Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-16, 15:52
  #1
Medlem
PUSClFERs avatar
För lite drygt tre år sedan startade jag en YouTube-kanal, och för att urskilja min kanal och mina videos från mängden har jag skapat en bild som ska användas för att symbolisera mig och min kanal.
Jag stötte nyligen på en annan YouTube-kanal som använder min bild på både sin kanal och på sina uppladdningar utan mitt tillstånd.

Jag har kikat lite snabbt hos YouTubes hjälpcenter, men jag får uppfattningen om att de bara kan hjälpa mig om det rör innehåll som är "officiellt mitt", d.v.s. att det finns skrivet i svart och vitt att bilden tillhör mig, och att den inte får användas för eget bruk.

Hur bör jag gå tillväga?


Tack på förhand,
PUSClFER

(Jag ber om ursäkt om tråden är placerad i fel kategori; jag blev lite osäker och drog till med en chansning)
Citera
2013-10-16, 15:54
  #2
Medlem
Nateriouss avatar
Rent spontant tror jag att du är körd om du inte köpt copyright rättigheter till din bild. En spekulation från mitt håll men känns väldigt logiskt.
Citera
2013-10-16, 15:58
  #3
Medlem
PUSClFERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naterious
Rent spontant tror jag att du är körd om du inte köpt copyright rättigheter till din bild. En spekulation från mitt håll men känns väldigt logiskt.
Mjo, det är det jag oroar mig för också. Jag har kontaktat honom och bett honom artigt att byta ut bilden, men jag förväntar mig inte att ens få något svar.

Hur skulle det fungera om jag köper Copyright-rättigheter såhär i efterhand? Är det fortfarande kört?
Citera
2013-10-16, 16:21
  #4
Medlem
xposures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naterious
Rent spontant tror jag att du är körd om du inte köpt copyright rättigheter till din bild. En spekulation från mitt håll men känns väldigt logiskt.

Hur går det till när man köper copyright till sin egen bild som man skapat..?
Citera
2013-10-16, 16:37
  #5
Medlem
Nateriouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PUSClFER

Hur skulle det fungera om jag köper Copyright-rättigheter såhär i efterhand? Är det fortfarande kört?

Citat:
Ursprungligen postat av xposure
Hur går det till när man köper copyright till sin egen bild som man skapat..?

Tyvärr mina vänner så ligger detta utanför min juridiska vetskap..
Citera
2013-10-16, 18:56
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naterious
Rent spontant tror jag att du är körd om du inte köpt copyright rättigheter till din bild. En spekulation från mitt håll men känns väldigt logiskt.

Copyright är ett upphovsrättsligt system som används i USA, har ingen som helst betydelse eller rättslig verkan i Sverige. I sverige har man automatiskt rättigheten till en bild när man tagit den, behöver således inte registras någonstans. När man registrerar sig på siter som youtube, som ägs av google, så är det vanligt att man avtalar att google/youtube och ofta 3-parts får rätten att använda sig av bilden i diverse sammanhang.

Om det nu är en annan användare som har laddat upp "din" bild, så kan du fortfarande ha rätt att kräva att personen, genom youtube, tar bort den. Du skriver dock inte var det är för bild? Är det ett foto eller något du helt och hållet skapat själv så gäller ovanstående. Att det skulle bli en rättssak av det ser jag som en omöjlighet dock.

Det du kan göra är att, kontakta personen som använder bilden och be denne ta bort den alternativt kontakta youtube och kräv att de skall ta bort bilden då det bryter mot upphovsrätten. (något de också gör)
Citera
2013-10-16, 19:16
  #7
Medlem
PUSClFERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av payperview
Copyright är ett upphovsrättsligt system som används i USA, har ingen som helst betydelse eller rättslig verkan i Sverige. I sverige har man automatiskt rättigheten till en bild när man tagit den, behöver således inte registras någonstans. När man registrerar sig på siter som youtube, som ägs av google, så är det vanligt att man avtalar att google/youtube och ofta 3-parts får rätten att använda sig av bilden i diverse sammanhang.

Om det nu är en annan användare som har laddat upp "din" bild, så kan du fortfarande ha rätt att kräva att personen, genom youtube, tar bort den. Du skriver dock inte var det är för bild? Är det ett foto eller något du helt och hållet skapat själv så gäller ovanstående. Att det skulle bli en rättssak av det ser jag som en omöjlighet dock.

Det du kan göra är att, kontakta personen som använder bilden och be denne ta bort den alternativt kontakta youtube och kräv att de skall ta bort bilden då det bryter mot upphovsrätten. (något de också gör)
Ok, tack för ett väldigt informativt och välformulerat svar.
Bilden i fråga är en väldigt kraftig digitalredigering av en ursprunglig bild till den grad då den inte längre är igenkännlig.

Jag har som sagt kontaktat personen och bett denne att ta byta ut bilderna. Om ingenting har hänt inom en vecka kontaktar jag YouTube.
Jag fasar dock inför att behöva kontakta YouTube då deras webblayout och design på senare tid har blivit till lite av en labyrint. Vissa länkar går inte att hitta överhuvudtaget, och deras hjälpsupport leder mig ofta runt i cirklar utan att komma någon vart.

Om jag kontaktar YouTube i stöd av upphovsrätten; vad kan jag tänkas behöva göra för att bevisa att bilden tillhör mig? Borde det räcka med att bilden har använts på mitt konto i tre års tid, medan den bara har använts i ett dygn på det nya kontot?
Citera
2013-10-16, 19:16
  #8
Medlem
miikoss avatar
Man har alltid upphovsrätt i Sverige på eget material.

Ingen registrering eller avgift måste betalas.

Här har youtube ett formulär som kan användas:

http://www.youtube.com/yt/copyright/...complaint.html

Välj Upphovsrättsintrång (någon kopierade mitt material)/min grafik

Men de godtar personliga brev med, men formuläret är nog enklast.
Citera
2013-10-16, 19:21
  #9
Medlem
PUSClFERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Man har alltid upphovsrätt i Sverige på eget material.

Ingen registrering eller avgift måste betalas.

Här har youtube ett formulär som kan användas:

http://www.youtube.com/yt/copyright/...complaint.html

Välj Upphovsrättsintrång (någon kopierade mitt material)/min grafik

Men de godtar personliga brev med, men formuläret är nog enklast.
Underbart! Detta var precis vad jag eftersökte!

Deras layout är dock som sagt inte den bästa.
Citera
2013-10-20, 19:52
  #10
Medlem
xposures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PUSClFER
Underbart! Detta var precis vad jag eftersökte!

Deras layout är dock som sagt inte den bästa.

Hört nåt?
Citera
2013-10-20, 20:06
  #11
Medlem
PUSClFERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xposure
Hört nåt?
Personen som använde sig av min bild har inte varit inloggad sedan jag skickade meddelandet, och YouTube har inte ens skickat iväg något automatiserat svar som visar på att de tagit emot min anmälan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback