fysiska förutsättningar än kvinnor. När det kommer till fyfiska arbeten så kan många män jobba mer ansträngande än kvinnor. Betyder inte att de nödvändigtvis är bättre på det för det. En arbetsplats består av så mycket mer än bara de arbetet som görs, stämningen på arbetsplatsen, arbetsmoral, fackligt arbete, rättigheter och kunskap osv. Som inte det ena könet har en fördel över det andra.

Men hur mäter du exempelvis yrken som läkare, HR-chef, sekreterare, jurist, taxichaufför osv?
Citera
2013-10-18, 00:54
Bannlyst
Jag tappade tråden snabbt i den tsen om lika värde...
Lika mycket värda på arbetsmarknaden? Är nu värde = lön så nej då är vi inte lika värda.
Citera
2013-10-18, 01:21
Medlem
alltid-i-blasvaders avatar
Lätt förklarat: Det krävs en kvinna o en man för att fler kvinnor o män ska komma till.

Det här med lönen att kvinnor ska tjäna mindre än män är något kapitalisterna som styr marknaden o de stora företagen har skapat för dem vill väl behålla så mycket som möjligt av pengarna. Sen förstår jag inte varför män som inte sitter i företagstoppen kan bli så upprörda av pengar som inte är deras. Kanske känner dem sig överlägsna genom att trycka ner andra. Vilket fall som helst ligger det bara i några få personers intresse att inte betala två personer lika. Jag tycker bara att folk borde vara smarta nog att inte delta när dem spelar folk mot varandra.
Senast redigerad av alltid-i-blasvader 2013-10-18 kl. 01:43.
Citera
2013-10-18, 03:39
Medlem
Rois avatar
Värde är subjektiv och människor är inte utbytbara för oss, även om det progressiva tankesättet gärna vill se oss som en "commodity" vars syfte här i världen kan uppnås genom optimering av några kurvor.

Vi är inte lika och vi är inte lika mycket värda.
Citera
2013-10-18, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roi
Värde är subjektiv och människor är inte utbytbara för oss, även om det progressiva tankesättet gärna vill se oss som en "commodity" vars syfte här i världen kan uppnås genom optimering av några kurvor.

Vi är inte lika och vi är inte lika mycket värda.

Och det som är subjektivt existerar ju inte i verkligheten, så då finns inte heller människors olika "värde" i verkligheten.
Citera
2013-10-18, 17:10
Medlem
Citat:

Tycker också att man ska få jobba med vad man vill men jag tycker också att man ska få betalt för det man gör. Så att män ska få sämre lön på många plan tycker jag är helt rätt!

På vilket sätt har detta med lika värde att göra?

Är det värde på egenskaper du vill jämföra eller är det människovärde? you lost me at hello.
Citera
2013-10-18, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Och det som är subjektivt existerar ju inte i verkligheten, så då finns inte heller människors olika "värde" i verkligheten.
Jo, för vi har en biologisk instinkt att värdera våra egna genetiska jämlikar mer. Alla föräldrar värderar sina egna barns välbefinnande över någon annans barn välbefinnande exempelvis.
Citera
2013-10-18, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alltid-i-blasvader
Lätt förklarat: Det krävs en kvinna o en man för att fler kvinnor o män ska komma till.

Ah men en kvinna och hundra män kommer skapa 101 nya män och kvinnor, långsammare än en man och 100 kvinnor. vilket visar att män har ett lägre "värde" i ekvationen.
Citera
2013-10-18, 17:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av falaxard
Ah men en kvinna och hundra män kommer skapa 101 nya män och kvinnor, långsammare än en man och 100 kvinnor. vilket visar att män har ett lägre "värde" i ekvationen.

Ja det är korrekt, en kvinna är mer värdefull ur ett biologiskt perspektiv till vilket vi genom historien haft saker som: "kvinnor och barn först!" när båten sjunker eller huset brinner.

En kvinnas värde föds hon med - desto mer skönhet hon har, desto högre värde får hon. En man måste arbeta sig till sitt värde.

Det är lite därför feminismen är ett enda stort skämt - det spelar ingen roll hur mycket kvinnor arbetar sig upp i karriären, deras reproduktiva värde kommer inte förändras ett dyft och detta resulterar i att vi aldrig någonsin kommer se ens i närheten så många mäktiga kvinnor runt om i världen (för dom tjänar inget på det evolutionärt), så i det stora hela kämpar feministerna om något som helt och hållet går människans natur och som aldrig någonsin kommer att kunna uppfyllas.

Lite surt att viga hela sitt liv för att kämpa för något som är omöjligt, kan man tycka.

Men sen var väl feminister inte särskilt mycket för "vettighet" heller så
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in