Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-17, 19:06
  #1
Medlem
Jag tycker att Google har blivit grötigt på sistone så testade lite Bing, då sökmotorn hade precis kommit ut ur beta-stadiet och fått lite ansiktslyft i den svenska versionen. Bing känns som Google var en gång i tiden, alltså avskalad, rapp och funktionell utan en massa påtvingade skit (t.ex. google+, tjatet om Chrome för icke-Chromeanvändare osv). Eftersom jag hade inte låst fast mig i Googles omfattande ekosystem med diverse tillägg så kunde jag byta till Bing smärtfritt.

Bings marknadsandelar ökar långsamt men stadigt. Kanske har Google äntligen fått en riktig konkurrent inom sökbranschen? Google är inte längre det självklara valet som det annars kan upplevas så förr i tiden.
Citera
2013-10-17, 19:14
  #2
Medlem
Spurrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 21g
Jag tycker att Google har blivit grötigt på sistone så testade lite Bing, då sökmotorn hade precis kommit ut ur beta-stadiet och fått lite ansiktslyft i den svenska versionen. Bing känns som Google var en gång i tiden, alltså avskalad, rapp och funktionell utan en massa påtvingade skit (t.ex. google+, tjatet om Chrome för icke-Chromeanvändare osv). Eftersom jag hade inte låst fast mig i Googles omfattande ekosystem med diverse tillägg så kunde jag byta till Bing smärtfritt.

Bings marknadsandelar ökar långsamt men stadigt. Kanske har Google äntligen fått en riktig konkurrent inom sökbranschen? Google är inte längre det självklara valet som det annars kan upplevas så förr i tiden.

Sitter och funderar på om "binga" känns lika bra att säga som "googla".
Citera
2013-10-17, 19:26
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spurr
Sitter och funderar på om "binga" känns lika bra att säga som "googla".
Citera inte hela trådstarten.

Men själv tycker jag att "söka" är bättre än märkesbundna ord, då det innefattar valfrihet och neutralitet.
Citera
2013-10-17, 19:35
  #4
Medlem
slashing_swords avatar
Jag tycker du har en poäng i det du säger, helt klart. Dessutom kan jag rentutav tycka att Bings algoritm för relevanta sökresultat ibland fungerar rentutav bättre än vad Googles gör.

Bing är snabb, smidig och snygg och helt klart ett bra alternativ till Google numera. Ska bli intressant att se hur det utvecklar sig framöver. Själv kommer jag primärt ha Google kvar som startsida ett tag till iaf då jag använder många av de verktyg de erbjuder. Men om ännu mera skit ska kopplas till G+ kommer jag dra.
Citera
2013-10-17, 19:37
  #5
Medlem
Vad är det vi ska diskutera - Om google har konkurrenter?

ISF, jo men det har dom väl.. Fast jag är ganska säker på att google insett att deras sökfunktion inte längre är "core business". Jag menar, alla kan använda flera sökmotorer för att bredda sin sökning. Därför har vi google + (aldrig använt), gmail (säkert många som tycker om det, inte jag dock), Android (en bra inkomst) osv.

Oavsett om det är Bing, Google eller annan sökmotor så kommer de vilja tjäna pengar på din sökning. Så jag tror inte att något är bättre ur den synpunkten.

Å andra sidan så googlar och bingar jag frenetiskt om dagarna. Bättre det än att gissa på URL.
Citera
2013-10-17, 19:42
  #6
Medlem
Aktivers avatar
Kommer fortsätta använda google!

Jag menar, google chroome, google earth, google maps, google translate och mycket mer, vad har bing?

Där kan man väl bara söka, google är ett enormt företag och det går inte att konkurera ut dem med en annan sökmotor bara sådär...
Citera
2013-10-17, 19:46
  #7
Medlem
slashing_swords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiver
Kommer fortsätta använda google!

Jag menar, google chroome, google earth, google maps, google translate och mycket mer, vad har bing?

Där kan man väl bara söka, google är ett enormt företag och det går inte att konkurera ut dem med en annan sökmotor bara sådär...

Vilket enkelspårigt tänkande.

MSN, Windows, Internet Explorer ... Microsoft var störst de med på mycket en gång i tiden, men där har ju saker minst sagt hänt senaste 10 åren. Klart att det går att konkurrera med dem. Endera om de själv börjar spåra, eller om markant bättre tjänster poppar upp.

Edit: Dessutom, Google Chrome / Internet Explorer, Google Maps / Bing maps, Google Translate / Bing Translate, Android / Windows Phone, Chrome OS / Windows. Bing är inte heller bara en sökmotor.
Citera
2013-10-17, 19:55
  #8
Medlem
BenAsslicks avatar
Jag önskar bara att vi skulle kunna få en sökmotor som inte är inspirerat från ett gurgel från något förskolebarn...
Citera
2013-10-17, 19:58
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spurr
Sitter och funderar på om "binga" känns lika bra att säga som "googla".

Det gör det nog för när resultaten kommer fram så har du mao fått "Bonge".
Citera
2013-10-17, 20:42
  #10
Medlem
Bing eller google, vem bryr sig. Bägge amerikanskt och vill ha tillgång till våra stålar och våra liv.
Citera
2013-10-17, 20:42
  #11
Medlem
Meeis avatar
Var inne och kollade på bing (inte gjort det på väldigt länge) och vart positivt överaskad. Verkade väldigt fräscht och snyggt, så ska nog ta och prova att använda det ett tag nu och se hur det känns.

Sen är det väl bra om det finns lite alternativ till google tycker man.
Citera
2013-10-17, 20:49
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 21g
Jag tycker att Google har blivit grötigt på sistone så testade lite Bing, då sökmotorn hade precis kommit ut ur beta-stadiet och fått lite ansiktslyft i den svenska versionen. Bing känns som Google var en gång i tiden, alltså avskalad, rapp och funktionell utan en massa påtvingade skit (t.ex. google+, tjatet om Chrome för icke-Chromeanvändare osv). Eftersom jag hade inte låst fast mig i Googles omfattande ekosystem med diverse tillägg så kunde jag byta till Bing smärtfritt.

Bings marknadsandelar ökar långsamt men stadigt. Kanske har Google äntligen fått en riktig konkurrent inom sökbranschen? Google är inte längre det självklara valet som det annars kan upplevas så förr i tiden.
Och när Bing fått tillräckligt många sökare så gör man likt Google och tjänar pengar på att sälja information. Är det ingen som "ser" det? Det kan iofs finnas en och annan som tror att Bing kommer att bli världens frälsare men å andra sidan finns det de som tror på tomten också.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback