• 1
  • 2
2013-10-16, 18:53
Medlem
Jag äter medicin som torkar ut mig ganska rejält, lyckats dra bort en liten skinnflik ifrån ansiktet som faktiskt gör en märkvärdig skillnad på hur jag ser ut. Ser ut som en blandning av en finne och en slagsskada.

Det är alltså hud som saknas, så huden under den vanliga syns. Hur lång tid tar det för huden att läka ihop igen till den grad att det inte syns? Samt det viktigaste, hur behandlar jag det? Svider vid beröring och lyckas peta till det titt som tätt - använd fukthetskräm osv eller vad rekommenderas alla hobbyläkare?
Citera
2013-10-16, 19:03
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Tar väl lika lång tid som vilket som helst annat sår/skada antar jag?

Smörj på lite honung morgon och kväll, det är ett supereffektivt husmorstips och gör att sår och ärr läker bättre. Även Vitamin E i kapslar är bra. Alltså, gör hål i kapseln och smörj lite av innehållet (olja) på såret. Vitamin E har en god läkande effekt.
Citera
2013-10-16, 19:13
Medlem
ugglor-i-mossens avatar
Åh herregud, nej smörj inte in massa krämer, låt det vara. Tvätta rent det med vanligt kranvatten, torka lite lätt sen sätter du på ett rent förband och låter det vara ifred. Kroppen sköter bäst det där själv och det är bara att låta det vara ifred så mycket som möjligt. Inte tvätta det för mycket och inte gnugga honung i det eller andra små "husmorstips" från andra flashbackare.
Citera
2013-10-16, 19:18
Medlem
ugglor-i-mossens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Tar väl lika lång tid som vilket som helst annat sår/skada antar jag?

Smörj på lite honung morgon och kväll, det är ett supereffektivt husmorstips och gör att sår och ärr läker bättre. Även Vitamin E i kapslar är bra. Alltså, gör hål i kapseln och smörj lite av innehållet (olja) på såret. Vitamin E har en god läkande effekt.

Kroppen kan inte tillgodogöra sig E-vitamin via huden eller öppna sår. Har TS brist på E-vitamin kan hen äta kapslarna för att läka bättre men annars gör det knappast någon nytta. Men alla krämer med e-vitamin då, kanske du tänker? Mycket bluff inom kosmetikabranschen, surprise.
Citera
2013-10-16, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ugglor-i-mossen
Kroppen kan inte tillgodogöra sig E-vitamin via huden eller öppna sår. Har TS brist på E-vitamin kan hen äta kapslarna för att läka bättre men annars gör det knappast någon nytta. Men alla krämer med e-vitamin då, kanske du tänker? Mycket bluff inom kosmetikabranschen, surprise.

Jo huden kan det. E-vitamin olja har riktigt god effekt på huden. Man kan även använda vitamin E i ansiktsmask eller till och med smörja in hela ansiktet med oljan efter rengöring och använda det som en mask i sig om man har torr hud. Helt suveränt!

Jag är i kosmetikabranschen själv. Surprise
Citera
2013-10-16, 19:25
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InfinitusPro
Det är alltså hud som saknas, så huden under den vanliga syns. Hur lång tid tar det för huden att läka ihop igen till den grad att det inte syns? Samt det viktigaste, hur behandlar jag det? Svider vid beröring och lyckas peta till det titt som tätt.

Jaha, är det därför det bränner/svider i min fingertopp efter en kontaktvärmeskada - för jag antar att
jag fått en hudskada också även om det "bara" syns som ett ilrrött område, ingen hudömsning, sårskorpa eller sådant.

Sedan ska man väl tänka på att ju mer man vidrör ett hudområde som är skadat ju oftare signaleras svidande smärta till hjärnan och man kan därför hamna i en smärtminnescykel. Men å andra sidan så leder ju vidröring till att kroppen skapar ny hud något snabbare sägs det, som ett skydd. Det har jag fått höra iaf.

Citat:

Lindring är bra. Man kan köpa E-vitamin direkt i flytande form också. Tack för tipset om honung!

