Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-17, 08:39
  #1
Medlem
Hoppas på att någon kan ge lite tips om hur man ska göra...

Nyligen gick en familjemedlem bort och nu känns det som att det är lugnet före stormen här i familjen.
Vår familj har inte den vackraste av historier (ganska tragisk faktiskt) men däremot vill jag se till att allt går rätt till, oberoende om vem som gynnast mest.

Det finns 2 arvingar, och det är föräldrarna, varav den ena ser till att få allting (information och hantering av de praktiska sakerna till sig enbart) och den andre bor utomlands och har svårt att hålla kontakten med myndigheter osv. Därav har vi ordnat med en fullmakt för den föräldern som bor utomlands som gäller för alla beslut, signering av diverse dokument osv.

Nu till ett problem som vi upptäckte och det är bilen som tillhörde den avlidne. Den föräldern som bor i Sverige är väldigt mån om att få den skriven på sig så snabbt som möjligt vilket vi andra inte tycker är ok och vill förhindra. Ringde Transportstyrelsen idag och de sa att de inte kontrollerar någonting utan är ägarbytespappren rätt ifyllda genomför de bara bytet rakt av. Den här föräldern har tidigare stulit bilar genom att stå som ägare för barnens bilar då de var unga så de skulle få en lägre premie på bilarna, vid behov har föräldern senare bara sålt bilarna rakt av och helt bestämt sagt att den var den rättmäktige ägaren till dessa (rent juridiskt har den rätt, men moraliskt?). Den här föräldern är också anledningen till vår tragiska historia i famlijen och oavsett situation så tänker denne enbart på sig själv och pengar om denne kan tillföra sig på ett eller annat sätt.

Nu är min fråga, finns det något vi andra kan göra för att förhindra ett ägarbyte? Eller kan det ordnas med i efterhand? Vad jag vet så måste förra och nya ägaren skriva under (nu tänker jag på om den har skrivits över redan) och detta kommer föräldern ALDRIG att göra. Så var kan man vända sig i förväg om inte Transportstyrelsen kan hjälpa oss med det?
Citera
2013-10-17, 09:00
  #2
Medlem
Psychopatricks avatar
När någon har avlidit ska ni som ingår i dödsboet göra en bouppteckning. Det innebär att ni går igenom och gör en skriftlig sammanställning av den avlidnes och de efterlevandes tillgångar och skulder.

Om ni anlitar professionell hjälp med bouppteckningen, till exempel en begravningsbyrå eller juridisk byrå, får ni hjälp av dem och behöver inte beställa Skatteverkets broschyr eller blanketter. Professionella rådgivare använder ofta egna blanketter i stället för Skatteverket

Man får inte själv upprätta bouppteckningen om man är arvinge, ombud eller testamentstagare, uppdraget måste lämnas till två utomstående personer som då kallas förrättningsmän. Förrättningsmännen utses av den som är dödsbodelägare eller ska lämna uppgifter om dödsboet.

Den dag som man börjar gå igenom dödsboets tillgångar och skulder kallas förrättningsdag. Tid och plats för förrättningen ska bestämmas av den dödsbodelägare eller den person som ska lämna uppgift om dödsboet och dessa ska kallas:

Dödsbodelägare enligt lag och testamente
Efterarvinge enligt lag och testamente
Efterlevande make, registrerad partner eller sambo
God man om sådan finns
Eventuellt Allmänna arvsfonden

Har ni gjort en bouppteckning? En efterlevande kan inte bara ta bilen och skriva under papprena på sig själv om han inte själv har fått bilen testamenterad till sig.
__________________
Senast redigerad av Psychopatrick 2013-10-17 kl. 09:02.
Citera
2013-10-17, 09:19
  #3
Medlem
GrumpyOldMans avatar
Beträffande bilen ska den värderas och värdet tas upp som tillgång i bouppteckningen, om den inte är testamenterad till någon. När bouppteckningen är klar kan dödsboförvaltaren /företrädaren för dödsboet låta sälja bilen och sätta in summan på dödsboets bankkonto. Därefter kan man göra sedvanligt arvsskifte.
Citera
2013-10-17, 09:21
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatrick
När någon har avlidit ska ni som ingår i dödsboet göra en bouppteckning. Det innebär att ni går igenom och gör en skriftlig sammanställning av den avlidnes och de efterlevandes tillgångar och skulder.

Om ni anlitar professionell hjälp med bouppteckningen, till exempel en begravningsbyrå eller juridisk byrå, får ni hjälp av dem och behöver inte beställa Skatteverkets broschyr eller blanketter. Professionella rådgivare använder ofta egna blanketter i stället för Skatteverket

Man får inte själv upprätta bouppteckningen om man är arvinge, ombud eller testamentstagare, uppdraget måste lämnas till två utomstående personer som då kallas förrättningsmän. Förrättningsmännen utses av den som är dödsbodelägare eller ska lämna uppgifter om dödsboet.

Den dag som man börjar gå igenom dödsboets tillgångar och skulder kallas förrättningsdag. Tid och plats för förrättningen ska bestämmas av den dödsbodelägare eller den person som ska lämna uppgift om dödsboet och dessa ska kallas:

Dödsbodelägare enligt lag och testamente
Efterarvinge enligt lag och testamente
Efterlevande make, registrerad partner eller sambo
God man om sådan finns
Eventuellt Allmänna arvsfonden

Har ni gjort en bouppteckning? En efterlevande kan inte bara ta bilen och skriva under papprena på sig själv om han inte själv har fått bilen testamenterad till sig.


Tack för svaret, hjälpte mig en hel del....
Speciellt med hur bouppteckningen skall gå tillväga, den förälder som vi är oroliga för (ska ta så mycket som möjligt) sa att denne ville göra bouppteckningen själv. Eftersom jag lyckligtvis inte har någon tidigare erfarenhet av just detta så trodde jag att man kunde göra så, men tack och lov så får föräldern inte göra det eftersom denne är arvinge.

Vi har varit väldigt oroliga för just en av föräldrarna och ditt svar samt det svar jag fick från Juristjouren ger oss lite lugn. Om föräldern skulle lyckas med att skriva över bilen så går det att korrigera i efterhand då det skulle gå under något som kallades för "egenmäktigt förfarande".

I övrigt fanns det inget testamente och inte mycket tillgångar, endast bilen och lite lösöre som rasar i värde snabbt då det mesta är tekniska prylar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback