Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-17, 21:37
  #1
Medlem
Min flickvän bor i Sverige med mig på ett sambovisum (första visumet som är giltigt i två år), som ger tillstånd till uppehåll och arbete. Jag jobbar på ett internationellt företag och har en möjlighet till ett jobb i Schweiz. Flickvännen lär inte få uppehållstillstånd där, men jobbet i fråga ligger nära tyska gränsen, så det är möjligt att bo i Tyskland och pendla, vilket också är attraktivt med löneläget i schweiz kontra levnadskostnaden i Tyskland. Mina frågor är:

Gäller ett uppehållstillstånd i Sverige även i Tyskland? Alltså kan min flickvän söka jobb i Tyskland?
I och med att visumet endast gäller i två år kommer vi behöva söka om det när det går ut. Kommer vi då vara tvungna att söka från Tyskland eller kan vi söka i Sverige?
Efter ett antal år med sambovisum ska hon kunna bli svensk medborgare. Kommer den processen påverkas om vi bor utomlands?
Citera
2013-10-17, 22:41
  #2
Medlem
arboratoruss avatar
1. Svenska uppehållstillstånd ger inte rätt att bosätta sig i Tyskland.
2. Din flickvän kan inte jobba i Tyskland med ett svenskt uppehållstillstånd.
3. Ansökan om att förlänga sitt uppehållstillstånd kan man göra varsomhelst. Migrationsverket kommer att kontrollera att ni bor tillsammans i Sverige.
4. Utländska medborgare som bor i utlandet kan inte bli svenska medborgare, utom i väldigt speciella omständigheter.
Citera
2013-10-18, 22:28
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arboratorus
1. Svenska uppehållstillstånd ger inte rätt att bosätta sig i Tyskland.
2. Din flickvän kan inte jobba i Tyskland med ett svenskt uppehållstillstånd.
3. Ansökan om att förlänga sitt uppehållstillstånd kan man göra varsomhelst. Migrationsverket kommer att kontrollera att ni bor tillsammans i Sverige.
4. Utländska medborgare som bor i utlandet kan inte bli svenska medborgare, utom i väldigt speciella omständigheter.

Okej, då får utlandsplanerna vänta. Tack för svaret!
Citera
2013-10-18, 22:52
  #4
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arboratorus
1. Svenska uppehållstillstånd ger inte rätt att bosätta sig i Tyskland.
2. Din flickvän kan inte jobba i Tyskland med ett svenskt uppehållstillstånd.
3. Ansökan om att förlänga sitt uppehållstillstånd kan man göra varsomhelst. Migrationsverket kommer att kontrollera att ni bor tillsammans i Sverige.
4. Utländska medborgare som bor i utlandet kan inte bli svenska medborgare, utom i väldigt speciella omständigheter.

Stämmer verkligen det där? Den fria rörligheten inom EU säger bland annat att familj får flytta med en person som skall arbeta i ett annat EU-land, oavsett om övriga familjemedlemmar är EU-medborgare eller ej.

Sedan är det inte svart-vitt att man måste bo tillsammans i Sverige för att få behålla ett svenskt uppehållstillstånd heller. Kortare perioder under ett år får man bo utomlands utan att det påverkar statusen på uppehållstillståndet, så länge det inte är så att man har flyttat isär/skiljt sig. Dessutom får man behålla uppehållstillståndet även om man befinner sig utomlands längre perioder om man har godtagbara skäl, och där vore jag väldigt förvånad om inte arbete är inräknat. Jag vet dock att utlandsstudier är ett sådant godtagbart skäl.
Citera
2013-10-19, 04:56
  #5
Medlem
arboratoruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Stämmer verkligen det där? Den fria rörligheten inom EU säger bland annat att familj får flytta med en person som skall arbeta i ett annat EU-land, oavsett om övriga familjemedlemmar är EU-medborgare eller ej.

Just det, familjemedlemmar. En flickvän eller en sambo är inte en familjemedlem. En äkta hustru är det dock.

Källa: EU:s direktiv om fri rörlighet för EU-medborgare och deras familjemedlemmar, artikel 2 (pdf).
__________________
Senast redigerad av arboratorus 2013-10-19 kl. 04:58.
Citera
2013-10-19, 14:30
  #6
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arboratorus
Just det, familjemedlemmar. En flickvän eller en sambo är inte en familjemedlem. En äkta hustru är det dock.

Källa: EU:s direktiv om fri rörlighet för EU-medborgare och deras familjemedlemmar, artikel 2 (pdf).

Ah, okej. Jag antog att sambo även räknades som familj, men tydligen inte.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback