Citat:
Ursprungligen postat av
InfinitusPro
Det är alltså hud som saknas, så huden under den vanliga syns. Hur lång tid tar det för huden att läka ihop igen till den grad att det inte syns? Samt det viktigaste, hur behandlar jag det? Svider vid beröring och lyckas peta till det titt som tätt.
Jaha, är det därför det bränner/svider i min fingertopp efter en kontaktvärmeskada - för jag antar att
jag fått en hudskada också även om det "bara" syns som ett ilrrött område, ingen hudömsning, sårskorpa eller sådant.
Sedan ska man väl tänka på att ju mer man vidrör ett hudområde som är skadat ju oftare signaleras svidande smärta till hjärnan och man kan därför hamna i en smärtminnescykel. Men å andra sidan så leder ju vidröring till att kroppen skapar ny hud något snabbare sägs det, som ett skydd. Det har jag fått höra iaf.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sophisticatedcutiepie
Smörj på lite honung morgon och kväll, det är ett supereffektivt husmorstips och gör att sår och ärr läker bättre. Även Vitamin E i kapslar är bra. Alltså, gör hål i kapseln och smörj lite av innehållet (olja) på såret. Vitamin E har en god läkande effekt.
Lindring är bra. Man kan köpa E-vitamin direkt i flytande form också. Tack för tipset om honung!
Kan man ta vanlig olivolja på huden? Som i TS frågeställning för sina hudbesvär i ansiktet? Olivoljan sägs ju ha vårdande och reparerande egenskaper och innehåller e-vitamin.
Kanske ska prova det själv på fingret? Vet att jag tog huskuren att dricka en matsked olivolja till kvällen ett tag. Det var dock ett h-vete! Brände i halsen så jag höll på att krevera! Varför? Sår där?
Nu har jag ju inte sett TS skada, så i TS fall är det bäst att gå till läkaren och få en bedömning först ifall det är välgörande med någon olja/salva. Är såret väldigt öppet ska man INTE använda det!
Jag kan nog prova något, för jag har ju inget sår i den bemärkelsen. Det yttre hudlagret finns ju där.