Kan man ta vanlig olivolja på huden? Som i TS frågeställning för sina hudbesvär i ansiktet? Olivoljan sägs ju ha vårdande och reparerande egenskaper och innehåller e-vitamin.

Kanske ska prova det själv på fingret? Vet att jag tog huskuren att dricka en matsked olivolja till kvällen ett tag. Det var dock ett h-vete! Brände i halsen så jag höll på att krevera! Varför? Sår där?

Nu har jag ju inte sett TS skada, så i TS fall är det bäst att gå till läkaren och få en bedömning först ifall det är välgörande med någon olja/salva. Är såret väldigt öppet ska man INTE använda det!

Jag kan nog prova något, för jag har ju inget sår i den bemärkelsen. Det yttre hudlagret finns ju där.
Senast redigerad av RoaldDahl 2013-10-16 kl. 19:30.
Citera
2013-10-16, 19:26
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Jo huden kan det. E-vitamin olja har riktigt god effekt på huden. Man kan även använda vitamin E i ansiktsmask eller till och med smörja in hela ansiktet med oljan efter rengöring och använda det som en mask i sig om man har torr hud. Helt suveränt!

Huden tar väl upp e-vitaminet?
Citera
2013-10-16, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
J

Lindring är bra. Man kan köpa E-vitamin direkt i flytande form också. Tack för tipset om honung!

Kan man ta vanlig olivolja på huden? Som i TS frågeställning för sina hudbesvär i ansiktet? Olivoljan sägs ju ha vårdande och reparerande egenskaper och innehåller e-vitamin.

Kanske ska prova det själv på fingret? Vet att jag tog huskuren att dricka en matsked olivolja till kvällen ett tag. Det var dock ett h-vete! Brände i halsen så jag höll på att krevera! Varför? Sår där?

Olivolja är också jättebra, speciellt om man t.ex har nariga läppar eller trasiga nagelband och även i torrt hår. Fast det är nog inte så bra på just värmskador eller brännskador.
Honung däremot
Senast redigerad av Sophisticatedcutiepie 2013-10-16 kl. 19:44.
Citera
2013-10-16, 19:39
Medlem
Ficcos avatar
Citat:
Åh herregud, nej smörj inte in massa krämer, låt det vara. Tvätta rent det med vanligt kranvatten, torka lite lätt sen sätter du på ett rent förband och låter det vara ifred. Kroppen sköter bäst det där själv och det är bara att låta det vara ifred så mycket som möjligt. Inte tvätta det för mycket och inte gnugga honung i det eller andra små "husmorstips" från andra flashbackare.

Det där är nog ingen bra idé.. han använder medicin som torkar ut honom, kroppen sköter inte det bäst själv. Han kommer skrumpna ihop till aska. Och nä, precis, kör ingen honung heller.

Vild gissning, men låter som du använder roaccutan? Köp propyless isåfall.
Citera
2013-10-16, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Huden tar väl upp e-vitaminet?

Ja, det gör det ju, men jag kan inte riktigt förklara processen. Här följer dock lite info om Vitamin-E´s effekt på huden (Riktad till skeptikerna )

