Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-17, 15:28
  #1
Medlem
Turrdurs avatar
Cut to the chase, jag fick för en tid sedan en diabetes diagnos. I dagsläget har vi fått den under kontroll och mina värden ser bra ut. Dock vet såklart ingen hur detta kan förändras i framtiden.

Först kort bakgrund. Jag är inte uppväxt med mina biologiska föräldrar utan med mina farföräldrar, sedan ganska många år tillbaka är jag förlovad med en kvinna och har ett barn från ett tidigare förhållande.

In case of emergency vill jag helt enkelt att beslut som gäller mig ska fattas av min fästmö. Exempelvis om sjukvårdspersonalen ska stänga av respiratorn eller andra medicinska beslut... Nu målar jag värsta tänkbara scenario. Men ni förstår vad jag är ute efter?

Mina biologiska föräldrar är fortfarande i livet, jag har inte träffat dem sedan jag var 15 ungefär. Vilket nästan är halva min ålder sen.

Jag undrar hur jag ska gå tillväga för att klargöra att alla beslut som kan komma att fattas, som rör mig ska fattas av min fästmö. Vi har pratat om att gå till tingsrätten och skriva under för äktenskap för att få det juridiska skyddet. Men vi båda vill ha ett riktigt bröllop längre fram i tiden.

Kan vi göra det på ett annat sätt? Exempelvis skriva ett kontrakt med en jurist där allt detta framgår? Min farhåga är att jag skulle avlida utifrån värsta tänkbara scenario och att mina biologiska föräldrar skulle fatta beslut gällande vart jag ska begravas, hur min fästmös relation med mitt barn ska se ut och så vidare. Vad säger ni? Några tips?
Citera
2013-10-17, 16:10
  #2
Medlem
CureMes avatar
Registrera ett borgerligt äktenskap omgående.
När ni är sugna på ett redigans kristet kyrkobröllop så skiljer ni er, tar ut hindersprövning och drar ihop ett jättekalas!
Citera
2013-10-17, 16:42
  #3
Medlem
Eftersom du är myndig kommer inga beslut fattas av dina föräldrar. Det är dina önskemål som gäller, även om de framförs av fästmön. Skaffa dig vita arkivet och fyll i hur du vill ha det så blir det enkelt för alla parter. Lycka till med diabetesen, det brukar gå bättre än man själv tror.
Citera
2013-10-17, 18:27
  #4
Medlem
När det gäller ditt barn och nuvarande enda arvinge så har dina föräldrar inget att säga till om, om nu inte det är så att gudföräldrar inte finns OCH mamman är död. Finns barnets mamma i livet och inget testamente uppförs så är det lillen som får ärva allt och dess mor förvaltar arvet tills denne fyller 18. Är du sambo med din fästmö så får hon givetvis en bodelning först innan något arv lämnas ut.

Det du kan göra är att skriva ett testamente där du kan testamentera 50% av allt du äger och har efter att ev. skulder och räkningar betalats (hennes del av bodelningen är inte del av detta) till vem du vill i hur stor eller liten % av halva arvet du vill. Resterande 50% tillfaller ditt barn och bröstarvinge. Du kan själv välja vem som skall förvalta arvet åt ditt barn, om du inte vill att mamman skall ha något som helst med arvet att göra.
Aktieklipparn har nyss haft en tråd om testamente, kolla här för mer om det.

Notera att sambos inte har samma rätt som gifta till 50% av allting båda äger som inte är enskild egendom eller annat avtalat om genom ett äktenskapsförord, utan det är endast bohaget som räknas in och då det som anses som gemensam egendom.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback