Flashback bygger pepparkakshus!
  • 3
  • 4
2013-11-01, 14:45
Medlem
Aktivers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blown
Resultatet efter första jakten är att jag blivit vid 12kg älgkalvskött. 7kg färs och resten innanlår, ytterlår, filéer, saltrullar och fan vet allt.

Filén helsteker jag och gör viltsås och ev. potatisgratäng eller dyl, men vad gör man med resten? Tjälknöl, kan det vara något för ett ytterlår? Vad gör man med innanlår?

Färsen, vad är bäst där? Hört att det lätt blir lite torrt om man inte späder ut med fläsk?

För information var det en mycket fin välvuxen tjurkalv på ~75kg som en jaktkamrat fick i kornet

Vad gott, finns det ingen matleverans över hela Sverige så jag kan få smaka lite?

Jag tycker du ska ge dig på det som du vet mest om, köttsoppa, burgare och så kan du ju leta upp massa goda såser till filén!

Hmm, kan man inte göra något i ugnen då? Vet att det kan bli så gott med oxfilé om man får rätt temperatur...
Citera
2014-11-09, 14:11
Medlem
Finlandssvenskans avatar
Nu sitter jag kanske här med lever och hjärta av rådjur. På vissa sidor när jag googlar ser jag att man ska sätta det (pratar alltså här både om hjärta och lever) i vatten tills det slutar blöda men är det något som måste göras om det ska stekas eller är det bara att stoppa i stekpannan?
Citera
2014-11-09, 19:22
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finlandssvenskan
Nu sitter jag kanske här med lever och hjärta av rådjur. På vissa sidor när jag googlar ser jag att man ska sätta det (pratar alltså här både om hjärta och lever) i vatten tills det slutar blöda men är det något som måste göras om det ska stekas eller är det bara att stoppa i stekpannan?

Jag lägger aldrig lever eller hjärta att dra i vatten. Sköljer istället av noga under rinnande, kallt vatten och plockar bort eventuella blodlevrar för hand. Då kan du kolla efter kvarsittande hagel samtidigt.
Torka sen torrt och sätt igång

För övrigt vill jag säga till er som har lyckan att komma över älghjärta. (Hjärtana tillfaller vanligen skytten, men det finns skyttar som häpnadsväckande nog inte vill ha hjärtat för egen del). Det finns bara en sak att göra med ett älghjärta (enligt mig). Lämna in det för rökning - eller rök själv, men inte för hårt. Det är så gott att man gråter.
Citera
2014-11-09, 19:45
Medlem
Borhemmas avatar
Skriver under på det där med rökt älghjärta, magiskt gott! Vill ha NU
Citera
2014-11-09, 21:18
Medlem
hipsterkattens avatar
Tjälknöl, renskav, souvas, stekt hare/kanin, älgfärsbiffar, möjligheterna är oändliga
Citera
2014-11-10, 01:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Jag lägger aldrig lever eller hjärta att dra i vatten. Sköljer istället av noga under rinnande, kallt vatten och plockar bort eventuella blodlevrar för hand.

I nån mån låter det lite päckligt, men inälvsmat kan faktiskt vara gott. Blodpudding och pölsa är två rätter som inte vinner några priser, men som faktiskt är helt okej!

Det viktiga är kanske om man är krögare, att man måste rikta djuret mot den muslimska hemstaden, samtidigt som man uttalar en tyst bön när man dränerar det levande djuret på blod.

Naturligt och civiliserat?

När jag skriver detta (herregud) Tänk om man fick Miljöpartiets Åsa Romson i en slaktsituation. När dom står där inne i den blodluktande lokalen med en kalv, och en muslimsk iman som ber för djuret innan blodet runnit ur kroppen.

Att leva i en värld där sådant kan få förekomma, kan inte på några vägar ses som civiliserat!
Senast redigerad av ogin 2014-11-10 kl. 02:28.
Citera
2014-12-01, 08:37
Medlem
blowns avatar
Fick tips av min trevliga hårfrisörska vars make ofta drar hem vilt. Hon hade tröttnat på grytor och den gamla vanliga brunsåsen och började göra älgkebab, vilket visat sig vara ett välkommet inslag på veckomenyn.

Långsmala bitar älg steks hårt och kryddas med antingen hemmagjord eller färdig kebabkrydda och serveras med sallad, gurka, tomat, ett par par hela feferoni, vitlökssås/kebabsås och pommes frites. Smidigt och annorlunda när rårivna morötter och brunsås börjat kännas lite tradigt.

Smidigt att laga och lite annorlunda. Jag har insett att det förstås går göra kebab på all sorts kött – viltsmaken förgås nästan helt i den ganska starka kryddningen så om det är vilt eller ej är egentligen helt oväsentligt.
Citera
2014-12-01, 16:35
Medlem
Quorthons avatar
Brukar göra kebab av rullen. Ta upp ur frysen och hyvla strimlor av köttet medan det är halvfruset. Händer också att jag gör philly cheese steak mackor.
Citera
2023-08-22, 22:07
Medlem
Tillaga Björn bästa receptet?
Citera
2023-08-22, 23:56
Bannlyst
iNGET SLÅR ÄLG.
Älg är bättre fan än oxfile.

Sorgligt att man fått äta älgfile endast en gång.
Men endel fryst älgskav har det blivit med kantarellsås, mos, rårördalingon, så jävla gott.
Älgkebab med, pitabröd, älgskav

Renskav är fan inte gott.
Hjort är ingen riktig höjdare heller.
Men mixar man båda, 50/50 viltskav som det heter, då är det OK. Men det kommer inte
närheten av Älgskav.
Hjortskav är bättre än renskav.

Det ska vara skogens konung om ni frågar mig. ÄLG, älg, ÄLG, alltid ÄLG.
världens godaste kött. Oxfile spöar den med.

Älgfärs till tacos
pasta bolognese med älgfärs
lasagne på älgfärs
älgburgare
vilt plankstek med älgfile, karljohan sås.
grytor med älggrytbitar
Citera
2023-08-23, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Jag kan bidra med ett trevligt viltrecept.

Koka en älgstek i porter med massor av strimlad lök, lite stötta enbär och timjan. Lägg gärna ner ett par märgben från älg också som får koka med och släppa ut fantastisk märg. Koka i fem-sex timmar och dra sedan isär köttet "pulled pork style".

Servera på surdegsrågbröd, med syltade trattkantareller och rårörda lingon med en skvätt gin.
Snyggt recept! Ska testas.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in