Citat:
Hudläkemedel
2) Tokoferolestrar ombildas till alkoholformen tokoferoler på huden. De är rätt vanliga i fuktighetskrämer. Som vanligt för E-vitaminer gäller att naturliga d-former är mest effektiva och att de syntetiska dl-formerna får doseras lite högre. För mycket blir fett och klibbigt.
• Hudolja, salva, fet kräm för dagligt bruk: 0,5-1 % naturligt; 1-1,5 % syntetiskt. Fungerar särskilt bra ihop med gurkörtsolja eller nattljusolja och lite nyponfröolja. Om huden är mycket torr tillsätts också någon fetare olja (aprikoskärnolja, persikokärnolja, avokadoolja).
• Ansiktsmask: 1-2 % av volymen.
• Cerat: 1-10 % naturligt; 1,5-13 % syntetiskt.
• Sårsalva: 2-10 % naturligt; 3-13 % syntetiskt.
E-vitamin stimulerar upptaget av syre och gör att det syre som är tillgängligt utnyttjas bättre - i samma takt som vitaminet självt förstörs av det. Därmed stimuleras blodcirkulation, påskyndas sårläkning och förhindras ärrbildning. E-vitamin utvärtes har med framgång också prövats medicinskt på många typer av hudbesvär. Det kan t. ex. användas på torr hud, klåda, eksem, brännskador, liggsår, kortisonskador, hudbristningar, sår och ärr. 100 % kan droppas direkt ur kapseln på brännsår och skador för snabb och ärrfri läkning. Exempel:
• Brännskador och sår: 100 % direkt ur kapseln flera gånger om dagen.
• Torr hy: 100 % direkt ur kapseln.
• Vårtor: 100 % direkt ur kapseln.
• Klåda, t. ex. av hemorrojder, åderbråck: 100 % direkt ur kapseln.
• Hudolja: 100 % direkt ur kapseln på kvällen - dunderkur för uttröttad hy.
Solskydd
2) Tokoferolestrar: E-vitamin "tar hand" om de fria radikaler som bildas vid UV-bestrålning och som får hudens fett att oxidera. Flera studier visar att huden klarar solstrålning bättre, särskilt UVB, om den tillförs E-vitamin utifrån. Särskilt esterformen acetater anses kunna förebygga hudrodnad och solsveda. Däremot skyddar det inte mot pigmentering, alltså att huden blir brun. Genom att skydda mot brännskador förebyggs indirekt rynkor - därav marknadsföringen av "E-vitamin mot rynkor".
Citera
2013-10-16, 19:47
Medlem
ugglor-i-mossens avatar
Citat:

Nej det är ingen överraskning självklart är du det!

Ja olja är bra att smörja in om huden är torr, nej cellerna i huden kan inte tillgodogöra sig e-vitamin via huden, skämtar du med mig eller påstår du detta på allvar? Är du en av dem som tror att schampo kan reparera kluvna hårtoppar också och vägrar inse att hår är död vävnad?
Anledningen till att oljan fungerar på dina kunder är för att den återfuktar torr hud, fett stöter bort vatten. Ditt inlägg får mig att tänka på när Åhléns lanserad trosor med C-vitamin i

'Vitaminerna transporteras via blodet ut i kapillärerna, sedan ut till cellerna via olika system, inte helt lätt att ta sig in i en cell, vi håller på och studerar det just nu, olika proteinkanaler och jonkanaler, diffusion också.

D-vitamin däremot, den bildar huden när den vistas i solen, ju blekare man är ju fortare går det.
Senast redigerad av ugglor-i-mossen 2013-10-16 kl. 19:50.
Citera
2013-10-16, 19:50
Medlem
Citat:
Nej det är ingen överraskning självklart är du det!

Ja olja är bra att smörja in om huden är torr, nej cellerna i huden kan inte tillgodogöra sig e-vitamin via huden, skämtar du med mig eller påstår du detta på allvar? Är du en av dem som tror att schampo kan reparera kluvna hårtoppar också och vägrar inse att hår är död vävnad?
Anledningen till att oljan fungerar på dina kunder är för att den återfuktar torr hud, fett stöter bort vatten. Ditt inlägg får mig att tänka på när Åhléns lanserad trosor med C-vitamin i

Detta har inget med "mina kunder" att göra, och att gå in på vad jag sysslar med är komplett ointressant här.
Lägg inte ord i min mun, ta reda på fakta istället. Jag blir så jävla trött på folk som aldrig har testat saker själv utan ska försöka sätta andra på plats. Tyvärr funkar det inte i detta fallet, läs vad jag citerade istället.

Jaha, där tillkom det en redigering ja, okej -vad bra att du studerar, det verkar du behöva. Återkom när du är fullärd och har provat dessa goda råd själv. Att sitta på skolbänken i all ära, men egen erfarenhet kommer du nog längre med i detta fall.
Senast redigerad av Sophisticatedcutiepie 2013-10-16 kl. 19:54.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in